Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Språket på forumet

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
    Hur skulle en reaktionär och, av historien att döma, helt meningslös strävan bevara status quo göra detsamma? Finns det några rationella argument för att "eller" för all framtid ska stavas just så istället för "lr"?

MvH
    Emil
    Mig ikke förstå ?
    Mvh Prylsnubben.

Comment

Nejdå, nu har du halkat utanför ämnet. Det handlar om språket på ett forum. Givetvis ska skolorna lära ut enligt praxis men det är inte vad denna tråden handlar om.
      Last edited by Legion; 2011-04-17, 18:18.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Mig ikke förstå ?
        Mvh Prylsnubben.
        Det som vissa argumenterar för är enligt min tolkning ståndpunkten att språket här håller på att utvecklas i negativ riktning genom att användningen av uttryck som till exempel "lr" och särskrivningar blir mer och mer utbredd.

Jag menar att det är bakåtsträvande och meningslöst att bekämpa sådant som redan har blivit allmängods och internationellt erkänt ("lol" exempelvis). Brodertuck (eller Broder Tuck?) menar att han inte kan se hur ett sådant språkbruk utvecklar språket. Jag anser tvärtom att det är precis sådant som kan vara en utveckling av språket. Huruvida det verkligen är en utveckling eller "dumspråk" (som att de som använder ett sådant språk skulle vara dumma...) får framtiden utvisa, men jag kan inte se hur språket skulle utvecklas av att man håller fast vid det "gamla".

Hajjar'ru?

MvH
        Emil

Comment

[QUOTE=prylsnubben;179854]
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Jag håller helt med dig engelsson. Jag vill också att det ska tillkomma fler inlägg på forumet, hur felstavade och grammatiskt felaktiga de än må vara. Det är totalt ointressant för mig hur frågeställaren eller skribenten formulerar sig. Vad är vinsten i tillrättavisning? Att hälften av innehållet i trådarna ska handla om det är korrekt att formulera sig på det ena eller andra sättet?
          QUOTE]

Vem är det som tillrättavisar, jag upplever det som att brodertuck framför sin åsikt, som han har all rätt att göra. Inlägget ovan är däremot kategoriskt, i den meningen att simco lägger till saker som den hon bemöter aldrig har påstått. Att brodertuck skulle vilja ha färre inlägg i forumet måste man implicera när man säger att man själv vill ha fler, eller? Att hälften av trådarna ska handla om hur man formulerar sig är ju rent nonsens, vem har påstått något sådant. Vad är motsättningen mellan att försöka uttrycka sig på begriplig svenska och att vilja bidra till ökad kunskap avseende föremålen man visar och som andra visar? Att man dessutom skulle vara en bakåtsträvare och emot allt som inte är genuint svenskt är ju nästan som att påstå att någon är rasist.
          Prylsnubben, jag vet inte riktigt varför du reagerar så starkt på mitt inlägg som du gör?

Brodertuck har all rätt att framföra sina åsikter likaväl som alla andra har rätt att framföra sina. Jag har aldrig påstått att Brodertuck vill ha färre inlägg i trådarna. Jag ställde en hypotetisk fråga om vad vinsten av tillrättavisning skulle vara. Jag befarar att en stor del av diskussionen på trådarna, vid skriftliga tillrättavisningar, skulle komma att handla om vad som är rätt och riktigt vad gäller skrivspråket och att det skulle stjäla fokus från den ursprungliga diskussionen eller frågeställningen.
          Jag har heller aldrig påstått att Brodertuck eller någon annan skulle vara bakåtsträvare eller emot lånord, ställde återigen en hypotetisk fråga- Vad är språkvård?
          Det är inte helt lätt. Jag drog ett par exempel ur historien för att visa att språket är föränderligt och att det som förkastades eller var nytt förr kan vara helt accepterat idag.

Du har valt att tolka innehållet i mitt inlägg som anklagelser. Jag har endast lagt fram argument för mina egna åsikter. Tycker att det är oerhört tråkigt att du insinuerar att jag skulle vilja kalla någon för "bakåtsträvare" eller "rasist" då detta aldrig varit min mening.

Jag står fast vid min åsikt att alla ska få uttrycka sig på det sätt de vill eller har förmåga till.

Comment

Jag menar att det är bakåtsträvande och meningslöst att bekämpa sådant som redan har blivit allmängods och internationellt erkänt ("lol" exempelvis). Brodertuck (eller Broder Tuck?) menar att han inte kan se hur ett sådant språkbruk utvecklar språket. Jag anser tvärtom att det är precis sådant som kan vara en utveckling av språket. Huruvida det verkligen är en utveckling eller "dumspråk" (som att de som använder ett sådant språk skulle vara dumma...) får framtiden utvisa, men jag kan inte se hur språket skulle utvecklas av att man håller fast vid det "gamla".

Hajjar'ru?

MvH
            Emil
            Jorå, hörru, mandrom hajar klyket förstår ru...
            Men jag vet inte om det är utvecklande, vad säger Du om Rinkebysvenska och det man pratar i Ronna i Södertälje. Ger det Dig större förutsättningar att lyckas i det svenska samhället? Är det inte det, det handlar om. Alltså att slippa bli exkluderad i t.ex en anställningsintervju pga att du inte kan språket.

Comment

Men jag vet inte om det är utvecklande, vad säger Du om Rinkebysvenska och det man pratar i Ronna i Södertälje. Ger det Dig större förutsättningar att lyckas i det svenska samhället? Är det inte det, det handlar om. Alltså att slippa bli exkluderad i t.ex en anställningsintervju pga att du inte kan språket.
              Rinkebysvenska är också en del av det svenska samhället. Jag kan absolut se hur kunskaper om den kan vara en merit för en etnolog, fritidspedagog etc. Att bli exkluderad i en anställningsintervju på grund av att man inte "kan språket" är en fråga om diskriminering, och det problemet äger inte sökanden.

Däremot vet jag inte om det ligger på ett internetforum att ta ansvar för att någon ska slippa bli exkluderad i en anställningsintervju.

MvH
              Emil

Comment

Rinkebysvenska är också en del av det svenska samhället. Jag kan absolut se hur kunskaper om den kan vara en merit för en etnolog, fritidspedagog etc. Att bli exkluderad i en anställningsintervju på grund av att man inte "kan språket" är en fråga om diskriminering, och det problemet äger inte sökanden.

Däremot vet jag inte om det ligger på ett internetforum att ta ansvar för att någon ska slippa bli exkluderad i en anställningsintervju.

MvH
                Emil
                Du lever tydligen i den bästa av världar, grattis Emil. Kanske även en merit för Pizza och Kebab bakare...möjligen spärrvakter i tunnelbanan och dörrvakter. Vi ser ju var på arbetsmarknaden flertalet av våra andra och tredje generationsinvandrare befinner sig. De har ju faktiskt hamnat längre ner i samhället än sina föräldrar. Och det i sin tur beror ju på att föräldrarna var arbetskraftsinvandrare till en väldigt hög procent.
                Mvh Prylsnubben.

Comment

Vi ser ju var på arbetsmarknaden flertalet av våra andra och tredje generationsinvandrare befinner sig. De har ju faktiskt hamnat längre ner i samhället än sina föräldrar. Och det i sin tur beror ju på att föräldrarna var arbetskraftsinvandrare till en väldigt hög procent.
                  Mvh Prylsnubben.
                  Jag tror aldrig på samhällsanalyser som kan sammanfattas i 3 meningar.

Jag tror att de flesta förstått min ståndpunkt och därför drar jag mig allra ödmjukast ur denna diskussion.

MvH
                  Emil

Comment

MvH
                    Emil
                    Jag tror aldrig på samhällsanalyser som kan sammanfattas i 3 meningar.

Jag tror att de flesta förstått min ståndpunkt och därför drar jag mig allra ödmjukast ur denna diskussion.

MvH
                    Emil
                    Ja, själv analyserar Du ju vad ett internetforum kan påverka med en enda mening.
                    Trots att vi alla, inte minst under den allra senaste tiden, fått erfara att internetforum skriver om hela världshistorien.

Ödmjukast, Prylsnubben.

Comment

Är det inte det, det handlar om. Alltså att slippa bli exkluderad i t.ex en anställningsintervju pga att du inte kan språket.
                      Analysen var din.

MvH
                      Emil

Comment

[QUOTE=simco;179886]

Det är inte helt lätt.

Du har valt att tolka innehållet i mitt inlägg som anklagelser. Jag har endast lagt fram argument för mina egna åsikter. Tycker att det är oerhört tråkigt att du insinuerar att jag skulle vilja kalla någon för "bakåtsträvare" eller "rasist" då detta aldrig varit min mening.

Jag står fast vid min åsikt att alla ska få uttrycka sig på det sätt de vill eller har förmåga till.
                        Det är inte lätt, nej.
                        Anklagelser, ingalunda.
                        Jag står fast......helt överens.

Comment

Analysen var din.

MvH
                          Emil
                          Lite lustigt att Du helt kan underkänna att goda kunskaper avseende svenska språket ger Dig ett försteg att komma Dig fram i det svenska samhället gentemot de som saknar detsamma.
                          Frånsett då möjligheten att bli etnolog eller fritidspedagog (inom ett begränsat område då). Eller är det bara så enkelt som att Du inte bryr Dig, det är ju ändå inte Ditt ansvar.
                          Märkligt att det finns hur många som helst som tjänar grova pengar på att hjälpa folk med hur de bäst skriver ett CV. Förklara Emil, snälla.....

Mvh Prylsnubben

Kom precis på en sak som belyser det jag menar och som jag vill delge Er innan jag går till sängs.
                          Under senare delan av mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat inom äldre- och handikappomsorgen.
                          När man arbetar där kommer man per automatik i kontakt med en mängd utlandsfödda arbetskamrater. Som ofta (nästan alltid), har svårigheter med svenska språket. Detta leder av och till, till misstag, som kan vara fatala för vårdtagaren. Misstagen beror på att man inte "förstår", det handlar inte om att man är "dum", utan det handlar om språksvårigheter. När jag märker att någon missförstått, så brukar jag klargöra vad jag egentligen menar. Tyvärr är det knappast några svenskar som gör så, de är för rädda för att såra personen som inte "begriper". Jag kan tala om för Er att jag fått så fantastiskt mycket positiv respons för att jag vågar påtala de språkliga missförstånden. Annars säger man, så hade vi aldrig förstått.
                          Last edited by prylsnubben; 2011-04-18, 00:06.

Comment

Förklara Emil, snälla.....

Mvh Prylsnubben
                            Jag tror att de som vill förstå redan förstått. För övrigt vore jag djupt tacksam om du inte gör antaganden om mig eller mina intressen.

Som sagt, diskussionen handlar inte längre om stavningen på forumet så jag backar ur.

MvH
                            Emil

Comment

Ett sådant där gammalt fascistiskt bakåtsträvande och meningslöst ordspråk som vi som sover med SAOL under huvudkudden har bevarat i våra reaktionära hjärnor är; "Den som sig i leken ger får leken tåla". Särskilt om man går ut så hårt som Du i Ditt första inlägg Emil.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                                Nejdå, nu har du halkat utanför ämnet. Det handlar om språket på ett forum. Givetvis ska skolorna lära ut enligt praxis men det är inte vad denna tråden handlar om.
                                Nu hänger jag inte riktigt med på hur du tänker. Är inte tanken att det man lär sig i skolan ska man sedan tillämpa utanför, i det verkliga livet? Vad är meningen annars?
                                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Working...
                                X