Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hm... vilken adress då???

Men seriöst - jag vill nog inte ha kvar setet. Frågan är hur man kan sälja det på ett smidigt sätt? Och vad är ett rimligt pris?

Comment

• Fina saker, den saken är säker. Hittade en "Lotus" av Grete Prytz för en tia. Nu är den rengjord och fin.
      Bifogade filer

Comment

• Har blitt bitt av basillen, og startet samling av Emalox og Cathrineholm produkter. På en times tid fredag formiddag klarte jeg å skaffe en god del objekter til samlingen :

Kjøpte også en liten Cathrineholm lotus gryte som er ny i orginal forpakning
        Fikk tak i komplette sett med fat (6 stk), de grønne er noe slitt. De røde finner jeg noe spesielle, da de ikke er ensfargede (som jeg trodde alle emalox produkter var) men emaljen har striper som kan minne om penselstrøk.

Betalte totalt kr. 150 for alt

Comment

• Comment

• Tallrik från Cathrineholm-Grete Prytz Kittelsen?

Hej! Jag tror detta fat är designat av Grete Prytz Kittelsen...stämmer det?
            Tallriken är 26 cm i diameter. Någon som vet hur gammal den är och vilket
            värde den har?
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
              Hej! Jag tror detta fat är designat av Grete Prytz Kittelsen...stämmer det?
              Tallriken är 26 cm i diameter. Någon som vet hur gammal den är och vilket
              värde den har?
              Fatet er designet av Grete Prytz Kittelsen og laget ved Cathrineholm i Halden, Norge. Mønsteret i stålet heter "fjær" med blå transparent emalje over. Serien med transparent emalje het Cathredral og var i produksjon fra slutten av 50-tallet til begynnelsen av 70-tallet. Verdi i Norge ca. 300-500NOK avhengig av hvilken stand det er i og hvor man selger det.

Comment

• Hej! Tusen tack för svaret Banden. Alltid roligt att veta om man gjort ett fynd.

Comment

• Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
                  De fineste gjenstandene fra Cathrineholm er de som er speilemalje på valset rustfritt stål. Mønsteret i disse gjenstandene er frest inn i stålet med små bor for hånd! (Opprinnelig brukte Grete Prytz Kittelsen tannlegebor for å lage mønsteret) Det er derfor ikke nøyaktig samme mønster på to gjenstander. Over dette ble det lagt speilemalje (transparent emalje) i blått, grønt eller rødt. Det finnes tre typer mønster;
                  Striper:
                  Bilde fjernet

Buer (feil rødfarge pga blits, den er egentlig mer burgunger):
                  Bilde fjernet

...og et tredje mønster som er litt vanskelig å forklare som jeg ikke har bilde av, men det har litt sikksakkstriper, noen sirkler og litt diverse...

-- Resten av teksten er fjernet pga plasshensyn --

Håper dette var svart godt nok

Bård
                  Norge
                  Gå tilbake til originalinnlegget for å se bildene.

Etter at dette ble skrevet har boka om Grete Prytz Kittelsen kommet ut. Utfra denne vet vi nå at mønsteret med striper kalles Strek og at det med buer kalles Fjær.

Jeg antar at det tredje mønsteret som Banden refererer til er det som er vist på bildet nedenfor.

Jeg har ikke inntrykk av at dette er veldig skjeldent, men det er skjeldnere enn i alle fall Strek på disse skålene. Jeg har bare sett det på firkantede skåler 11,5x11,5 cm og 15,5x15,5 cm.

Runde vide skåler med diameter 16,5 cm fantes med mange forskjellige mønster. For en del av dem vises det til side 257 i boka om Grete Prytz Kittelsen. Jeg skal her vise noen andre som jeg har selv.

Denne har noen ca 1 cm brede striper som går i sikksakk.

Denne har et mønster der hele bunnen er slipt, men som er helt forskjellig fra Fjær.

I tillegg har jeg en tilsvarende skål i et noe endret Fjærmønster, med noen dype fliker i "fjærene".

Jeg beklager at kvaliteten på bildene ikke er den beste, men lyset speiler seg i speilemaljen og gjør det nesten umulig å fotografere den.
                  Last edited by Steinhj; 2009-01-22, 21:23.

Comment

• Grunnet forumets regler fikk jeg ikke vist noe bilde av den skåla som hadde et Fjærmønster med dype fliker i "fjærene" i det forrige innlegget.

Slik ser den ut:

Om dette regnes som et eget mønster eller en variant av Fjær skal ikke jeg påstå.

Comment

• Små ljusstakar

Hittade dessa igår
                      Inte helt fel,gulare än vad bilderna visar då jag inte hade ljuset med mig riktigt
                      Mint condition
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Steinhj Visa inlägg
                        Grunnet forumets regler fikk jeg ikke vist noe bilde av den skåla som hadde et Fjærmønster med dype fliker i "fjærene" i det forrige innlegget. Om dette regnes som et eget mønster eller en variant av Fjær skal ikke jeg påstå.
                        Ser ut som en litt alternativt utført fjær, mens de to bildene i det første innlegget nok er egne mønstertyper som ble prøvd og solgt i små opplag. Boka om Grete Prytz Kittelsen er desverre litt tilfeldig og lite systematisk i utvalget av bilder og dokumentasjon av Cathrineholm. Det finnes mange mønster, størrelser og varianter som ikke er nevnt, eller som ikke var kjent da boka ble gitt ut. Flere ting som bare skal være produsert i speilemalje som også finnes i opak o.l.

Banden
                        Norge

Comment

• Men vet du hva navnet på sikksakkmønsteret på det første bildet jeg la ut. Det mønsteret tror jeg ikke var så sjeldent. Etter at jeg skrev forrige innlegg har jeg skaffet meg en rund 19 cm fruktasjett som også har det mønsteret.

Comment

• Så vidt jeg vet er det bare "Strek" og "Fjær" som har fått offisielle navn, et par andre prøve serier ble omtalt med navn i korrespondanse mellom GPK og Cathrineholm, men tror ikke de var offisielle navn når produktene ble solgt.

Jeg har selv et par 19cm med andre mønster:
                            Bifogade filer

Comment

• Cathrineholm bilder

Bilder av en liten del av Cathrineholmsamlingen
                              Bifogade filer

Comment

• Metallfat med emalje, vet dere hvem som produserte dette? Skal legge inn bilde av forsiden også, hvis jeg får inn dette bildet.

http://C:\Users\bruker\Pictures\001\!BhE6fM!!2k~$(KGrHqYH-CoEsM-2.jpg
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X