Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Får börja titta igenom famla FORM efter annonser från Lindshammar. Där finns en hel del guldkorn där.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Paraplyställ från Ystad Metall.
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Min misstänkta Ander och en annan bild på den "svarta" som kanske ser aningen lila ut i visst ljus.
        Bifogade filer
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Den första är av Hugo Gehlin, Sladden. Modellnummer G5/51 A i färgen Indigo, formgiven för Gullaskrufs glasbruk 1951.

Notera för övrigt fotens utseende, en typisk Gehlin-grej som går igen i många olika modeller, bl.a. den mycket vanliga servisen 361.

Comment

Gehlin, vad trevligt!
            Jag har en lockpokal formgiven av honom. Han verkar ha varit bra på att fånga upp gamla tiders formspråk.
            Tack, cjf.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Signerad "Lindshammar G. Ander 1268" enligt denna tråd

Konfucius

Comment

Ytterligare en Ander från denna diskussion

Konfucius

Comment

News flash!

Ett riktigt läckert och självständigt verk av Gunnar Ander!
                  Ljusstaken är av gjutjärn och måtten är 35,5 cm/26 cm/5 cm. Riktigt stor med andra ord.

Har fått låna bilden av traderasäljaren Basselen.
                  Bifogade filer
                  Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                    Jag känner att jag måste försvara Gunnar Ander lite. Gillar verkligen de lila klot-ljusstakarna som Äjth visade på första sidan. (Jag har likadana fast i rött glas.) Finns det fler färger kanske?

Det här min favorit bland Anders mässingsprylar för Ystad Metall.
                    Kikade igenom tråden och stannade vid Annnas ljusstake. Det saknas en konisk glasskärm i kulört glas. Har sett dem i rött, grönt, turkosblått.
                    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                      Kikade igenom tråden och stannade vid Annnas ljusstake. Det saknas en konisk glasskärm i kulört glas. Har sett dem i rött, grönt, turkosblått.

Men är det inte typsikt att ens favoritpryl av Ander inte är komplett?!
                      Nyfiken på hur den "ska" se ut men jag gissar att jag inte skulle gilla den lika mycket...
                      Så är det.

Comment

Här är snapsglas av Ander.

Bilden utlånad av traderasäljaren Ulrika6.
                        Bifogade filer
                        Konfucius

Comment

Ishink från Lindshammar.

Bilden utlånad av traderasäljare cinsan.
                          Bifogade filer
                          Konfucius

Comment

Jag fyller på med annonser ur tidningen Form allt eftersom...

Från 1962.
                            Bifogade filer
                            Så är det.

Comment

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                              ...
                              Häromdagen, när jag angreps av ”semesternit” och ordnade en del i lådor och skåp fann jag, till min förvåning, en plastsked (salladsbestick tror jag) som på baksidan har ”Design G. Ander” präglat i plasten. Så den svarta skeden får bli mitt lilla bidrag i denna Andertråd – (den gula är dansk, Rosti).
                              Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                              Det finns väl en svart tillhörande skål till salladsbesticket.
                              Här är det kompletta setet.
                              Bifogade filer
                              Konfucius

Comment

Grön glasvas, 28 cm, i P-O Ström-stil.

Bilden utlånad av traderasäljaren napoleone.
                                Bifogade filer
                                Konfucius

Comment

Working...
                                X