Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rysk flaska 1863 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

En ny dag och en ny väntan!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tjah ..... og dine billeder ligger både hos min ven i Polen og hos min russiske ven.
      Jeg tjekker min e-post MINDST én gang hver halve time!
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tackar!! jag bugar! du min förbundne flaskvän.

Comment

Tak, Äjth. - Jeg havde planer om at lægge en ny tråd på idag - med titlen: "Roses for Äjth". Meningen var at du skulle have lidt "ögonfryd" at fordrive ventetiden med.
          Har brugt en del tid på at fotografere forskellige (olika) Rose´s lime juice flasker - men har problemer med at få "relief-motiverne" så tydelige at du kan se forskellene.
          Kun den sorte (mørk-grønne når jeg skal være ærlig) lykkedes:
          Bifogade filer

Comment

En får tacke, som di säjer i Värmland. Den var mkt trevligare än min i klarglas. Står det L Rose & co på framsidan?

Comment

Äjth --->

Överst på flaskan står det "СТАРА & БАВАРІЯ - Stara & Bavaria"
              [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

[SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Tack Melker!
                Stara är alltså det ryska bryggeriet som tappat (eller bryggt) bayerskt öl.?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                  En får tacke, som di säjer i Värmland. Den var mkt trevligare än min i klarglas. Står det L Rose & co på framsidan?
                  L. Rose & Co - står det på framsidan.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                    En ny dag och en ny väntan!!
                    Så kom der endelig svar. Min ven fra St. Petersborg kan kun læse ordene øverst på flasken: DEN GAMLE BAYERN - og nederst på flasken: SKT. PETERSBORG. - GRUNDLAGT 1863.

Resten af teksten er for utydelig til at hun kan læse den.

Jeg håber stadig på svar fra min ven i Polen, som har stor viden om flasker og måske kan berette mere.

Comment

Tack för detta. Jag funderar ju över hur gammal just denna flaska kan vara. Bryggeriet etablerades 1863 men att avgöra hur gammal flaskan är, t.ex utifrån tillverkningsmetoden, låter sig ju inte göras. Glasframställningen i Ryssland följde väl knappast vår. Kanske handblåstes flaskor mkt längre fram i modern tid än här hemma. Däremot kan man oxå tänka sig att statlig produktion understöddes såsom varande den enda tillåtna efter revolutionen alternativt fanns massor av arbetskraft som var billig varför man kunde tillåta arbetsintensiv produktion att få fortsätta, Däremot undrar jag ju om inte St. Peterburg skulle bytts ut mot Leningrad (på flaskorna) efter Lenins övertagande av makten?
                      OM så vore skulle flaskan kunna vara tillverkad alltifrån 1863 och fram till kanske 1920-talet. Eller togs bara bryggeriet över och förstatligades och man lät texten hänga kvar t.o.m efter andra V-krigets slut!? vilket jag personligen inte finner troligt. Nå detta var några tankar i väntan..

Comment

Har nu gjort endnu et forsøg. - Sidste år besøgte jeg Vodka-Museum i St. Petersborg. Det er nu flyttet til Moskva.
                        Jeg har sendt e-mail og billeder + spørgsmål om flasken til museet i håb om at der findes en person, som kender en, som ved noget om bryggerier.

Comment

Du ska ha mycket Tack för dina hjälp-insatser här Plyng! jag antar/hopas att du är lika nyfiken som jag. Funderar på att fösöka djup-googla efter rysk industri och ser vad det ger, man vet aldrig. Återkommer stadigt och hittar jag ngt spännande material delar jag med mig.

Comment

Jag har googlat högt o lågt för att finna info om Stara & Bavaria i sammanhanget men inte funnit något. Säljaren har inte angett ngt pris och jag behåller gärna flaskan men undrar vad är anständigt att ge? Har nagelfarit denna så att den känns som min och jag tycker om den, mkt p.g.a att jag faktiskt vet så lite om den och knoppen är rolig, men jag har förstått att det är svårt att hitta info.
                            Själv kan jag tänka mig att ge en femtilapp till 75:-, är det snålt?

Comment

Men Äjth Då!!!
                              Man skulle kunna tro du är från Gagnef Nog är du väl lite snål nu
                              Vill du inte ha flaskan Så är jag intresserad.
                              Fick du mitt mejl igår?

Comment

Japp fick ditt mail och har svarat! Nu är det inget som säger att han accepterar priset. Han kanske har tänkt sig ngt helt annat. Vi är på god fot med varandra och jag vill inte lura honom (hur man nu gör det?)
                                Inte från Gagnef, men väl en västgöte med knalle i blodet

Comment

Working...
                                X