Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljuster och fiskedon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Ljuster och fiskedon

Hallå alla storfiskare och bryggsittare,
    Gamla fiskeredskap är spännande och dekorativa. Visar en samling ljuster som skapar stämning i vår sjöbod där man sitter framför brasan efter ett dopp i vaken. Men vilken fisk spetsade man med de olika redskapen? Gissa och fyll på fiskelinan. So long...
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2010-01-04, 16:13.

Ål eller har jag helt fel?

Comment

Hallå Poppe, Det är fem olika ljuster och ett användes för ål, vilket? So long...

Comment

Jag gissar på det sista.

Comment

Hallå Poppe, Tyvärr fel, men det är inte ditt fel. Fattar inte varför åljustrut, nr 5, inte kom med i raden. Nu är det med, sist, så du har ett rätt. Sorry och so long...

Comment

Oh! Den var häftig!

Comment

Den sågtandade för ål är läcker. De andra också för den delen.
              Sitter och funderar på till vilken firre respektive ljuster skulle passa. Lax, öring, gädda, nors, anjovis, sardin, lake eller någon annan ful fisk som råkade komma i vägen för hullingarna. En skicklig ljusterare träffade nog vilken fisk som helst som råkade komma förbi. Är säkert så att du vet till vad de olika användes men som du förstår av ovanstående har jag ingen aning. Men med rätt ljus så togs många fiskar.

Comment

Hallå pojkar,
                Den sågtandade är troligtvis dansk och lär ha använts i vatten med dyig botten. Liknande lär ha smidits i Blekinge.
                1:an är en bamse på tre meter lång stång. Braxen och lax.
                2:an Lax.
                3:an är en vanlig variant för gäddfiske i insjöar.
                4:an är formad för lax.
                5:an Ål.

Självklart försökte fiskaren fånga allt som rörde sig, men det här är uppgifter jag fått från en god vän som skrivit boken Fiskedon (rekommenderas) och som är storsamlare.

Du Ulferic var inne på ljuset, jo man lockade framför allt ål med ljus, nattetid. Lyskorg som eldades med töreved gjorde också att man såg fiskarna. Lägger in en bild från sjöboden. Såg på annan järntråd att har några ljuster, lägg in dom här också, tycker jag. So long...

PS. För ordningens skull, allt fiske med huggredap är förbjudet.
                Bifogade filer

Comment

Tycker nummer ett är klart häftigast. Har för mig att Hirvi haft en tråd om fyr-blosskorgar för länge sedan. Passar på att visa en mobil som hänger i taket. Totalt sex stycken sådana häringa fångstredsakap ingår i mobilen.Har för mig att jag visat dessa någon gång tidigare. Kanske någon kommer ihåg vad dom är till och vad dom heter. Heter så i mina trakter i alla fall.
                  Bifogade filer

Comment

En ****buse kan vara skönt att ha också.

Comment

Hej på dej A.F. Så kallt som det är runt Vättern just nu så får en hoppas på att busen är utrustad med varmt järn.

Comment

Du är oslagbar Ulf, men oj vad kul att att få titta in. Dina s.k. lakekronor eller "kräggor" användes vintertid som en sorts pilkar, man ryckte alltså parningslystna lakar. Har bara sett någon på bild och så har sju stycken i en krona.
                        Orättvist, men det fisket var vanligast i Vättern. De där fiskformade örhängena i nedre bildkanten, är det s.k. bleckan, ögongodis för firrarna?
                        Din krona skulle väl platsa i min tråd om inredning, tänk dig kronan spetsad med röda äpplen till jul. Delikat.
                        Översta delen tror jag inte har med lakar att skaffa. Däremot gjord för att dragga efter förlorade fångstredskap eller är det en köttkrona? So long..
                        Last edited by Kim von Platen; 2010-01-05, 20:02.

Comment

Hallå AF, en buse, vad är det även om jag kan gissa? Det kan bli kallt där ute på isen. So long...

Comment

Sex var det Kim, bara sex. Busen får A.F. svara tycker jag. Det övre är mycket riktigt en dragg.

Comment

[QUOTE=Ulferic;126950]Tycker nummer ett är klart häftigast. Har för mig att Hirvi haft en tråd om fyr-blosskorgar för länge sedan. Passar på att visa en mobil som hänger i taket. Totalt sex stycken sådana häringa fångstredsakap ingår i mobilen.Har för mig att jag visat dessa någon gång tidigare. Kanske någon kommer ihåg vad dom är till och vad dom heter. Heter så i mina trakter i alla fall.[/QUO
                              För lake
                              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Working...
                              X