Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljuster och fiskedon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

nätankare
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Rätt svar...

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
      nätankare
      Hallå,
      Bra, nätankare eller notankare, för redskapet användes oftast vid notfiske.
      Den lilla öglan är avsedd för returlina om ankaret skulle fastna i botten. So long..
      Bifogade filer

Comment

Hallå i snålblåsten,
        Ljuster börjar bli dyra och sällsynta på auktionerna. Det här är faktiskt ett undantag. Fler ljuster vill vi se. So long...
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå, Flytetyg gillar jag. Här ett gäng vakare som även kallades bojar, dobbar, fiskvälen, pikar, piptunnor, välar eller helt sonika kulor. Däremot inte flöte. So long...
          Hallå,
          Snubben har visat en superfin dobb på annan tråd, blå som azur. Vill bara för ordningens skull visa att benämningen dobb har inte är helt obekant. Det förekommer stota regionala skillnader vad gäller namn på det mesta som har med fiske att göra. På ostkusten fiskar man flundra och på västkusten skädda. Samma firre.

Men något nytt fick jag lära mig i jakten på orden. Dobb är också en liten kula som man använder vid flugfiske, den håller flugan flytande, och då blir dobben per automatik ett flöte.
          Bifogade filer

Comment

Rulla in en boll och låt den rulla........törs knappt så nära Kimmens ljuster.
            Försiktigt, försiktigt rullar jag in denna jättedobb från Björkshults glasbruk.
            Dobb : "något som dyker upp och ner i vattnet", tillverkat av trä, plast, kork eller glas. Väl synlig flytande markering av ett fiskeredskaps läge.
            Nationalencyklopedin 2011-01-25. (Om det inte är en säl !)
            Bifogade filer

Comment

Hallå,
              Snubben har visat en superfin dobb på annan tråd, blå som azur. Vill bara för ordningens skull visa att benämningen dobb har inte är helt obekant. Det förekommer stota regionala skillnader vad gäller namn på det mesta som har med fiske att göra. På ostkusten fiskar man flundra och på västkusten skädda. Samma firre.

Men något nytt fick jag lära mig i jakten på orden. Dobb är också en liten kula som man använder vid flugfiske, den håller flugan flytande, och då blir dobben per automatik ett flöte.
              PS Jag brukar kastmeta med....

Comment

Hallå Snubben,
                Tack min vän, det finns dobbar och dobbar. Har du och alla ni andra inga gamla roliga drag att komma med? Mina är bortkastade av barnbarnen med kompisar som snodde de största dragen och fick bottennapp på stubben. Här några överlevande:
                Bifogade filer

Comment

Tycker ju själv att det blir lite för enkelt med krok.
                  Skämt åsido så har den här gamle rackaren varit på besök i Svängsta på webben och där påstod de att det inte var ABU och att ABU aldrig tillverkat Hi-Lo i trä. Men vad är då ABU Hi-Lo annat än ett plagiat av min lille gynnare av okänd tillverkning. Kolla och jämför med Din Zebrarandiga t.ex. Din likheten känns inte slumpartad. Längst till höger på nedre bilden har Du nog den minsta Hi-Lon med bara en krok på magen, samma som på min, även den något närmare mitten ser ut att vara en liknande.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2011-01-25, 17:35.

Comment

Hallå Snubben,
                    Tack min vän, det finns dobbar och dobbar. Har du och alla ni andra inga gamla roliga drag att komma med? Mina är bortkastade av barnbarnen med kompisar som snodde de största dragen och fick bottennapp på stubben. Här några överlevande:
                    Jag ser att Du ändå har en mörrumspinnare och ett Varbergs/Elbe drag kvar trots att dom två är ena riktiga djupingar, precis som vi f.ö.

För STORA och små fiskar....
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2011-01-25, 18:18.

Comment

Hålla Snubben,
                      Din gynnare är vad jag längtade efter. So long...

Comment

Har inte så mycket fiskerelaterat. Lite blev det i alla fall.
                        Träplattan med Sveriges fritidsfiskares riksförbunds tapperhetsmedaljer i olika valörer kom med lite så där vid sidan om.
                        Bifogade filer

Comment

Hallå Ulferic,
                          Fina ljuster, till vänster för lax och till höger gädda (vanligast vid insjöar). Så är det väl en gäddsax? Man fäste en död firre i den u-formade fjädern och placerade saxen så så det såg ut som en levande munsbit. När gäddan hög fick den en hulling i magen. Inte så smakligt, kanske. Tack för ditt bidrag, vi lär väl mötas igen, på nätet. Under tiden en gammal ryssja som lurat många fula fiskar.
                          So long...
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Jag ser att Du ändå har en mörrumspinnare och ett Varbergs/Elbe drag kvar trots att dom två är ena riktiga djupingar, precis som vi f.ö.

För STORA och små fiskar....
                            Hallå Snubben,
                            Jo, en snabbkoll bekräftar. Jag skall imorgon dag kolla dragen och kanske kan få återkomma med ev frågor. So long...

Comment

Fick fram lite mer fiske. Sillatången är väl inte något som används vid själva fiskandet men är bra att ha när sillen skall fiskas upp ur tunnan.
                              Kommer ihåg den laggade trätunnan som stog på golvet i de flesta affärerna en gång i tiden. Och lukten naturligtvis.
                              Bifogade filer

Comment

Hallå Ulferic,
                                Sillatång, det låter skånskt. Trevlig, och hur fasen får man upp sillen utan en tång?
                                Så visst hör de hemma här tillsammans med kulorna, den röda är ovanligt fin. So long...

Comment

Working...
                                X