Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljuster och fiskedon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Vad tror Du om denna gamling?

Tror att det är en svenskgjord wobbler som kom från en tillverkare som hette Bete men den kan vara Amerikansk oxå.
    Om det är från Bete så är det troligen 50-tal.

Comment

Tack Record, I´ll bet it´s Bete.

Comment

Fick mig en glad överaskning helt ovetandes idag när jag kom hem från jobbet så låg det ett paket i brevlådan och jag fattade inte vad det kunde vara då jag inte beställt nåt sista tiden.

Så jag öppnade det och då låg det en lapp i paketet där det stod :

Här kommer det en hoper med drag som du kanske är intresserad av så slit dom med hälsan.
        Ha en bra dag med vänlig hälsning Lars.

Och däri låg det några gamla spjuttackel samt några små gäddsaxar som var riktigt coola så jag fick en riktigt bra dag

Paketet fick jag av en man som jag köpte 2 drag av på nätet för nån månad sedan och han sa då att han skulle kolla om han hade ännu mera i sina gömmor.

2 av spjutacklena var märkta det ena PB med en stjärna vilket betyder att det kommer från Paul Berghaus som var en återförsäljare av fiskeredskap som även var så stor på 40-50 talet så han fick köpa Record rullar och sätta sin stämpel på dom och då hette dom Pebeco rullar och var exakt samma rullar som Records fast med annan stämpel på.

Det andra stämplade spjuttacklet kom ifrån den anrika fiskeredskapsföretaget Leidesdorff som har funnits ändå från slutet av 1800-talet.
        Bifogade filer

Comment

Här kommer en grej som jag tror är lite special för västkusten. Ett sk. vahorn som man placerade i ett hål i relingen när man skulle fiska med lina. Linan fick löpa över kohornet istället för över relingen, vilket sparade både linan och relingen.

Click image for larger version

Name:	vad.jpg
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	554309

Comment

Hallå Mr,
            Kul att se. Användes som sagt mest på västkusten där man hoppades få makrill på kroken, dom brukar vara lite bångstyriga.
            Placerades i ekans hål för årtullarna. Visste du att kohornet ofta var proppat med kork...?
            So long...
            PS. Vi hade några i sjöboden inte långt från Fiskebäckskil och morfar påstod att dom medförde tur... fasen vet...

Comment

I Varberg hade man alltid fasta årtullar förr, hade man inte det i Bohuslän?
              (Alltså två träpinnar bara).
              Last edited by prylsnubben; 2014-03-31, 00:18.

Comment

Fasta ja, men som ett U-format uttag i relingen.

Comment

Hallå Gossar Blå,
                  Visst har man årtullar på hela västkusten, helst skurna i ek men morfar föredrog enetullar. På ostkusten är årklykan härskande, fanns dock på på dingen/jullen till större båtar, gjutna i mässing eller galvat järn. På insjöarna använde man helst klyka med en sprint som höll fast åran.
                  Poängen med årtullar är att man får en bra rytm i roendet (och det härliga taktfasta ljudet). Så kan man enkelt vrida bladet på åran för att minska luftmotståndet. I aktern alltid halvcirkelformade hålet för att vricka/"vräcka" med en hand. Hålet användes även för styråran när gubbarna riggade sitt spritsegel i undanvinden.
                  So long
                  PS, det där hornen heter "halhorn" sa den ordblinde...

Comment

Tack för intressant info om dessa horn Kim!!

På tal om att vricka så kommer här den mest kända bilden i ämnet, nämligen "Kyrkfolk i båt" av Carl Wilhemson.

Name:	vricka.jpg
Size:	36,8 KB
ID:	554324

Comment

• Har även ett antal gamla charmiga dörjar med "fötter" och en avlång benbit i ändan. Här kommer ett exempel där jag tror linan är gammal också (möjligen tagel?)

Name:	dörj1.jpg
Size:	33,6 KB
ID:	554325

Name:	dörj2.jpg
Size:	28,8 KB
ID:	554326

Comment

• Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                        Tack för intressant info om dessa horn Kim!!

På tal om att vricka så kommer här den mest kända bilden i ämnet, nämligen "Kyrkfolk i båt" av Carl Wilhemson.

[ATTACH]141131[/ATTACH]
                        Hallå Mr,
                        Härlig bild, Wilhelmson hade en fantastisk villa i fornnordisk stil i Fiskebäckskil. Han kände folket ch kulturen, Han kanske kunde vricka, men knappast med vänster hand. Färden gick nog mellan Östersidan och kyrkan i Kilen. OBS, det förhöjda partiet av akterspegeln. So long..

Tillägg: Nej för fasen, det är damen på aktertoft som vrickar, med höger hand....
                        Last edited by Kim von Platen; 2014-03-31, 21:52.

Comment

• Hallå Mr,
                          Dörj? För mig är dörja att släpa ett drag efter en båt. Kärt barn har många namn, så låt gå för dörj. För man kallade dom dörjeklampar och användes framför allt vid pimpelfiske. Fin dörj, trist att "revpinnen" saknas, den där mot vilken man lindade upp linan. Du ser hålet... so long...

Comment

• Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                            Har även ett antal gamla charmiga dörjar med "fötter" och en avlång benbit i ändan. Här kommer ett exempel där jag tror linan är gammal också (möjligen tagel?)

[ATTACH]141132[/ATTACH]
                            [ATTACH]141133[/ATTACH]

Självaste sänket, kommer ihåg den norska "livlinan". En dörj med blänken och blytyngd, i fall Du
                            råkade i sjönöd så var Du väl rustad. l

Comment

• Alltid dessa val

Inte lätt att välja rätt, fiskare eller jägare.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                                Tycker nummer ett är klart häftigast. Har för mig att Hirvi haft en tråd om fyr-blosskorgar för länge sedan. Passar på att visa en mobil som hänger i taket. Totalt sex stycken sådana häringa fångstredsakap ingår i mobilen.Har för mig att jag visat dessa någon gång tidigare. Kanske någon kommer ihåg vad dom är till och vad dom heter. Heter så i mina trakter i alla fall.
                                Hej ! Gammalt inlägg men dom 2 nedersta kallades då för lakakrona här i norr och användes vid lakfiske då laken simmar oftast längst botten så man ryckte fast dom med det redskapet.

Comment

Working...
                                X