Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Birger:helt underbar brevpress och vilken bjässe![/QUOTE]

Hej Gaspadin!

Tack! Stor är den verkligen men mest av allt otroligt vacker!Ger oss alla lite hopp om ljusare och varmare tider!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Här kommer något riktigt vackert och något att se fram emot, för snart är våren och sommaren här, med all sin härliga blomsterprakt. Så håll till godo, med denna fantastiska blomsterkula i rökfärgat glas, så länge. B-452, Höjd 11,5cm diameter 13cm samt vikt 2,4kg.
      Jättefin! Vackra blommor! Grattis!

Artikelnummer är M-452.

Du skriver rökfärgat glas .... är det inte klarglas som vanligt? Min blomkula som jag hade var i klarglas, och den lampfot som jag har är i klarglas.
      Last edited by alegni; 2011-03-03, 13:27.

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ber om ursäkt! Skrev fel i hastigheten. M-452 ska det vara.
        Nja! Jag skulle nog ändå säga att det är en klar skillnad på de vanliga figurerna i klarglas jämfört med brevpressen. Om det sedan heter rökfärgat eller om det ändå går som klarglas ska jag låta vara osagt. Brevpressen är klart mycket mörkare än vanligt klarglas. Skickar en bild men får inte riktigt fram skillnaden så tydligt, det går dock att se ändå. I verkligheten är det mycket större skillnad.
        Mvh. Anders!
        Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	52,1 KB
ID:	510961
        Last edited by birger; 2011-03-03, 15:28.

Comment

Nja! Jag skulle nog ändå säga att det är en klar skillnad på de vanliga figurerna i klarglas jämfört med brevpressen. Om det sedan heter rökfärgat eller om det ändå går som klarglas ska jag låta vara osagt. Brevpressen är klart mycket mörkare än vanligt klarglas. Skickar en bild men får inte riktigt fram skillnaden så tydligt, det går dock att se ändå. I verkligheten är det mycket större skillnad.
          Intressant! I priskuranten står M-452 som "klar med blommmor".

När jag hade min blomkula så var det inget jag reflekterade över, dvs. någon skillnad i klarglaset.

Avslutar med några bilder på min brevpress .....
          Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Intressant är inte rätta ordet, jag skulle drista mig att säga udda! Fick idag in min första blomlampa, den har också en mörkare ton, precis som brevpressen. Hoppas att skillnaden syns, för i vanligt ljus är den väldigt tydlig! Lägger in en bild utan och en med blixt!
            Mvh. Birger!

Name:	006.jpg
Size:	57,1 KB
ID:	510970

Name:	007.jpg
Size:	58,1 KB
ID:	510971

Comment

• Hej Hirvi!

En fråga till dig angående diskussionen rörande klarglas-rökfärgat glas vad gäller min brevpress och lampa. Vad kan orsaka den något mörkare nyansen i glasmassan. Att det är medvetet det tror jag men det skulle vara roligt att höra din åsikt. Vad kan få klarglas att bli lite mörkare men ändå inte så mycket att man inte kallar det för klarglas? Eller är det rökfärgat glas i mina båda alster? Om så är, hur gör man det? Vore tacksam för ett svar från någon som verkligen kan glas ifrån grunden!

Mvh. Birger!

Comment

• Rökfärgat glas har en mörkare ton än dina prevpressar (lampfot) jag har nog inget bra svar till ditt klarglas,
                svårt att diskutera från bilder, vad som ligger i glassatsen för att få ett mörkare klarglas det får en mäng-expert svara på.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för ditt svar! Vad är mäng?

Mvh. Birger!

Comment

• Mäng birger, det är hela glasblandningen i pulverform som blandades i mängkammaren,
                    dit gick man inte frivilligt på rasten, otäck miljö när blandarna valsade runt.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för svaret! Jag har förstått att arbetsmiljön för er som arbetade på glasbruken inte var den bästa. I många fall rent livsfarlig. Det kan man ju skänka en tanke ibland. Alla de som ådrog sig svåra hälsoproblem tack vare sitt arbete. Det finns ju alltid 2 sidor av ett mynt.

Mvh. Birger!

Comment

• Lördagsloppis!

Hej FM-Vänner!

En härlig loppisrunda som återigen genererade fantastiskt fina fynd! Det finaste fyndet var en stilig häger C-641 i klarglas-blått-ametist. 32cm. hög samt 1,7kg tung. I helt "mint condition". Etikett men ingen signering. Håll till godo!
                        Mvh. Birger!

[ATTACH][ATTACH][ATTACH]Click image for larger version

Name:	020.jpg
Size:	107,0 KB
ID:	511031[/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
                        Bifogade filer
                        Last edited by birger; 2011-03-05, 18:55.

Comment

• Hej Alegni!

Lovade ju att återkomma med bättre bilder på "blomkulan". Solen visade sig från sin bästa sida i helgen så här kommer bild tagen i dagsljus. Nu tror jag du kan se vilken skillnad det är.
                          Mvh. Birger!

Name:	001.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	511178

Comment

En härlig loppisrunda som återigen genererade fantastiskt fina fynd! Det finaste fyndet var en stilig häger C-641 i klarglas-blått-ametist. 32cm. hög samt 1,7kg tung. I helt "mint condition". Etikett men ingen signering. Håll till godo!
                            Vacker fågel och vackert fotograferad mot den vita snön! Grattis!

Dina loppisrundor är sannerligen inte att spotta på! Jag är inte så ofta ute på loppisrundor men för några veckor sedan var jag ute på en liten runda.....men det enda jag såg var en gul FM kyckling (F-125). För ca en vecka sedan var jag ute på en runda igen.....denna gång såg jag en blå resp. en brun FM kyckling (båda M-250).

Comment

Lovade ju att återkomma med bättre bilder på "blomkulan". Solen visade sig från sin bästa sida i helgen så här kommer bild tagen i dagsljus. Nu tror jag du kan se vilken skillnad det är.
                              Jösses! Ja, nu syns skillnaden ordentligt! Vad sjutton har hänt? Kan inte tänka mig att detta är medvetet, det måste ha blivit något misstag? Det ser väldigt trist ut, inget som höjer intrycket precis!

Solen sken idag så jag passade på att fota min FM lampfot, och glaset är klart, och framhäver blomprakten.
                              Bifogade filer

Comment

• Hej Algni!

Tack! Hägern är fantastiskt vacker! Har fortfarande turen att hitta mycket fint här nere på västkusten. Hoppas det håller i sig!

Angående blomkulan. Jag har svårt att tro att bröderna Marcolin inte gjort detta med avsikt. Kulan är väldigt dekorativ och glaset kan ju mer eller mindre beskrivas som tonat. Det blir helt enkelt mörkare ju starkare ljus den utsätts för. I ett mjukt ljus är blommorna väldigt tydliga och vackra. Jag tycker själv att den är allt annat än trist. Även min lampa har en mörkare ton i glaset och blir också mörkare i starkt ljus, dock inte lika mycket som blomkulan. Kanske någon annan på "tråden" har kunskap kring detta lite mörkare-tonade glaset? Vore kul med lite andra infallsvinklar!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X