Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minisamlingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Minisamlingar

Jag tycker det är kul att skapa olika samlingar av många saker som man gillar. Här är min lilla samling av Ingrid Attebergs spiral på Upsala Ekeby. Jag anser att detta är något av det allra bästa hon gjort. Fortfarande fattas t ex den stora golvasen. Nåväl detta är pryttlarna av Ingrid från vänster:

Vas 2050, höjd 35 cm
    Vas 2048, höjd 20 cm
    Fat 2070, 30X25 cm
    Bonbonjär 2087, diameter 11 cm höjd 10 cm
    Vas 2051, höjd 9 cm
    Vas 2052, höjd 14,5 cm
    Vas 2048, höjd 19 cm
    Vas 2049, höjd 26 cm
    Vas 2049, höjd 27 cm
    Bifogade filer
    Last edited by Jonny Mårtes; 2007-09-01, 15:41.

Skulle vara roligt om någon annan som gillar att skapa "minisamlingar" vill visa upp sina. Det är därför jag lade tråden här och inte under porslins och keramik. Jag menar att det kan vara vad som helst då...

Sånt är kul att se och inspirerar. Samlingar som den här länken t ex:

Last edited by Jonny Mårtes; 2007-09-01, 21:11.

Comment

Vaser som är svåra att skiljas från

Jag har också haft en liten samling av Spiral. Jag har däremot sålt av allt utom vaserna som jag inte kan skiljas från.
      Bifogade filer

Comment

Apropå vadsomhelst.
        Min samling av "Dödsryttare"
        Bifogade filer

Comment

Såna samligar gillar jag att se :-) Detta inspirerar mig till att presentera mina mer udda samlingar. Ska överväga saken nu....

Tack så hjärtligt Skaffaren för att du delar med dig detta till oss.

Comment

Har inte varit så förtjust i spiralerna men när man fått se bra bilder och lite olika modeller så är jag inte sämre än att jag kan tycka att dom är helt ok.
            Som samlare av diverse udda och kuriosa saker är det svårt att visa någon minisamling. Sammantaget blir diverse mer eller mindre udda föremål en samling. men att välja ut ett antal saker som har något gemensamt tema är svårt. Får anstränga mig och göra ett försök. Kom på att jag samlar diverse miniatyrer så det kan kanske bli något.
            Några krigsskepp som både är små och få kan kanske kallas en minisamling.
            Blygs inte Jonny, fram med det udda.
            Bifogade filer

Comment

Där ser man Ulferic. Skithäftigt. Jag jobbar i Stockholm i veckan. Kanske kan jag hinna ta några foton i helgen och presentera någon udda minisamling :-) Sådant finns det gott om. Är man född ekorre så är man.... Kanske ska vi ta min puderdossamling i silver? Eller kanske min samling av värdelösa gamla lamphållare...
              Last edited by Jonny Mårtes; 2007-09-03, 21:13.

Comment

Detta kan väl också klassa som en minisamling. Tänker inte köpa någon mer så samlingen blir inte större.
                Begravningskonfekt-karamell. Gavs till de som närvarade vid begravningen. De tre till vänster är inte till begravning. begravningskaramellerna var svarta eller vita. De mer färgglada har en bild av en kvinna med blommor i en korg och något fågelliknade i handen. Tankarna går till skörd men vet inte om det funnits en tradition med skördekonfekt. Kanske födelsedag?
                Bifogade filer

Comment

unde man få dem vid Mickelsmäss eller något? Spännande uppslag! Eftersom du har två med samma bild så får man ju såna tankar. Hade den varit ensam så hade man tänkt "bokmärke som bokmärke"...

Comment

Vid Mickelsmäss kom tranan framemot aftonen med godis.
                    Det kan alltså ligga något i teorin om att detta är godis till Mickelsmäss.

Comment

Jag lägger in min lilla älgsamling
                      Bild nr2 är min favorit, pressad i plast och skulle tippa 60-tal
                      Bifogade filer
                      Last edited by nisse 8; 2007-09-04, 19:18.
                      --eller hur det nu va.

Comment

två till
                        Bifogade filer
                        --eller hur det nu va.

Comment

Lägger ut ett av hörnen med flaskor i alla olika former.
                          Det blev två
                          Bifogade filer
                          --eller hur det nu va.

Comment

Trevliga bilder Nisse.
                            Bild nr 2 påminner om Hnas Lindströms bilder. Antar att du sett dom.
                            Är det du som skjutit den stackars lilla älgen?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Trevliga bilder Nisse.
                              Bild nr 2 påminner om Hnas Lindströms bilder. Antar att du sett dom.
                              Är det du som skjutit den stackars lilla älgen?
                              Ja det var för 4-5 år sen, det finns en signatur på bilden ska titta vad det står.

"King of the forest" no 021 Arsia Paktor AB Uppsala.
                              Artist: Gunnar Kullenberg.
                              Last edited by nisse 8; 2007-09-04, 19:50.
                              --eller hur det nu va.

Comment

Working...
                              X