Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag gick en runda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    I Flerohopps glasbruk drog man mycket rör till den kemiska industrin. De gjorde visst ochså termometerrör.
    Jag skall se om jag hittar någon information om det här. Återkommer.
    Dg
    Ja här i Fåglavik drogs det mycket rör förr, dom gamla gubbarna talade om
    att hyttan inte räckte till, dom fick öppna dörrar ut i andra lokaler
    för att få plats, det blev som med blomsterkäpparna.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag hittar ingen bild på det men texten är följande:"Rördragning gjordes av två man åt gången. Det gick till så att den ene fångade an en bit glas - först en gång- så en gång till som sedan välsades på ett stort bleck Biten blev avlång och tjock och värmdes sen in Den andre hade en puntel med en rund platt bit När den förste hade fått sin bit färdig fördes dessa samman. Sedan drog man åt var sitt och snurrade samtidigt åt samma håll så att man fick ett långt glasrör Hur långt det blev berodde på hur mycket glas man fångat an och hur mycket utrymme man hade att dra på Tjugo meter var normalt. Röret las sedan på träbitar på golvet man gick därefter och mätte tjockleken med ett skjutmått, så att det var lagom tjockt. Och så skars det av i lämpliga längder.

Min fundering är om den förste inte måste blåst upp posten så att en hålighet fanns från början eller vad säger Du Hirvi

Det här är väl inte ett ämne som skall ligga under flaskor men Ni får väl ha överseende.
      DG

Comment

Ja här beskrivs ju en helgjuten stav, typ blomsterpinne, men som du säger Lasse, så blåste den ena av dom upp en större post, och välsade ut,
        som sedan dockades med punteln, då blev det ju ihåligt som ett rör,
        det fick springa gubbar och vifta med tidningar längs röret, om det smalnade av för fort på vissa ställen.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Skall nog inte gå en runda ikväll
          DG

Comment

Eftersom du verkar litet trött, Lasse, så visar jag 2 pavor som följde med hem från Röda Korset idag.
            Bifogade filer
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

En regalin!
              Bifogade filer
              resten satte han hår på.

Comment

Snygga flaskor och snygg bakgrund Du har. På onsdag åker jag förbi Aborravik. Står Du med stinsspaden där då
                DG

Comment

Mitt i veckan, det var synd!
                  Kunde ju i alla fall bjudit på en fika hemma hos syrran i Eksjö (som äkta Smålänning låter man ju någon annan bjuda för sig ), där har jag deponerat en del glas.
                  resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    De här gamla konservburkarna var lite speciella. Det finns inget fäste för något spänne. Inte heller någon kant utan ovansidan är slipat plan och så är det ett helt "löst" lock som läggs på med en gummiring emellan. Jag tömde några gamla burkar och de hade klarat sig bra ingen luft i dem. Ofta när man hittar dessa burkar saknas locket. Nu har jag hittat ett par lock (vill jag minnas)
                    Lasse
                    Har du kvar locken, eller ett till övers Lasse? Är det ngn text på dem?
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Har du kvar locken, eller ett till övers Lasse? Är det ngn text på dem?
                      Kan tänkas att jag har ett till övers. Det finns ingen text på det. Hittar jag inget nu så tror jag att jag har något i Småland,
                      DG (hemkommen i kväll)

Comment

Jag "kastade" ut en del sten för att få plats med mera glas
                        Bifogade filer

Comment

Inte illa.
                          Kan man få en närbild på geléskålen på hylla fyra uppifrån?

Comment

Working...
                          X