Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett stycke socialhistoria…

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett stycke socialhistoria…

…fyndade jag igår för en femma. En tidskrift från 40-talet (1942) om ”Svenska barn i bild”.
    Jag lägger in en del bilder – någon bild är lite komisk, några är idylliska och förmodligen tillrättalagda just för fotograferingen, medan åter andra gör mig ont i hjärtat att titta på och läsa tillhörande korta text. Fotografiskt sett är en del bilder ”riktiga höjdare”.

De fyra första är från omslag och försättsblad.
    Bifogade filer

Foto 5 –flickans blick!! Nr 6 från BB.

7 och 8 är från barnavårdscentralen.
    Bifogade filer

Comment

9-12 från barnträdgårdar och 13 från HSB:s lekstugeverksamhet. Barn på utflykt. Notera de fina rosetterna i flickornas hår. Det måste ha varit en lugn utflykt.
      Bifogade filer

Comment

13 o 14 från spädbarnshem. Potträningen var kanske väldigt kul att få öva sig på i grupp.
        blev lite fel i räkningen....14 och 15 ska det vara
        Bifogade filer
        Last edited by TinaSand; 2007-12-23, 22:51.

Comment

Intressanta bilder.
          Trevligt att du delar med dej.

Comment

16-21 bilder från Upptagningshem. Barn som väntar på att någon vuxen (fosterföräldrar) ska komma och förbarma sig – och välja ”just mig”.
            Bifogade filer

Comment

22 o 23 – från konvalescens- och dispensärsbarnhem.
              Bifogade filer

Comment

24-29 – bilder på ”psykopatiska barn”. Jag undrar stillsamt om gymnastik och träslöjd för pojkar samt syslöjd och stickning för flickor var adekvat behandling – om nu barnen verkligen var psykopater. I min profession arbetar jag delvis med vuxna psykopater (män) och jag har svårt att tänka mig att dylika sysselsättningar i barndomen skulle ha varit till nytta. Emellertid är jag inte säker på att definitionen då, på 40-talet, var densamma som den idag. Sannolikt lade man andra begrepp i ”diagnosen”. Jag hoppas det.
                Bifogade filer

Comment

30 och 31 – vanföra barn kan, enligt texten ”bli lika nyttiga samhällsmedlemmar som andra”. Trösterikt att läsa att det var den rådande inställningen då – som nu.

32 – ”reklam” för Solstickan som bekostade Sommarkolonier
                  33 – Parkbarnsverksamhet – fanns i ett flertal städer.
                  Bifogade filer

Comment

34 – Inte undra på om många barn fick ”tandläkarskräck”.

35 – Barnbeklädnad – en samhällelig insats, utförd av främst Rädda barnen, och som gav kläder till sämre bemedlade barnrika familjer.
                    Bifogade filer

Comment

36-39. Arbetsstugor. Det är faktiskt inte så länge sedan vi hade barnarbete i Sverige! Att få åka släde till arbetsstugan kan nog inte ha gjort det hela så mycket roligare…eller?
                      Bifogade filer

Comment

40-42. Lappbarn. På bild 42 hälsar de på hos lappmarksdoktorn Einar Wallquist av vilken jag (inom parentes sagt) har en tavla. Han var även konstnär och målade fjällmotiv.
                        Bifogade filer

Comment

43. Skolradio – barnen fick uppträda i radio med sina färdigheter.
                          44-45. Konsten i skolorna. Roligt att det fanns – för nu är det borta.
                          Bifogade filer

Comment

46. Slutorden i skriften. (också sista bilden).Tänkvärda med innebörd som är lika aktuell och angelägen idag. Kanske inte minst nu i juletider då de materiella sakerna har så stor plats. Det är inte prylar som gör barn lyckliga och trygga – varken i barnaår eller senare, i vuxen ålder.

GOD JUL till er alla önskar Tina
                            Bifogade filer

Comment

Få saker - om ens några - är så hjärteknipande som barn som far illa. Man får hoppas att det gick bra för dem. Undrar förresten om psykopatiska barn då skulle diagnostiserats med någon bokstavskombination idag?

Comment

Working...
                              X