Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    wasistdas: Vad är det som syns på undersidan, dvs. på bottenytan av föremålet?
    Är det i glaset eller har den suttit limmad på något, är det limrester som kan tas bort?

Gaspadin: Har du kollat på FM, artikelnummer M-554 Lovebird
    Hej!

Passar på att lägga mig i lite grann! Håller med Alegni om att Lovebird M-554 i syrat glas kan vara ett tänkbart svar på gåtan. Höjden bör ju då vara 100 eller 130 mm.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Cina PB

Välkommen åter och grattis till alla dina nya fynd! Kikat lite i ditt album, trevliga små (och stora) filurer. Ser fram emot ännu fler!

Mvh. Birger!

Comment

• Grattis till alla nya inköp!

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
        Hittade även ett äpple med silverinlägg och bubblor, med hela tre prislappar av varierande storlekar .....
        Då noterade jag något misstänkt på äpplet. Under den ena prislappen skymtade det tydliga regnbågsskimret som tyder på skada i glaset. Nyfiken som jag är började jag krafsa bort prislappen (det fanns ju två till!)... Det var ju HÅL i äpplet!!!
        Allting går att sälja med mördande reklam .... eller ett par extra döljande prislappar!
        Trist när sådant händer, men jättebra att du upptäckte det i tid!

Sälen fick dock komma hem till mig, tillsammans med en gudomligt vacker svart skål - som ju självklart är svart ametist, och som har etiketten kvar. Det har även blivit en stor skara fåglar i samlingen med för mig nya och ovanliga färger, bl.a. en grön kolibri, en neodymiumkolibri samt en dito pippi.
        Tittade runt i ditt album, en fröjd för ögat!

Inser att uppdateringen bildmässigt kommer att ta stor plats - måste nog ordna med en gruppbild!
        Jag tror ingen misstycker om du tar stor plats!

Comment

• Vem står bakom S-signerade FM-föremål?

Hej FM-Vänner!

Fick tag i en mycket snygg fasan på ett antikloppis i veckan. Signerad S03-260.
          Jag skulle vilja veta vem som står bakom S i detta sammanhang?
          Skulle vara tacksam för den informationen.

Mvh. Birger!
          Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	98,9 KB
ID:	496180

Name:	015.jpg
Size:	51,6 KB
ID:	496181

Name:	017.jpg
Size:	49,8 KB
ID:	496182

Comment

• Skog

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Fick tag i en mycket snygg fasan på ett antikloppis i veckan. Signerad S03-260.
            Jag skulle vilja veta vem som står bakom S i detta sammanhang?
            Skulle vara tacksam för den informationen.

Underbar fågel! Jag har en mindre modell, men ditt exemplar är maffig till tusen! Grattis!

FM Ronneby introducerade i mitten av 1970-talet ett specialsortiment: Skog, Havet, Gården, Vår

Vem som står bakom S? Svårt att säga, S står för "skog". Vi kan förmoda att det är bruksdesign
            men det kan ju lika gärna vara Josef eller Benito Marcolin.
            Last edited by alegni; 2010-08-20, 21:05.

Comment

• Grattis till 5 år alla på Fm-tråden!

Har inte varit in här på ett tag då jag har haft fullt upp med att uppdatera min keramik samling.

Jättekul att se alla vackra bilder!
              Grattis till alla fantastiska nytillskott, jag får ta och köpa mig en ny damsugare!

Två nyförvärv har det dock blivit, ett "päron i glas, signerat med någonting" som jag ropade in på en gårdsauktion förra helgen.
              Tydligen var det en till i auktionspubliken som visste vad det var, så jag fick kämpa lite. Men nu har vi två stycken guldpäron, ett med signering.
              Fm, Ronneby Sweden, B633.

Dessa har visats många gånger men tål att visas igen.
              Undrar hur många guldpäron vi har tillsammans här på tråden,
              eller hur många FM-föremål totalt?
              Bifogade filer

Comment

• Föremål nr. 2 tänkte jag att ni skulle få gissa på, vad kan detta vara?
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Föremål nr. 2 tänkte jag att ni skulle få gissa på, vad kan detta vara?

Oj, oj, oj .... det var svårt? Men spännande!

Närbild men hur mycket närbild? Bubblorna ser stora ut .....
                  något med stora bubblor i ... då kom jag att tänka på min fisk B-868
                  (se inlägg 1241), känner dock inte riktigt igen färgsättningen.
                  Om nu ditt föremål inte plockar upp färg från omgivningen??? ..... kanske lite lurt med färgen!
                  Last edited by alegni; 2010-08-20, 21:01.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Oj, oj, oj .... det var svårt? Men spännande!

Närbild men hur mycket närbild? Bubblorna ser stora ut .....
                    något med stora bubblor i ... då kom jag att tänka på min fisk B-868
                    (se inlägg 1241), känner dock inte riktigt igen färgsättningen.
                    Om nu ditt föremål inte plockar upp färg från omgivningen??? ..... kanske lite lurt med färgen!
                    http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1241
                    Men du är ju helt makalös alegni!!!

Visst är det fisk B-868!!!
                    Och du har dessutom alldeles rätt med färgsättningen det är min sons färgade klotlampa mot hans guldvägg,
                    som ger den häftiga färgskiftningen när den är tänd.
                    I vanligt ljus är fisken grön/blå.
                    Denna saknar etikett och signering, men ser ut att vara likadan som birgers fisk i #1228

Du har verkligen ett öga för detaljer!
                    Bifogade filer

Comment

• Hej!

Tack Alegni!

Kul att få reda på att FM-Ronneby hade olika tema, jag trodde själv att S stod för en annan designer än Josef eller Benito. Jätteglad för den infon. Håller också med dig, fasanen är riktigt läcker!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Simco!

Ja visst är hon fantastisk, våran Alegni! Och visst är det en likadan B-868 som min, listigt kammoflerad men ändå. Har dock några fler ska tilläggas. Stort grattis till den och till en fantastisk FM-frukt. Roligt att ha dig på tråden igen!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej alla. Jag orkade bara titta igenom 80 sidor i den här jättespännande tråden den här morgonen men jag återkommer senare.
                          Eva B

Comment

• eawb: Stort välkommen till Pes och Fm tråden!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            wasistdas: Vad är det som syns på undersidan, dvs. på bottenytan av föremålet?
                            Är det i glaset eller har den suttit limmad på något, är det limrester som kan tas bort?

Gaspadin: Har du kollat på FM, artikelnummer M-554 Lovebird
                            Ja natutligtvis har du och Birger rätt det är Lovebird och jag som har katalog och allt inte kunde pricka det rätt
                            Men det är så man lär sig och det är bra att få sig en näsbränna ibland när man blir för säker på sin sak

Ursprungligen postat av alegni;

FM Ronneby introducerade i mitten av 1970-talet ett specialsortiment: Skog, Havet, Gården, Vår
                            [url
                            http://precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=115762&postcount=1091[/url]

Vem som står bakom S? Svårt att säga, S står för "skog". Vi kan förmoda att det är bruksdesign
                            men det kan ju lika gärna vara Josef eller Benito Marcolin.
                            Kul att du tog upp specialsortimentet Alegni!
                            Jag tror mig hittat det gröna äpplet jag fyndat på loppis med bubblor där under serien gården artikelnummer G-018!
                            Bifogar bild på äpplet.

Birger: grattis till dina makalöst fina fynd,speciellt brevpressen med lejonet och den gråa sköldpaddan blev jag helt sjuk på!

Jag har varit runt på massor av loppisar i sommar men inte hittat så mycket fm glas som jag trodde eftersom jag bor så nära ronneby trodde jag utbudet skulle vara större.
                            Verkar som du och Cina PB bor på helt rätt ställen för att fynda fint glas!

Cina PB:Vilken vacker skål i svart ametist,skulle gärna viljas se fler bilder på den och dina andra fynd,vad spännande!
                            Bra att du upptäckte skadan på päronet.vad fult av säljaren att försöka dölja det med en prislapp

Simco:
                            grattis till dina fina päron,helt klart att värda att fajtas för!

Jag har själv gått på väldigt många loppisar i sommar men tyvärr inte hittat så mycket,men ett blått päron en grön fågel och ett grönt äpple med bubblor har det blivit i påsen,tror det är dax för mig också att köpa en ny dammsugare
                            Bifogade filer
                            Loppisadiktus

Comment

• neodymium pippi Fm?

Undrar lite om den här neodymium pippin som jag hittade på en loppis i våras.
                              Någon som har en likadan med etikett eller möjligtvis en katalog där den finns med?
                              Jag trodde det var en Fm när jag hittade den men nu känner jag mig osäker!
                              Pippin är en riktig lite knubbis,den väger 500 gram och är ca 7 cm hög.
                              Bifogade filer
                              Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Hej Simco!

Ja visst är hon fantastisk, våran Alegni! Och visst är det en likadan B-868 som min, listigt kammoflerad men ändå. Har dock några fler ska tilläggas. Stort grattis till den och till en fantastisk FM-frukt. Roligt att ha dig på tråden igen!

Mvh. Birger!
                                Tusen tack birger!

Jag har saknat er! härligt att du har flera firrar,
                                här arbetar vi också på ett stim. Får jag låna din dammsugare?
                                Grattis till din fina samling svart ametist!

Ja, alegni kan sina FM, oslagbar!

Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
                                Hej alla. Jag orkade bara titta igenom 80 sidor i den här jättespännande tråden den här morgonen men jag återkommer senare.
                                Varmt välkommen eawb!

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                                eawb

Kul att du tog upp specialsortimentet Alegni!
                                Jag tror mig hittat det gröna äpplet jag fyndat på loppis med bubblor där under serien gården artikelnummer G-018!
                                Bifogar bild på äpplet.

Birger: grattis till dina makalöst fina fynd,speciellt brevpressen med lejonet och den gråa sköldpaddan blev jag helt sjuk på!

Jag har varit runt på massor av loppisar i sommar men inte hittat så mycket fm glas som jag trodde eftersom jag bor så nära ronneby trodde jag utbudet skulle vara större.
                                Verkar som du och Cina PB bor på helt rätt ställen för att fynda fint glas!

Cina PB:Vilken vacker skål i svart ametist,skulle gärna viljas se fler bilder på den och dina andra fynd,vad spännande!
                                Bra att du upptäckte skadan på päronet.vad fult av säljaren att försöka dölja det med en prislapp

Simco:
                                grattis till dina fina päron,helt klart att värda att fajtas för!

Jag har själv gått på väldigt många loppisar i sommar men tyvärr inte hittat så mycket,men ett blått päron en grön fågel och ett grönt äpple med bubblor har det blivit i påsen,tror det är dax för mig också att köpa en ny dammsugare
                                Hej Gaspadin!
                                Håller med i allt du skriver!
                                Jättefina fynd du gjort!
                                Ditt gröna äpple skulle passa utomordentligt till vårt gröna päron som finns i mitt album!

Mvh Simco

Comment

Working...
                                X