Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rysk flaska 1863 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Har inte sett till något svar Är det någon som kommer gående från knalle land med det

Comment

När du har loggat in, kan du se, längst upp till höger, om du har ett meddelande, under Privata Meddelanden, på Startsidan.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Äjth.
        Har du kommit underfund med hur gammal flaskan egentligen är? Före 1900 verkar väl helt klart....eller??

Comment

Här är mitt inlägg från sid. 3
          Tack för detta. Jag funderar ju över hur gammal just denna flaska kan vara. Bryggeriet etablerades 1863 men att avgöra hur gammal flaskan är, t.ex utifrån tillverkningsmetoden, låter sig ju inte göras. Glasframställningen i Ryssland följde väl knappast vår. Kanske handblåstes flaskor mkt längre fram i modern tid än här hemma. Däremot kan man oxå tänka sig att statlig produktion understöddes såsom varande den enda tillåtna efter revolutionen alternativt fanns massor av arbetskraft som var billig varför man kunde tillåta arbetsintensiv produktion att få fortsätta, Däremot undrar jag ju om inte St. Peterburg skulle bytts ut mot Leningrad (på flaskorna) efter Lenins övertagande av makten?
          OM så vore skulle flaskan kunna vara tillverkad alltifrån 1863 och fram till kanske 1920-talet. Eller togs bara bryggeriet över och förstatligades och man lät texten hänga kvar t.o.m efter andra V-krigets slut!? vilket jag personligen inte finner troligt. Nå detta var några tankar i väntan..

Comment

Finns det någon som kan hjälpa?

Ni verkar kunna mycket om flaskor. Är det nån som har nån aning om vad det är för flaska jag har? den är 32 cm hög det som står i botten på flaskan är made sen är det en klumelur som inte går att tyda.
            Bifogade filer

Comment

Har varit i kontakt med en samlare som daterar flaskan till ca 1890-1910. Det är nog så långt vi kommer i nuläget med denna.

Comment

Cirka 1900 lyder da acceptabelt.
                Stadig intet svar fra hverken Polen eller Moskva.
                Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tack för ditt engagemang Plyng! Har just fått veta att säljaren eventuellt har ytterligare en ryss på gång. Denna ska vara dubbelt så hög och i ngn blåaktig ton, dock inte samma bryggeri. Får se om den flaskan kan hjälpa upp en del data. Vi får se.

Comment

Nu har jeg hört fra min ven i Polen, som har väret bortrejst i nogen tid. Han bekräfter at flasken er fra St. Petersborg - og han vil gerne se flere bilder (jeg har bare sendt 3 stk. til ham).
                    Jeg sender flere bilder til Polen og så ser vi vad som händer.

Comment

Er din flaske till salu, Äjth?

Comment

Ja, flaskan har gått på auktion. Svårigheterna med att söka fakta kring flaskor från öst syns mig alltför stor och osäker, jag bör hålla mig till skandinavien.
                        Har fått erbjudande om att köpa ytterligare en rysk flaska liknande denna men mkt större och i blått men ställer mig tveksam till detta just rörande angivet skäl.

Comment

Okej - jeg forstår dig.
                          Jeg har ellers fået svar fra Vodkamuseet i Moskva idag.
                          På russisk!
                          Så nu har jeg igen brug for hjælp fra min ven fra St. Petersborg. Jeg har netop sendt det russiske svar til hende og bedt om en oversættelse.
                          Held og lykke med salget på Tradera!

Comment

Jag ser ändå fram mot att få ta del av översättningen

Comment

Working...
                            X