Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett stycke socialhistoria…

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tänkvärda bilder

Jag är inte så säker på att de här barnen hade det sämre än vad många barn på olika institutioner/inrättningar har det idag. De psykotiska barnen skulle säkert ha en kontakt på BUP idag och kanske också en diagnos.
    Tack för fina bilder som väcker tankar.

Comment

Mycket intressant fynd hörredu!

Comment

30 och 31 – vanföra barn kan, enligt texten ”bli lika nyttiga samhällsmedlemmar som andra”. Trösterikt att läsa att det var den rådande inställningen då – som nu.

Det fungerar fortfarande inte, tyvärr!
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          30 och 31 – vanföra barn kan, enligt texten ”bli lika nyttiga samhällsmedlemmar som andra”. Trösterikt att läsa att det var den rådande inställningen då – som nu.

Det fungerar fortfarande inte, tyvärr!
          Jag är av precis samma åsikt som du, Sladden.
          Ser nu att smileyn jag hade för avsikt att sätta dit, för att förtydliga att det ligger en del sarkasm bakom mina ord, inte kom med.

Dessvärre kan man bara konstatera att det är endast ”på pappret” som jämlikhets- och lika-värde-tankar fungerar och ser fint ut. I praktiken är verkligheten en annan.
          Samhället, dvs alla vi människor, myndigheter och samhälleliga institutioner är synnerligen obenägna att i handling visa att de skrivna ”pappersorden” har betydelse för oss och att vi vill leva efter dem. Detta gäller såväl ”vanföra” barn, personer med olika handikapp, kriminella och/eller drogberoende som verkligen hyser en uppriktig önskan till förändring. Ja, i stort sett alla som inte faller inom de ramar vi – majoriteten – anser vara ”normalt”. För det är majoriteten i samhället som bestämmer vad som skall betecknas som ”normalt”.
          Ibland är jag mycket tveksam till att majoriteten har rätt enkom med hänvisning till att de är överlägsna i antal.

Comment

Dig skulle jag nog kunna diskutera med i timtal, TinaSand.
            Jag arbetar i en kommunal förvaltning och tyvärr är det fortfarande så att bara det ser fint ut på papperet så har chefen fullgjort sin uppgift. Hur det fungerar i praktiken är mindre viktigt.
            Kan man sticka en handlingsplan under näsan på de som eventuellt klagar så är det bra.
            Brukarna/klienterna möter ofta något helt annat än handlingsplanen.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              Dig skulle jag nog kunna diskutera med i timtal, TinaSand.
              Jag arbetar i en kommunal förvaltning och tyvärr är det fortfarande så att bara det ser fint ut på papperet så har chefen fullgjort sin uppgift. Hur det fungerar i praktiken är mindre viktigt.
              Kan man sticka en handlingsplan under näsan på de som eventuellt klagar så är det bra.
              Brukarna/klienterna möter ofta något helt annat än handlingsplanen.
              Sladden, jag utbyter gärna erfarenheter och tankar med dig. Du har ett PM.
              Mvh Tina

Comment

Working...
              X