Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Påskens stora överraskning

Barn och barnbarn och svärmor med sambo förgyllde påskaftonsfirandet här hemma. Efter god mat var alla nöjda och belåtna. Äldsta barnbarnet som är 9 år är väldigt förtjust i gökbössan och hämtade den på skåpet där den har sin plats.
    Han visade sin uppskattning av bössan genom att lägga i en tjuga som han fått av sin gamlafarmor. Därefter gjorde han en oral blåsning i den anala delen på göken och ut flög tjugan genom den vaginala springan. Alla i församlingen satt som förstenade!
    Bifogade filer
    p-son

Comment

• Håller Du på att doktorera på gamla dar, Polsson?
      Slänger Dig med facktermer som en annan medicinare.

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Han visade sin uppskattning av bössan genom att lägga i en tjuga som han fått av sin gamlafarmor. Därefter gjorde han en oral blåsning i den anala delen på göken och ut flög tjugan genom den vaginala springan. Alla i församlingen satt som förstenade!

Vad månde det bliva av den grabben? Då han visar intresse för sparbössor så föreslår jag att du köper honom en sparbössa i julklapp, kanske en gris, det är ju något som ligger i tiden, sparGreece.

-------------------------------

Kom på att jag haft några spargrisar inne i tråden Svininventering så dom flyttar jag över hit. Dessa grisar bor inte längre hemma hos mig utan flyttade vidare till myrstacken förra året, i väntan på att få komma till nya hem.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Här kommer bilder av min mammas älskade sparbössa, 22 cm hög, mastkranen i Karlskrona.
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Förstår mycket väl att den betydde mycket för din mamma.

Jag kan tillägga att mamma var från Karlskrona, och mastkranen var något hon såg dagligen när hon växte upp.

Sparbössan/mastkranen är en gedigen sak, vikt 2055 g.

Comment

Nu är det även snyggt och prydligt bland sparbössorna. Vill inte påstå att jag är en storsamlare, men vill gärna visa dem.
            Att gjutjärnsbössorna enligt tidigare inlägg är nytillverkningar, gör ju dessa mindre unika, men de är ju trots allt ett tidsdokument från perioden slutet av 1800-talet och in på 1900-talet. Den färgade kvinnan en voro ju otänkbar som sparbössa idag.
            Med tanke på bilderna av din keramik, lergökar och så nu sparbössor, tror jag du har drabbats av den berömda "påskinfluensan" . Hörde på radion häromdagen, att påskhelgen är den helg då flest svenskar får "stora rensnings-utplocknings- och iordningställandefnattet". Vid ingen annan tidpunkt på året försiggår en liknande städning av hem och förråd, enligt nyhetsuppläsaren i P1.
            Sparbössorna är så himla charmiga och min favorit är väl lätt att gissa....katten, så klart

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Håller Du på att doktorera på gamla dar, Polsson?
              Slänger Dig med facktermer som en annan medicinare.
              Det förstår du väl, prylsnubben, att man måste hålla stilen. I min ålder riskerar man annars att betraktas som gubbsjuk.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Vad månde det bliva av den grabben? Då han visar intresse för sparbössor så föreslår jag att du köper honom en sparbössa i julklapp, kanske en gris, det är ju något som ligger i tiden, sparGreece.
              -------------------------------
              Kom på att jag haft några spargrisar inne i tråden Svininventering så dom flyttar jag över hit. Dessa grisar bor inte längre hemma hos mig utan flyttade vidare till myrstacken förra året, i väntan på att få komma till nya hem.
              Jag kan tillägga att mamma var från Karlskrona, och mastkranen var något hon såg dagligen när hon växte upp.
              Sparbössan/mastkranen är en gedigen sak, vikt 2055 g.
              Härlig, härligt, Alegni att du låter dina grisar emigrera till tråden. "SparGreece", var roligt tycker jag, men knappast grekerna. Nu har jag koll på två sparbössor i Karlskrona, Rosenbom och din mammas mastkran.

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
              Med tanke på bilderna av din keramik, lergökar och så nu sparbössor, tror jag du har drabbats av den berömda "påskinfluensan" . Hörde på radion häromdagen, att påskhelgen är den helg då flest svenskar får "stora rensnings-utplocknings- och iordningställandefnattet". Vid ingen annan tidpunkt på året försiggår en liknande städning av hem och förråd, enligt nyhetsuppläsaren i P1.
              Sparbössorna är så himla charmiga och min favorit är väl lätt att gissa....katten, så klart
              Egentligen är det av taktiska skäl som jag städar på andra våningen! Städning går alltid hem hos hustrun, men datoranvändande är inte lika populärt, men det utesluter ju inte att nyhetsuppläsaren har rätt. Behöver jag nämna på vilken våning datorn är?
              Last edited by Polsson; 2013-04-01, 23:48.
              p-son

Comment

Egentligen är det av taktiska skäl som jag städar på andra våningen! Städning går alltid hem hos hustrun, men datoranvändande är inte lika populärt, men det utesluter ju inte att nyhetsuppläsaren har rätt. Behöver jag nämna på vilken våning datorn är?
                Tror inte särskilt mycket på "gubbsjuk", däremot tror jag du har ett helt gäng rävar "baka örena"!

Kan ett litet kassaskrin platsa på tråden? Har annars både börs och bössor...
                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Nu har jag koll på två sparbössor i Karlskrona, Rosenbom och din mammas mastkran.

Mamma hade också en Rosenbom. Den sparbössan ligger nu på ett säkert ställe, dvs. jag kan inte hitta den. Jag har ytterligare en sparbössa (från SEB) som även den ligger på ett säkert ställe. När dom dyker upp så blir det garanterat bilder i tråden!

Härlig, härligt, Alegni att du låter dina grisar emigrera till tråden.

Här kommer en till, som varit med tidigare, men då har det nog inte framgått att det är en spargris!
                  Bifogade filer

Comment

• The Tale of Pigling Bland

Så har jag min älskade Pigling Bland, ca 18 cm hög. Min goa, rara välmående gris som förnöjsamt sitter där med sitt grötfat!

Pigling Bland, hämtad från en av Beatrix Potters sagor, tillverkad av Border Fine Arts, 1995.
                    Modellen är skulpterad av Richard Wawrzesta.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                      Tror inte särskilt mycket på "gubbsjuk", däremot tror jag du har ett helt gäng rävar "baka örena"!

Kan ett litet kassaskrin platsa på tråden? Har annars både börs och bössor...
                      Nu känner jag mig lugnad, tack vare din kommentar, Bizan - tack! Självklart hör kassaskrin till tråden!

Mamma hade också en Rosenbom. Den sparbössan ligger nu på ett säkert ställe, dvs. jag kan inte hitta den. Jag har ytterligare en sparbössa (från SEB) som även den ligger på ett säkert ställe. När dom dyker upp så blir det garanterat bilder i tråden!
                      Här kommer en till, som varit med tidigare, men då har det nog inte framgått att det är en spargris!
                      Gällande "säkert ställe", har du kollat i bankfacket?
                      Tänk så många variationer det finns på spargrisar!

Så har jag min älskade Pigling Bland, ca 18 cm hög. Min goa, rara välmående gris som förnöjsamt sitter där med sitt grötfat!
                      Pigling Bland, hämtad från en av Beatrix Potters sagor, tillverkad av Border Fine Arts, 1995.
                      Finns de fortfarande i handeln?

Gällande grisar som sparsymbol, läste jag i mina böcker att den var det mest använda djuret i sparbössor utom i judiska och muslimska länder där den anses som ett orent djur.
                      Last edited by Polsson; 2013-04-02, 11:03.
                      p-son

Comment

• Har några småsaker att visa upp, inget jättespeciellt men kanske lite trivsamt/kul...

Jag börjar med en liten skattkista av trä. Den ska egentligen ha ett litet lås som jag lagt på "säkert ställe" för senare uppsmörjning (när jag hittar det igen). Jag har alltid tänkt på denna kista som en liten, inte alltför snygg, ask inköpt på någon turistresa norrut. Nyligen råkade jag vända på den så ena sidan syntes tydligt och där var en skåra för mynt. Under kan jag precis uttyda, handskrivet med blyerts, "Till minne av Vanföreanstalten 1948" så någon vanlig turistresa var det nog inte heller.

Click image for larger version

Name:	Bössa A1.JPG
Views:	1
Size:	51,0 KB
ID:	546910

Name:	Bössa A2.JPG
Size:	51,8 KB
ID:	546911

Name:	Bössa A3.JPG
Size:	105,9 KB
ID:	546912

Nästa bössa är en av mina ugglor. Den har ingen märkning alls. Jag glömde ta foto på springan men den sitter på huvudet med ett mässingsbeslag. Man tömmer den genom att skruva loss bottenplattan. Genom denna uggla har jag lärt mig att kattsandsdamm och trä inte går särskilt bra ihop...

Name:	Bössa B.JPG
Size:	96,4 KB
ID:	546913

Börsen är garanterat en turistpryl och väldigt häftig. Under en period hade jag plastkorten i ett visitkortsfack och eventuella kontanter i fickorna. Det blev besvärligt med mynten men så fick jag den här börsen av en väninna och klinget i byxorna slutade.

Name:	Börs 1.JPG
Size:	104,8 KB
ID:	546908

Name:	Börs 2.JPG
Size:	110,6 KB
ID:	546909

Det lilla kassaskrinet ser helt enkelt ut som en vanlig flidd plåtask. När jag tog hem den var den full av gamla nycklar men ingen av dem passade till skrinet. Nu ligger där några av mammas fina stenar och glittrar när jag lyfter på locket. På kanten står det Made in England, ingen märkning i botten.

Name:	Skrin 1.JPG
Size:	47,1 KB
ID:	546914

Name:	Skrin 2.JPG
Size:	123,3 KB
ID:	546915

Comment

• Hej, Bizan!

Härligt med nya bidrag till tråden och jag måste säga att ugglan var originell. Har aldrig sett en sådan bössa. "Till minne av Vanföreanstalten 1948", känns lite tragisk med tanke på att de "låste in" handicapade förr i tiden.
                          Last edited by Polsson; 2013-04-03, 17:57.
                          p-son

Comment

Hej, Bizan!

Härligt med nya bidrag till tråden och jag måste säga att ugglan var originell. Har aldrig sett en sådan bössa. "Till minne av Vanföreanstalten 1948", känns lite tragisk med tanke på att de "låste in" handicapade förr i tiden.
                            Ugglan är jättesnygg med kopparslantar i så jag funderar på att offra lite 2- och 5-öringar ur myntsamlingen bara för att ge den lite pondus... *flin*

Morfars mormor fick röda hund när hon väntade ett av sina barn. Flickan blev utvecklingsstörd och var så svårskött att de satte henne på institution. Föräldrarna och syskonen var alltid noga med att besöka henne så mycket som möjligt och hon var en del av familjen även om hon bodde borta. Andra utvecklingsstörda hade inte samma "tur" utan gömdes undan och "glömdes" bort. Själv träffade jag aldrig henne även om hon blev gammal men jag minns att morfar grät så det skvalade på hennes begravning. Den lilla bössan kommer nog från ett av besöken...

Comment

• Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                              Morfars mormor fick röda hund när hon väntade ett av sina barn. Flickan blev utvecklingsstörd och var så svårskött att de satte henne på institution. Föräldrarna och syskonen var alltid noga med att besöka henne så mycket som möjligt och hon var en del av familjen även om hon bodde borta. Andra utvecklingsstörda hade inte samma "tur" utan gömdes undan och "glömdes" bort. Själv träffade jag aldrig henne även om hon blev gammal men jag minns att morfar grät så det skvalade på hennes begravning. Den lilla bössan kommer nog från ett av besöken...
                              Då måste man ju säga att skrinet står för något positivt trots allt, men visst var det tragiskt för dem som gömdes undan och glömdes bort. Jag har all förståelse i världen för din morfars reaktion. Tackar så mycket för bakgrunden till skrinet, den berörde mig.
                              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Finns de fortfarande i handeln?

Sparbössan Pigling Bland tillverkades mellan 1995-1998 så den finns inte i affärerna nu, så det är väl närmast loppisar/mässor man får leta på (i Storbritannien). Den har troligtvis inte sålts i Sverige utan det blir att kolla på eBay.co.uk
                                Jag hittade en på avslutade auktioner, gick för en billig penning, £2.95+porto.

Vet inte vad porto kan vara här men själva sparbössan i sig väger 905 g.

Comment

Working...
                                X