Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nödbromsen..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Chatter: Nödbromsen..

Hallå,
    Undrar bara vem som vågar dra i handtaget inför vårt lands största problem i modern historia? Inte jag, men utbyte av synpunkter brukar leda framåt. Låt höra och song...
    Bifogade filer

Jag trivs bäst i öppna landskap men, men.......................
    Allt är ju frid och fröjd så länge resurserna är obegränsade,
    de som har tjänat mest på alliansens politik med lägre skatt
    och nollränta plus bidrag i form av rot och rutavdrag för det
    ena och andra t.o.m. miljöbilsavdrag för STORA bilar som sen
    inte alls visar sig vara bra för miljön, restaurangmomsen ej
    att förglömma. Köp en ekologisk morot och far på shopping-
    helgresa till London och Paris, eller varför inte NY.

Hela den förda politiken har gått ut på att vinna just dessa
    "medelklassares" röster. Så lätt för dom att vara korrekta och
    "öppna sina hjärtan" som stora humanister, så rätt, såå rätt.
    Dom har ju inte behövt avstå från något, välståndet och
    privatekonomin har relativt sett ökat år från år medan välfärden
    för de gamla och sjuka har minskat i motsvarande grad.

Vad vill jag säga med detta, jo när levnadsstandarden sjunker
    även för dessa s.k. "samhällsbärare" så kommer vi att få se
    ulven under fårakläderna och den ulven är betydligt farligare än
    dom som river får.
    Last edited by prylsnubben; 2015-10-22, 23:44.

Comment

Hej

Just nu tycker jag politiker har målat in sig i "värsta"
      hörnet.
      Miljön t ex, i den frågan är nu inte vindkraft lönsamt,
      etanolbilar får dyrare bränsle, matprogrammen "vurmar"
      för exklusiv importerad mat och "marknadskrafter" gör
      produktion i närområden olönsamt.(marknadsföring av
      "närodlat" är inte förenligt med EU lagar)

Ja, tycker i princip att Sverige är stort. Politiker misstror
      jag numera, då jag uppfattar att de mest håller på med
      intrigspel och mest vill befästa sina (makt-?) positioner.

Så mycket "lögner" från politiker, de sista månaderna, har
      jag inte hört på väldigt länge. Ja, de för bara fram åsikter,
      de tror att väljare vill(?) höra.

Under många, många år har inga nya bostäder, hyresrätter byggts,
      ändå vill politikerna ta emot alla flyktingar. Detta utan att fråga
      om det är möjligt på det här sättet, utan att diskutera bättre hjälp
      i orosområdena.( Ja. FN´s matpengar tog ju slut)

Det är lika illa med olika medier. De vågar aldrig ställa "obekväma"
      frågor som skulle avslöja makthavare. Är de rädda?

(kanske överdriver jag?)

Funderar
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2015-10-23, 08:22.

Comment

Ja, man kan ha olika åsikter...

Vilka är då dessa föraktade "medelklassare"? Var hör en personalchef hemma? I medelklassen eller hemska öde, i överklassen? Är en lagerarbetare mer "arbetarklass" än en undersköterska? Att urskiljningslöst peka ut de människor som idag slipper betala skatt på ett fiktivt värde (fastighetsskatten), de som mha ROT och RUT har kunnat få hjälp utan att betala svarta löner - som inhumana "medelklassare" - gör mig både ledsen och upprörd.

Och ja- om man med medelklass menar den stora del av svenska folket som - med "vanliga" arbeten (vad nu det är) - bidrar till skatter och välfärd så är vi samhällsbärare. Tillsammans med alla andra som oavsett plats i klasshierarkin gör samma sak.

Ulvarna i fårakläder går garanterat att hitta överallt. Ett upplevt hot - reellt eller inte - tenderar att ta fram de sämsta sidorna hos människorna - oavsett "klasstillhörighet"... Om man då inte tillåts uttrycka sina farhågor pga av "fel" plats i samhället blir det otäckt. Riktigt otäckt.

Färgen på våra politiker är i min mening ointressant - "same shit but different name". Så länge de slipper drabbas av verkligheten (och de regler de satt upp) kan de tryggt sitta där med sina förmåner. De är det oberörbara folket.

Comment

Hej
          Ja, du nämner, -" ...Ett upplevt hot - reellt eller inte - tenderar att ta fram...".

Jag kan tänka mej att nu, med stor "oro" kan extremister få anledningar
          att agera, psykiskt sjuka eller inte. Men jag vet inte. Jag läser inte så
          mycket på Internet annat än "Precis en sån".

Jag noterade igår på TV att en politiker med miljöförankring, var så glad
          åt att det nu går åt rätt håll med "miljöarbetet". Men just då fick hon ej frågan
          hur hon menade, då vindkraftsverk monteras ner och exporteras, etanol-
          pumparna stängs och biogasanläggningar har så stora "regelproblem" att
          de kanske läggs ner?

Vänliga veckan? på TV.

Undrar
          Staffan

Comment

Till Sollan A.
            Om Du är ledsen över att tillhöra de priviligierade är det ju tråkigt........
            I Sverige skapas i RASANDE TAKT en ny underklass, ett proletariat,
            vars enda uppgift är att stå för servicen åt dom med en högre
            utbildning och motsvarande arbeten. Servicen ska dessutom subventioneras
            av staten, men den kallas inte bidrag som den gör för den som är sjuk eller
            arbetslös. Den kallas för avdrag, fantastiskt praktiskt, eller hur.
            Arbetsrätten för vanliga knegare är urholkad och på väg bort, lönerna för
            dom med allra lägst lön är alldeles FÖR HÖGA!! När man frågar hur mycket
            dom ska sänkas blir svaret från Ulf Kristersson: "tills dom får jobb".
            Jaha, inga följdfrågor överhuvudtaget. Jobb, men ingen lön som går att
            försörja sig på. Företagare vill inte anställa om dom inte får lönebidrag
            från staten, när perioden för bidraget är slut, adjöss med den och in med
            en ny, morsning och goodbye. Hur tror Ni det blir om dom nyanställda ska
            skattebefrias dom första intjänade 500.000 kronorna. Jo, lönen sänks, dom
            har ju ingen skatt. Därefter dumpas lönerna och när dom 500.000 är intjänade
            så får den yngre vara kvar med en lägre lön och den äldre mer erfarne arbets-
            kamraten med högre lön får gå. Bytt, bytt kommer aldrig tillbaka.........
            Sverige är på väg att bli lika fantastiskt som när man sålde människor till
            lägstbjudande och när daglediga snoddes in för lösdriveri, är det vad vi vill.

Last edited by prylsnubben; 2015-10-23, 12:11.

Comment

Prylsnubben: Jag är fullständigt medveten om detta och håller faktiskt med om mycket- jag talar inte av oerfarenhet. Enligt din definition återfinns jag nu dessutom i "proletariatet" från att (enligt samma sätt att tänka) ha tillhört "medelklassen".
              Detta faktum kan dock inte ändra mina åsikter om "samhällsbärarna". Inte heller anser jag att de servicearbeten som utförs(oavsett om det handlar om t ex städning privat eller på ett kontor) skulle vara något att se ned på.

Grundproblematiken med de jobb som inte längre finns anser jag att har sin grund i; svarta jobb, att företagen lägger verksamheten i billiga låglöneländer och att den fria arbetsmarknaden tillåter arbeten utan relevanta löner och utan att betala skatt i Sverige.

Så bästa Prylsnubbe... jag tror inte våra åsikter skiljer sig så mycket när det gäller... Denna diskussion bör kanske handla om arbetsgivare kontra arbetstagare i stället? Misstänker dock att Kimmen hade något annat i tankarna....
              Med förhoppning om en givande diskussion och förhoppningsvis utan "hard feelings"...

Comment

Det var roligt Sollan A. tack för Din förståelse.
                Det som oroar mig är att "etablissemanget" börjar bry sig först när det börjar
                brännas under dom EGNA fötterna, paradoxalt nog får dom då KALLA FÖTTER.
                SÅ länge dom svaga i samhället får bära de ökande bördorna så är det inga
                problem, ej heller några ökade kostnader enligt samma etablissemang av makt-
                människor, offentliga i politiken såväl som privata i näringslivet. Så fort man
                har erkänt att invandringen innebär en kostnad för samhället under minst
                några år framöver då ska det sparas, sänkas löner för "enkla" jobb och t.o.m.
                finkommunerna ska tvingas att ta emot nyanlända, huva. Tidigare hamnade ju
                det stora flertalet i ekonomiskt svaga kommuner med avfolkningsproblem, utan
                framtidsutsikter eller jobb.
                På DN-s ledarsida hävdar man att en ökad invandring är absolut NÖDVÄNDIG,
                annars kan vi inte ta hand om våra gamla och sjuka. Vi kan tydligen inte heller
                framföra kollektivtrafik, servera mat på restaurangerna eller hålla efter vår egen
                skit dvs städa. Vi har inte RÅD med dessa enkla jobb, jag glömde byggande av
                murar och terasser samt köksombyggnader mm i det egna huset på den egna
                tomten.
                Man undrar om dessa förespråkare för hur vi ska lösa vårt behov av enkla jobb
                varit i något av gulfländerna där livegna gästarbetare fråntagna sina pass och
                mänskliga rättigheter passar upp på shejkerna och deras landsmän.

Lösningen på våra enkla jobb är istället att erkänna att dom inte är så enkla,
                att höja statusen och lönen i dessa jobb så att de blir attraktiva även för
                VÅRA UNGDOMAR som redan finns i Sverige, etniska svenskar sedan generationer
                eller nysvenskar, alla är inkluderade, alla behöver jobb och vill bli självständiga
                medborgare med ett eget jobb och ett eget boende.

Någon kanske säger att vi inte har råd, då uppmanar jag dom att se sig om i
                samhället, öppna ögonen. Det har aldrig funnits så många som haft så mycket.
                Det handlar bara om prioriteringar, det är politikens uppgift att fördela resurserna
                optimalt för att skapa ett BRA SAMHÄLLE FÖR ALLA.

Att Kimmen inte vill prata partipolitik vet jag, han löser väl problemet opolitiskt.

Comment

Ulven i fårakläder..

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Jag trivs bäst i öppna landskap men, men.......................
                  Allt är ju frid och fröjd så länge resurserna är obegränsade,
                  de som har tjänat mest på alliansens politik med lägre skatt
                  och nollränta plus bidrag i form av rot och rutavdrag för det
                  ena och andra t.o.m. miljöbilsavdrag för STORA bilar som sen
                  inte alls visar sig vara bra för miljön, restaurangmomsen ej
                  att förglömma. Köp en ekologisk morot och far på shopping-
                  helgresa till London och Paris, eller varför inte NY.

Hela den förda politiken har gått ut på att vinna just dessa
                  "medelklassares" röster. Så lätt för dom att vara korrekta och
                  "öppna sina hjärtan" som stora humanister, så rätt, såå rätt.
                  Dom har ju inte behövt avstå från något, välståndet och
                  privatekonomin har relativt sett ökat år från år medan välfärden
                  för de gamla och sjuka har minskat i motsvarande grad.

Vad vill jag säga med detta, jo när levnadsstandarden sjunker
                  även för dessa s.k. "samhällsbärare" så kommer vi att få se
                  ulven under fårakläderna och den ulven är betydligt farligare än
                  dom som river får.
                  Hallon Snubben,
                  Först på plan, tack för det. Någon måste bryta isen.
                  Kommer du håg Ulven; Lars Ulvenstam (född Erikson, tror jag). Journailst, författare. chefredaktör på RiR, uppskattad sommarpratare. Han var klart hallon men levde som blåbär. Som hallon for han ba a till NY och skrev en bok om livet i Harlem men den sågades snabbt därför "Ulven" knappt satt sin fot i svarta stadsdelen.
                  Han var gåsleverprolle, bodde lyxigt i Gamla Stan. I hans sällskap i gränderna fanns alltid två röda långhåriga och högbenta stövare. Trevlig granne och ofta sedd gäst i mitt föräldrahem.
                  Du har rätt, jag gillar inte partipolitik och har sedan länge tappat förtroendet för partipampar, hallon som blåbär.Däremot har jag stor respekt för ideologier. Livsuppfattningar.
                  Kulturpersonligheter är av tradition väldigt röda men lever i det blå. Journalister, författare, opinionsbildare, TV-folket som helhet.
                  Vad vill han då, den där Kimmen, komma åt, peka på? Förljugenheten, tystnaden eller tystandet, lägg locket på och kräv att sanna ideologer som lever som man lär. Man måste se sanningen i vitögat och sluta mörka.... Demokrati är väl åsiktsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet. Eller vad tycker du Göran Persson med söta Anitra?
                  So long
                  Kimmen

Comment

Som vanligt (när det gäller ev. politiska spörsmål) pratar Du runt, runt, runt problemet.
                    Inte alltid strunt, men runt...........Göran Persson är ju rund han också, han påpekade
                    mycket riktigt faran med den fria rörligheten inom EU. Tyvärr trodde framförallt det
                    privata näringslivet att detta skulle leda till ökade vinster genom lägre kostnader,
                    Göran varnade för "social turism", ja vad ska man säga. EU-projektet var nog inte
                    så genomtänkt (men vad har våra politiker gjort som är genomtänkt i någorlunda
                    nutid), där kanske vi har de "enkla" jobben, kolla Maud Olofsson och vattenfall, hon
                    ställer inte ens upp på KU-förhören, men uppnosig är hon ändå, fortfarande. Det är
                    kostsamt för oss skattebetalare med sådana folkvalda.
                    Ändå känner jag att girigbukarna och von ankorna är de största tjyvarna, pengarna
                    växer ju inte som mossa i kassavalven.

Comment

Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                      Hej

Just nu tycker jag politiker har målat in sig i "värsta"
                      hörnet.
                      Miljön t ex, i den frågan är nu inte vindkraft lönsamt,
                      etanolbilar får dyrare bränsle, matprogrammen "vurmar"
                      för exklusiv importerad mat och "marknadskrafter" gör
                      produktion i närområden olönsamt.(marknadsföring av
                      "närodlat" är inte förenligt med EU lagar)

Ja, tycker i princip att Sverige är stort. Politiker misstror
                      jag numera, då jag uppfattar att de mest håller på med
                      intrigspel och mest vill befästa sina (makt-?) positioner.

Så mycket "lögner" från politiker, de sista månaderna, har
                      jag inte hört på väldigt länge. Ja, de för bara fram åsikter,
                      de tror att väljare vill(?) höra.

Under många, många år har inga nya bostäder, hyresrätter byggts,
                      ändå vill politikerna ta emot alla flyktingar. Detta utan att fråga
                      om det är möjligt på det här sättet, utan att diskutera bättre hjälp
                      i orosområdena.( Ja. FN´s matpengar tog ju slut)

Det är lika illa med olika medier. De vågar aldrig ställa "obekväma"
                      frågor som skulle avslöja makthavare. Är de rädda?

(kanske överdriver jag?)

Funderar
                      Staffan
                      Hallå Staffan,
                      Kanske är vi lika som bär? Sylt, blandad kompott, drottningsylt kallas den väl? Gillar inte monarkin. Ett helvetes spektakel
                      som bara gynnar veckopressen och kvällspressen. Om miljöpolitiken tycker inte, statliga Vattenfall är ett bra exempel.
                      Det som förenar är väl en skepsis till politiker och deras trovärdighet?
                      F Reinfelt och den där Borg lämnade omgående partiet senaste valnatten. Snacka om ideologi?
                      So long,
                      Kim

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        F Reinfelt och den där Borg lämnade omgående partiet senaste valnatten. Snacka om ideologi?
                        Och vår kulturminister inte att förglömma.... om vi nu ska diskutera ideologier....

Comment

Tyvärr handlar detta INTE om enskilda politiker eller andra
                          makthavare, problemet är värre än så, det är struktuellt.
                          Jag angav Maud Olofsson som ETT tydligt exempel, men
                          hon är bara ett exempel på en riktigt dålig minister.......

Comment

Läs varingstexten...

Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
                            .....

Så bästa Prylsnubbe... jag tror inte våra åsikter skiljer sig så mycket när det gäller... Denna diskussion bör kanske handla om arbetsgivare kontra arbetstagare i stället? Misstänker dock att Kimmen hade något annat i tankarna....
                            Med förhoppning om en givande diskussion och förhoppningsvis utan "hard feelings"...
                            Hallå SollanA,
                            Att lufta idéer och lätta på trycket är nog den enda vägen (läs hjärnvägen på en skylt från rassliga tåget till Saltsjöbaden där jag gick i plugget) till ett bättre och öppnare landskap. Tack för att du hänger med i svängarna.
                            Jo, jag hade en mer akut nödsituation i tankarna eftersom klasskillnader inte kan avhjälpas med nödbromsen. Tänker då på ca 200 000 asylsökande/flyktingar som förväntas anlända till Svedala i år. Rakt in i klassamhället, utan språket och utbildningen, med annan hårfärg och annan kultur, religion, seder och bruk och med förföljelse, massmord och våldtäkter i bagaget. Enkelbiljett till 2:a klass. Då måste någon dra i handbromsen.
                            Inte för att flyktingarna kostar en massa pengar, staten gör som andra spekulanter, lånar och skjuter kassabristen på framtiden. Till låg ränta och gissningsvis amorteringsfritt. Nja, man får väl spara lite på sjukvården, bidragen och omsorgen av oss gamlingar, alla som inte bidrar till statskassan. Och biståndet, var är förståndet?
                            Så mitt budskap är busenkelt. Bromsa och gasa. Börja med att bygga bostäder, skolor och skapa arbetsmöjligheter. Anpassa sedan invandringen till verkligheten. Jag tror på ett mångkulturellt samhälle därför att skillnaden är inavel och nästan alla kreativa idéer föds i mötet mellan olika uppfattningar om man bara talar samma språk.

Blev lite långrandig och seg, det får ni stå ut med. "Rundprat" som Snubben påpassligt menar, men bättre runda ord än tystnad. Om någon vill kalla mig högervriden är det OK. Invandrarfientlig, icke sa Nicke. Nazist, nej trist. SD-anhängare,
                            kanske för jag har alltid hejat på svagaste laget och hatar ett politiskt klimat där alla inte får göra sin röst hörd.
                            So long
                            Kim
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kim von Platen; 2015-10-24, 01:21.

Comment

Saknar nog mest den gamla SJ-skylten "MEDFÖLJER EJ TÅGET"
                              Kunde med fördel bäras av div. journalister om de skulle våga att avvika från PK-korridoren

Comment

Working...
                              X