Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

95 spänn för allt då, för f-n!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 95 spänn för allt då, för f-n!

Prutade på en loppis idag. Det resulterade i en mindre glad loppisinnehavare men en nöjd loppisbesökare.
    Den bruna är signerad Lindshammar G. Ander 1268. Oval form, 15 cm. hög.
    Vet inte om det är järnfilspån eller annat "skräp" som bidrar till mönstret.
    Den gröna flaskan/karaffen har mycket osmält material i massan. Snurrad i 2-delad form ser det ut som, inget puntelmärke. Frormskarvarna syns endast mycket svagt på halsen. Mynningsringen är pålagd. Hur detta gått till vete Hirvi. Kanske handlar det om metallhylsa, Hirvi? Den är inte inslipad för propp. 15 cm. hög.
    Pressglasskålen är inte mycket att orda om. Den har ju inget puntelmärke! 14 cm. hög.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Sockerskålen är söt. Gunnar Ander, hm ett intressant objekt för att vara honom, jag adderar föremålet till min Ander-samlingen!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Gröna karaffen

Skarvar upptill, då hoppar man till! och snurrad!
      Det ser ut på bilden faktiskt som halsdelen är fastblåst i form, tvådelad,
      sedan har dom anfångat nytt glas på denna del, ser det inte ut som ett nytt lager glas har en skarv på bröstet?
      Äldre brännvinsflaskor ser man ju ofta detta på!
      Men om det är så, som jag tror, (kan se,) har jag aldrig sett det förut,
      men helt genomförbart!
      Hylsa i stället för puntel, så kan det vara!
      Vad tror du om detta Sladden?
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kan inte se någon skarv mellan hals och "kropp". Men lite spännande är det allt. Hur har det gått till?
        Kan det vara så att formen varit mera tättsittande runt kroppen och det är därför halsen uppvisar spår av formskarvar?
        Tänkte att metallhylsan användes då de lade på mynningsringen/regalinen? Kanske detta innebar ytterligare "snurrning" av "kroppen"?
        "halsen" är sned, så det tyder väl på någon form av efterbearbetning?
        Last edited by Sladden; 2007-06-26, 20:10.
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          Kan inte se någon skarv mellan hals och "kropp". Men lite spännande är det allt. Hur har det gått till?
          Kan det vara så att formen varit mera tättsittande runt kroppen och det är därför halsen uppvisar spår av formskarvar?
          Tänkte att metallhylsan användes då de lade på mynningsringen/regalinen? Kanske detta innebar ytterligare "snurrning" av "kroppen"?
          "halsen" är sned, så det tyder väl på någon form av efterbearbetning?
          Nej halsdelen och bröstet måste vara fastblåst, syns även på utformningen,
          jag tycker mig se ett tydligt anfång, även om det flytit ihop,
          ca 1cm upp från bildens nederkant!
          Metallhylsa, regalin, snurrning, vist är det så, men det påvärkar inte detta!

Halsdelen bröstet har avslutats som en (post) rund kula, i denna fastblåsningsform!
          Kolla! Vad tror du Sladden?
          Fatal error blir det, går ju inte att skicka iväg! (iriterande) Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Karaffen känns inte som om den vore så gammal eller?
            För mycket "dynga" i glaset och förmodligen lite tung i häcken också.

Comment

Tung i häcken?? inte alls. men nåt ska man ju tycka Hektor
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ett fruktansvärt missförstånd har uppstått. Äjth det var karaffen som eventuellt
                var tung i häcken och inget annat.

Comment

Du kan nog ha rätt, Hirvi. Finns en "skarvantydan" ca 1 cm upp från kroppen!
                  Härligt att ha dig här! Lär mig saker hela tiden.
                  Hektor! Det handlar om ganska lätt glas, inga halvcentimeterväggar här, inte.
                  Åldern är inte det intressanta för mig, handlar mera om tekniken.
                  resten satte han hår på.

Comment

Tror du, på allvar, Hektor, att någon glashytta skulle bemöda sig med att nytillverka en sådan här obetydlig sak? Dessutom, på ett hantverksmässigt sätt.
                    resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Pressglasskålen är inte mycket att orda om. Den har ju inget puntelmärke! 14 cm. hög.
                      Tycker den kräver ett litet ord.
                      Jag har en likadan men den är bara 12 cm hög.

Comment

Vad jag vet så har dom gjort en sådan utan några skarvar på löpande band omkring 1900 och tidigare pluss att med den glasmassan så är det svårt att få den till gammal men som sagt man har väl inte sett allt.
                        Undrar vad det kan vara för speciellt hantverksmässigt med den, är den några gömda finesser som inte framgår av bilden.
                        Kul att den inte är tung i häcken som vissa andra i varje fall.
                        Ni får faktist ursäkta om man blir lite misstänksam när glas tenderar till att bli mer "mistor" än glas.

Comment

"mistor" ?
                          resten satte han hår på.

Comment

Med mistor menar jag allt som inte är glas, givetvis en viss överdrift men man måste ju poängtera.
                            Kollar man gammalt glas som verkligen är dokumenterat gammalt så verkar det inte innehålla så mycket bubblor osv. givetvis så kanske en svart ölflaska kan innehålla men så fort det kommit snäppet "högre" så har väl "folket" haft en viss yrkesstolthet, så resonerar jag.
                            Detta sammantaget gör att för mycket blåsor och annat skit gör mig misstänksam.
                            Det var inte vad för "bonndrängar" som helst som fick blåsa glas och yrksestoltheten kommer man inte ifrån när det gäller gammalt.
                            Vi får ta en riktig goding som har allt, en riktigt höjdare.
                            Bifogade filer

Comment

Kollade läget lite mer på gröna flaskan, tror inte det är anfångat mer glas hit eller dit utan det är traditionellt gjord.
                              Var tusan syns någon skarv framkallad av något anfång?
                              Måste man putsa linserna?

Comment

Working...
                              X