Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack Prylsnubben! Visst e di goa :-) Nej, det finns ingen märkning undertill. Har den dessutom inte
    där jag är nu så jag kan inte se om den har något annat kännetecken. Den kom tillsammans med de andra två översta i ett auktionsrop (det var kassaskåpet jag var ute efter) så jag vet inget om den alls.

Comment

• Ursprungligen postat av Katzl Visa inlägg
      På loppis i Wien fullkomligt vimlar det av sådana här sparbössor! Det måste vara kopior/nyproduktion! De såg nya ut, och var så många. Jag såg att Svärdsfalla skrivit ett inlägg om just det här på sidan 13 i denna tråde]
      Du har säkert alldels rätt. Katzl!

Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
      Vilka härliga sparbössor. Jag ber att få bidra till överflödet med fyra bössor och en börs.
      Först vad jag antar är ett sådant kassaskåp från Norrahammars bruk som omnämndes tidigt i tråden.
      Gjutjärn då förstås. Sen en rörformad i mässing, har den varit försilvrad en gång kanske?
      Och så en lustig liten bössa i keramik som mest liknar studsbollarna jag hade som barn. Kanske någon vet
      om det är en souvenir eller om ni sett något liknande i Sverige?
      Glasgrisen från Skruf är väl grann, dagens inköp. Ska vara korkad i trynet, kan jag tänka.
      Och så en liten börs i "brynja".
      Tackar för dina fina bidrag till tråden, Skröfsan! Kassaskåpet och grisen är mina favoriter.
      Last edited by Polsson; 2013-03-20, 22:16.
      p-son

Comment

• Tack själv för alla spännande och fina objekt, herr bössmästare! Instämmer i favoriseringen.

Comment

• Här kommer två sparbössor med vakthund, även om Snobben verkar ha somnat på sin post. Den andra hunden är desto alertare.

Click image for larger version

Name:	20130319-012.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	546820

Name:	20130329-010.jpg
Size:	83,7 KB
ID:	546819

Comment

• Ursprungligen postat av Katzl Visa inlägg
            På loppis i Wien fullkomligt vimlar det av sådana här sparbössor! Det måste vara kopior/nyproduktion! De såg nya ut, och var så många. Jag såg att Svärdsfalla skrivit ett inlägg om just det här på sidan 13 i denna tråden.
            De är nya. Härom veckan luskade jag ut att det finns dom som åker ner till Holland och fyller skåpbilen med splitter nya patinerade gjutjärnsprylar. Dom som jag vet om säljer sparbössorna som nya dock så det är inget lur i den bemärkelsen.

Mvh
            Emil

Comment

• Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
              Här kommer två sparbössor med vakthund, även om Snobben verkar ha somnat på sin post. Den andra hunden är desto alertare.]
              Snobben har jag sett förr som sparbössa och när jag såg den andra, den alertare hunden, kände jag delvis igen den från boken "Av lera och eld. Om krukmakare och krukmakargods" av Inger Bonge-Berggren, Nordiska museets förlag. Är den signerad? Jag får Andersson & Johansson vibbar lite grand.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2013-03-30, 23:48.
              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Snobben har jag sett förr som sparbössa och när jag såg den andra, den alertare hunden, kände jag delvis igen den från boken "Av lera och eld. Om krukmakare och krukmakargods" av Inger Bonge-Berggren, Nordiska museets förlag. Är den signerad? Jag får Andersson & Johansson vibbar lite grand.
                Här är bild på botten av min runda hund-sparbössa. Själv har jag ingen aning om vem som gjort den.

Name:	20130331-002.jpg
Size:	44,3 KB
ID:	546851

Comment

Här är bild på botten av min runda hund-sparbössa. Själv har jag ingen aning om vem som gjort den.]
                  Inte jag heller för Höganäs är det inte, men oavsett tillverkare gillar jag när gamla modeller tas upp på nytt.
                  p-son

Comment

• Gamla mastkranen - Karlskrona
                    Gamla mastkranen började byggas år 1803 och betjänade Femfingerdockan.
                    Den är 42 meter hög och byggd i tegel.
                    Själva kranhuvudet är av trä och klätt med koppar. Här mastades skeppen av innan de lades upp i dockorna.

Här kommer bilder av min mammas älskade sparbössa, 22 cm hög, mastkranen i Karlskrona.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      [U] Här kommer bilder av min mammas älskade sparbössa, 22 cm hög, mastkranen i Karlskrona.
                      Att använda kulturhistoriska byggnader som inspiration till sparbössor, har jag läst om i mina sparbösseböcker, men mastkranen i Karlskrona kände jag inte till. Förstår mycket väl att den betydde mycket för din mamma.
                      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Gamla mastkranen - Karlskrona
                        Gamla mastkranen började byggas år 1803 och betjänade Femfingerdockan.
                        Den är 42 meter hög och byggd i tegel.
                        Själva kranhuvudet är av trä och klätt med koppar. Här mastades skeppen av innan de lades upp i dockorna.

Här kommer bilder av min mammas älskade sparbössa, 22 cm hög, mastkranen i Karlskrona.
                        Hallon, Påskdagen kunde knappast få en trevligare eftermiddag än att njuta av bilderna av mastkranen, bössan var också kil att se... so long... hoppas på god fortsättning...

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                          De är nya. Härom veckan luskade jag ut att det finns dom som åker ner till Holland och fyller skåpbilen med splitter nya patinerade gjutjärnsprylar. Dom som jag vet om säljer sparbössorna som nya dock så det är inget lur i den bemärkelsen.

Mvh
                          Emil
                          Kul att få det bekräftat- det ante mig! Så det är i Holland de tillverkas- här i Wien verkar det finnas någon/några som importerar dem i stor mängd, och de låtsas att bössorna är gamla dessutom...
                          (Förutom gjutjärnsbössorna säljs här även en hel del andra nytillverkade "antikviteter"- art deco brons-dansöser, schlevogt/hoffmann-glas, m.m. Kopior/förfalskningar verkar vara big business!)

Comment

• Min samling av sparbössor

Nu är det även snyggt och prydligt bland sparbössorna. Vill inte påstå att jag är en storsamlare, men vill gärna visa dem.
                            Att gjutjärnsbössorna enligt tidigare inlägg är nytillverkningar, gör ju dessa mindre unika, men de är ju trots allt ett tidsdokument från perioden slutet av 1800-talet och in på 1900-talet. Den färgade kvinnan en voro ju otänkbar som sparbössa idag.
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Nu är det även snyggt och prydligt bland sparbössorna. Vill inte påstå att jag är en storsamlare, men vill gärna visa dem.
                              Att gjutjärnsbössorna enligt tidigare inlägg är nytillverkningar, gör ju dessa mindre unika, men de är ju trots allt ett tidsdokument från perioden slutet av 1800-talet och in på 1900-talet. Den färgade kvinnan en voro ju otänkbar som sparbössa idag.
                              Ännu en imponerande samling!
                              Kanske inte helt oväntat blev kattbössan på första bilden min favorit.

Comment

Ännu en imponerande samling!
                                Kanske inte helt oväntat blev kattbössan på första bilden min favorit.
                                Tack, Rosino! Har hållit två föredrag om sparbössor och visat alla mina bössor live, och den bössa som fått störst respons är "kattbössan" på sista bilden. På inlägg 62 på denna tråd presenteras den. Därmed inte sagt att du har fel, men kanske är du undantaget som bekräftar regeln.
                                Last edited by Polsson; 2013-03-31, 23:55.
                                p-son

Comment

Working...
                                X