Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Språket på forumet

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Eller varför inte assiett? Har lockat till skratt fler än en gång! (ansiett, arshet mfl)
    Jag tycker det är OK att citera även nyss skrivna inlägg om man skalar ner rejält.
    Man får vara glad så länge det inte blir arslet.....

Comment

Nu stäler jag mig frågan, är det saker ock ting vi diskuterar på deta forum
      Eller språket, var det ingen som fattade mitt stavfel med (ställer, detta) eller andra stavfel jag gör
      Tycker det är tråkigt att några är så trångsynta ,ingen fantasi
      En annan sak som jag vill ta upp, ett tack för ett svar värmer
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Fantasi...

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
        Nu stäler jag mig frågan, är det saker ock ting vi diskuterar på deta forum
        Eller språket, var det ingen som fattade mitt stavfel med (ställer, detta) eller andra stavfel jag gör
        Tycker det är tråkigt att några är så trångsynta ,ingen fantasi
        En annan sak som jag vill ta upp, ett tack för ett svar värmer
        Hallå Lars,
        Fantasi, kreativitet, initativförmåga, lite djärvhet, opositionslust, personlighet, debattsugenhet, uthållighet och framför allt givmildhet av kunskaper är väl det vi försöker sträva efter.

Du har dessa kvaliteter i rikt mått även om interpunktionen inte alltid är den bästa.
        Tack för maten... so long.... från platen.

PS. Hoppas det värmer i vårsolens glans.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Lars,
          Fantasi, kreativitet, initativförmåga, lite djärvhet, opositionslust, personlighet, debattsugenhet, uthållighet och framför allt givmildhet av kunskaper är väl det vi försöker sträva efter.

Du har dessa kvaliteter i rikt mått även om interpunktionen inte alltid är den bästa.
          Tack för maten... so long.... från platen.

PS. Hoppas det värmer i vårsolens glans.
          Kimmen, jag måste få lov att säga att Din "ordblindhet" måste ha fått sig en "Lidnersk knäpp" i och med denna tråds införande. Du är ju rena uppslagsverket i svenska språket numera, Akademien nästa kanske.

Comment

Jag vill, å det bestämdaste, protestera mot språkfascism.
            Låt folk skriva som de vill och gör!
            Känns otrevligt och mästrande då andra sätter sig som domare över någons sätt att uttrycka sig.
            Skulle man inte förstå ett inlägg så kan man väl be om ett förtydligande?!
            Det viktiga i livet är att bejaka folks nyfikenhet och uppmuntra alla försök att söka kunskap.
            Ge fán i att rätta och dömma!
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              Jag vill, å det bestämdaste, protestera mot språkfascism.
              Låt folk skriva som de vill och gör!
              Känns otrevligt och mästrande då andra sätter sig som domare över någons sätt att uttrycka sig.
              Skulle man inte förstå ett inlägg så kan man väl be om ett förtydligande?!
              Det viktiga i livet är att bejaka folks nyfikenhet och uppmuntra alla försök att söka kunskap.
              Ge fán i att rätta och dömma!
              Döma heter det väl.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Döma heter det väl.
                Tänkte väl att någon skulle hugga på detta. (Bra upptäckt, snubben)
                Döm honom icke förrän du träffat honom, blir min kontring.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Tänkte väl att någon skulle hugga på detta. (Bra upptäckt, snubben)
                  Döm honom icke förrän du träffat honom, blir min kontring.
                  Man ska inte sälja björnen förrän skinnet är skjutet som Maudan säger, eller......

Comment

det här tycker jag är en av de löjligaste saker som tagits upp på forumet är vi tillbaka i forna öst eller???? vi behöver inget kgb eller stasi för något som ska vara kul och trevligt och informerande och i och med informerande skall vi som jobbat med hantverk/bygg/montage och är yrkeskunniga börja klanka ner på dom som inte kan förklara sina frågor i fackliga termer??? det spelar ingen roll hur högtravande och klanderfritt man än skriver om man är komplett okunnig om VAD man skriver om
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                      det här tycker jag är en av de löjligaste saker som tagits upp på forumet är vi tillbaka i forna öst eller???? vi behöver inget kgb eller stasi för något som ska vara kul och trevligt och informerande och i och med informerande skall vi som jobbat med hantverk/bygg/montage och är yrkeskunniga börja klanka ner på dom som inte kan förklara sina frågor i fackliga termer??? det spelar ingen roll hur högtravande och klanderfritt man än skriver om man är komplett okunnig om VAD man skriver om
                      Eftersom det var jag som tog upp ämnet så är det väl jag som anses vara löjlig, men jag tycker att frågan är befogad hur vi ska förhålla oss till "dumspråk". Det är inte frågan om några "öststatsregler" eller att det ska användas något högtravande och klanderfritt språk eller facktermer, men inlägg som saknar både versaler och interpunktion är svårlästa. Tack ock lov så har jag inte sett detta på forumet - än, men om man ser hur det ser ut på en mängd andra forum så är det nog bara en tidsfråga innan även detta forum innehåller inlägg med frågor som "vart kan jag köpa?" eller "hur mycket är dem värda?" Ord som väll, endå, lungt, ända och häldre ska vi också helt och hållet acceptera? De flesta medlemmar som skrivit här i tråden anser dock att man ska få skriva hur man vill, fine, då vet jag var den ribban ligger, språkvård är inget som vi ska bry oss om.
                      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

det spelar ingen roll hur högtravande och klanderfritt man än skriver om man är komplett okunnig om VAD man skriver om
                        Håller helt med.

Dessutom tycker jag att talspråket "en bild säger mer än tusen ord" är så mycket viktigare för detta forum. Att folk visar upp sina alster är viktigare, text och information kommer av sig "själv" . Harley som ibland postar 7-8 bilder per objekt gör att man alltid tycker det är lika roligt att gå in på hans trådar. Uppskattar det verkligen eftersom jag vet vilken tid det tar att fota, redigera, ladda upp osv.
                        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                          en tidsfråga innan även detta forum innehåller inlägg med frågor som "vart kan jag köpa?" eller "hur mycket är dem värda?" Ord som väll, endå, lungt, ända och häldre ska vi också helt och hållet acceptera? De flesta medlemmar som skrivit här i tråden anser dock att man ska få skriva hur man vill, fine, då vet jag var den ribban ligger, språkvård är inget som vi ska bry oss om.
                          Språkvård med tillsägelser kan knappast vara bra för ett expanderade forum som detta Brodertuck, där vikten ligger på att visa objekt?
                          Och även om nu forumet skulle bestämma att språkvård ska gälla, så måste det ju vara en utopi att tro att någon skulle kunna underhålla det, eller?
                          Pes är mitt google.

Comment

Det blir ju lite svårbegripligt när man skriver att något ska förklaras "i fackliga termer".
                            Vad menas ?
                            a : Att man är så påläst och kunnig att man använder den rätta terminologin för just det föremålet och den tiden.
                            b : Att att man har ett förhållningssätt till objektet som är fackligt och politisk korrekt.

Comment

Älskar välformulerade texter, läser med glädje böcker utgivna runt 1900 just för språkets skull så jag bryr mig! Men på just det här forumet är det tingen som allt handlar om och att anmärka på medlemmar som har svårt att formulera sig skulle inte tillföra vare sig dem eller mig något. Tycker det är synd att barn av idag inte läser böcker, ordförrådet och läsförståelsen minskar.
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                                Älskar välformulerade texter, läser med glädje böcker utgivna runt 1900 just för språkets skull så jag bryr mig! Men på just det här forumet är det tingen som allt handlar om och att anmärka på medlemmar som har svårt att formulera sig skulle inte tillföra vare sig dem eller mig något. Tycker det är synd att barn av idag inte läser böcker, ordförrådet och läsförståelsen minskar.
                                Jag måste få förklara mig, det är JAG som kan ha litet svårt att förstå när man inte kan förklara explicit vad man menar. Det är alltså INGEN kritik mot den som skrivit inlägget.

Comment

Working...
                                X