Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blir det inte bättre om ni får varsin halva, så blir alla nöjda och glada?
    Det skulle i allfall Salomo tro.

Comment

• Hallå!
      Jag tar botten, med Gottfrids signatur. Polssons sparbössa kommer därvid att läcka som ett såll med oanade konsekvenser...(Grekland etc. etc.).
      Last edited by prylsnubben; 2012-08-24, 19:53.

Comment

• Ser ut som stora smålandsbörsar dessa konduktörsväskor, denna lite extra kul eftersom den har varit i tjänst
        hos hisskonduktören/hisskötaren på Katarinahissen i Stockholm. Myntautomaten är av märket Sporrong f.ö.
        Väskan var säkert ny vid invigningen av "Nya Katarinahissen" 1936.http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinahissen
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Ser ut som stora smålandsbörsar dessa konduktörsväskor, denna lite extra kul eftersom den har varit i tjänst
          hos hisskonduktören/hisskötaren på Katarinahissen i Stockholm. Myntautomaten är av märket Sporrong f.ö.
          Väskan var säkert ny vid invigningen av "Nya Katarinahissen" 1936.http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinahissen
          Det måste vara en hissnande känsla att ha ett sådant jobb, usch, men väskan är hur fin som helst. Jag menar, Sporrong m.m.
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Det måste vara en hissnande känsla att ha ett sådant jobb, usch, men väskan är hur fin som helst. Jag menar, Sporrong m.m.
            Ja, ibland är man riktigt i smeten, en riktig höjdare eller är det stekare det heter nu för tiden? Sen blir man ju nertagen på jorden igen, omvälvande är ordet.
            Undrar om lönen varierar på ett liknande sätt under turerna..................Kalle, Kalle, Kalle, Kalle.
            Last edited by prylsnubben; 2012-09-13, 19:30.

Comment

• Förutom att en "överliggare" för snabb inmatning av mynt fattas, kan man tydligt se likheterna med konduktörsväskan c:a 3 1/2 minu in på denna dokumentär:

Men jag vet att jag har sett en annan film, som följer en kvinnlig konduktör upp och ner, och väskan syns ofta där. Kanske i SVT:s arkiv?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Förutom att en "överliggare" för snabb inmatning av mynt fattas, kan man tydligt se likheterna med konduktörsväskan c:a 3 1/2 minu in på denna dokumentär:

Men jag vet att jag har sett en annan film, som följer en kvinnlig konduktör upp och ner, och väskan syns ofta där. Kanske i SVT:s arkiv?
                Tack Gideon!
                Roligt att se filmen, inte minst konduktörsväskan. Jag tror att myntväxlaren är av en senare modell än Evas. Eva fick väskan något av de första åren
                på 60-talet. Filmen är från 1968 och där återfinns säkert den nya modellen som de bytte till i början på 60-talet. Letade på nätat för jag hittade den modell som finns på filmen förut, nu är den puts väck. Alltnog den myntväxlaren hade ett löpnummer på 27851 och min har nummer 19297.
                Nu hittade jag den.............
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                  Hittade denna idag, G.K kan det vara Guldkroken?

Mvh
                  Emil
                  Hej !
                  Du får hemskt gärna lägga in Gottfrids bössa på tråden Arvikakeramik.

Comment

• Glatt Svin

Dessa (THRIFTY) i gjutjärn verkar ha tillverkats under en längre period efter vad det ser ut som på nätet. Men min verkar ha hyfsad ålder
                    med tanke på slitaget.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2012-10-27, 22:54.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Dessa (THRIFTY) i gjutjärn verkar ha tillverkats under en längre period efter vad det ser ut som på nätet. Men min verkar ha hyfsad ålder med tanke på slitaget.
                      Enligt en del initierade personer har det varit svindleri med dessa gjutjärngrisar, nytillverkning/shabby chick. Om din gris tillhör denna kategori, har jag ingen aning om, men charmig till tusen är den. Är de två svindelarna ihopskruvade i ryggen?
                      Last edited by Polsson; 2012-10-28, 20:05.
                      p-son

Comment

• Det ante mig nästan, men jag tror faktiskt ändå på min. Den ser ut att vara rostig och avskavd på riktigt.
                        I den skramlar äldre engelska mynt, har bara fått fram ett än så länge (har alltså inte fått isär den, verkar ha rostat ihop)
                        och det var en half penny från1967.
                        Bifogade filer

Comment

• Bidrar med proppmätt av tionde..

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Det ante mig nästan, men jag tror faktiskt ändå på min. Den ser ut att vara rostig och avskavd på riktigt.
                          I den skramlar äldre engelska mynt, har bara fått fram ett än så länge (har alltså inte fått isär den, verkar ha rostat ihop)
                          och det var en half penny från1967.
                          Gjuten i zink.
                          Tillverkare ålder?
                          Har inte en aning, har du?

Elegant snörkänga.

Tintin och Kapten Haddock, med org.lås och nycklar. Made in Denmark

För vitterheten, Dick Whittington, Made in England, litograferad plåt, med lås..

NK Hamngatan Stockholm, jubileum, litograferad plåt, med lås
                          Bifogade filer
                          Last edited by Mont blanc; 2012-10-28, 13:04.

Comment

• Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
                            Gjuten i zink.
                            Tillverkare ålder?
                            Har inte en aning, har du?

Elegant snörkänga.

Tintin och Kapten Haddock, med org.lås och nycklar. Made in Denmark

För vitterheten, Dick Whittington, Made in England, litograferad plåt, med lås..

NK Hamngatan Stockholm, jubileum, litograferad plåt, med lås
                            Hej, Mont blanc!

Jag har kollar i mina sparbösseböcker , tre svenska och en dansk, men din kungliga sparbössa finns inte med.
                            Emellertid får jag lite Tysklandsvibbar, men det är en vild gissning. I böckerna nämns det landet som tillverkare av plåtbössor, Många plåtbössor började tillverkas i början av 1900-talet. Dina övriga sparbössor nämns i litteraturen och visas dessutom på bild.

Välkommen till "Börs och bössa", måste jag avsluta med.
                            Last edited by Polsson; 2012-10-28, 20:28.
                            p-son

Comment

• Här en spargris som tack vare sitt innehåll av gamla tioöringar nästan var gratis. Jag misstänker att GA står för Göran Andersson och att den i så fall skulle komma från Upsala Ekeby. Men nummerskylt saknas. Ca 9 cm hög och 13 cm lång.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Här en spargris som tack vare sitt innehåll av gamla tioöringar nästan var gratis. Jag misstänker att GA står för Göran Andersson och att den i så fall skulle komma från Upsala Ekeby. Men nummerskylt saknas. Ca 9 cm hög och 13 cm lång.
                                Med tanke på ögonfransarna är det säkerligen en sugga.
                                p-son

Comment

Working...
                                X