Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minisamlingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

hehe är det bara jag som endast dammtorkar i absoluta nödfall eller är det för er en heltid sysselsättning..
    om man ska hålla allt dammfritt vill säga =)
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Det är bara att resignera, dammfritt kan man aldrig få!

Comment

phu trodde jag var den enda som samlade på dammråttor utöver allt annat *s*
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ett klargörande...

Jag samlar INTE på någonting, det är bara så att jag har svårt att motstå en hemlös jycke, så dom får hänga med hem, men samlar nänä det gör jag INTE! Det är ingen samling, det är bara en liten flock, ok? Voff!
          Bifogade filer
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Gillar verkligen din Elsi Borelius-samling Äjth

Comment

Här kommer min lilla samling av Gefyr Spetsfat.
              Bifogade filer
              [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

Comment

Det var en vacker stjärna.
                Har du alla färger på faten eller finns det fler?

Comment

Tack.
                  Det finns fler, men jag vet inte hur många olika.
                  De flesta har jag köpt på Tradera och ett par har "försvunnit" på vägen.
                  Bl a ett som jag tror var ett glasyrprov. Om jag inte minns fel så var det vinrött på ena sidan och blått på andra.
                  Kan tänka mig att det finns fler olika sådana.
                  Sen finns det också fat med andra dekorer än Duett och Blå båge, som du kan se där.
                  [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

Comment

Oj vilken kul tråd, jag har många små samlingar, har försökt länge bestämma mig för vilken jag ska satsa på, så dyker en grej upp här en annan där så mina samlingar växer i samma takt, det väger inte över någon stans... men visar här upp en av mina samlingar, idag är den dock utökad med fler än vad som finns på fotot
                    Bifogade filer

Comment

Tja,a...

Vi fyller väl på med en minisamling. Här fem ljusstakar i mässing av Hans-Agne Jakobsson i Markaryd.

Click image for larger version

Name:	ljusstakar_hans_agne_j.JPG
Views:	1
Size:	11,0 KB
ID:	522635

Den största i mitten är knappt 5 cm hög. Man får väl ladda dem med tårtljus

Comment

Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inlägg
                        Tja,a...

Vi fyller väl på med en minisamling. Här fem ljusstakar i mässing av Hans-Agne Jakobsson i Markaryd.

[ATTACH]102711[/ATTACH]

Den största i mitten är knappt 5 cm hög. Man får väl ladda dem med tårtljus

"Fidibusser" som tillverkades för Asp-Holmblads ljus under 1960-talet.

Comment

Aha... så det ska vara danska stearin-lys i dem. Man lär sig nått nytt varje dag

Tack Kaptenen
                          Last edited by Jonny Mårtes; 2011-10-02, 23:00.

Comment

Name:	2011 10 04 002.jpg
Size:	94,9 KB
ID:	522694

Här en del av en av mina minisamlingar. Temat är nallar i fel material och på fel plats i tillvaron.
                            Detta är ca en tredjedel av hela samlingen. Det finns nallar i tvål, som ljus, badskum tårtljushållare
                            och en mängd andra ändamål. De får inte vara i nallematerial men gärna i trä, plast, glas plåt, etc...
                            Last edited by HgF; 2011-10-04, 01:01.

Comment

Name:	2011 10 04 001.jpg
Size:	72,2 KB
ID:	522695

Nästa minisamling är moderna bestick från designepoken i mitten av 1900-talet. Jag började samla omkring 1995. Kanske är samlingen under avveckling. Från början var det en enorm samling på närmare ettusen bestick. Nu är det på väg att bli en liten samling som ryms i ett par skokartonger, men jag har ingen koll på antalet just nu. Jag vet inte riktigt vad som kommer att hända med alla dessa bestick, jag får se hur det blir. Jag har sålt av massor de senaste åren men behåller tre +++ av varje, som jag gärna använder och dukar med på bjudningar etc. Alla gäster får olika och alla undrar förstås diskret: "har han inte ens en uppsättning matbestick?" - tills jag avslöjar poängen och visar hela samlingen.
                              Här är i varje fall en bråkdel av samlingen i sin nuvarande omfattning.
                              Last edited by HgF; 2011-10-04, 04:12.

Comment

Name:	2011 10 04 004.jpg
Size:	75,2 KB
ID:	522696

Här en minisamling som består av resterna av en ganska stor korkskruvsamling som jag drog ihop under 70- 80-talen. På den tiden åkte jag till London ett par gånger per år och varje gång kammade jag igenom några antikmarknader och då började jag köpa konstiga korkskruvar, först billiga för under pundet sedan allt dyrare och mer tillkrånglade varianter. Jag hade runt 40-45 stycken då jag runt 1990 fick ett kanonbud på större delen av samlingen. Jag sålde, fast ganska många enkla av olika slag blev kvar och finns kvar fortfarande, bl a de här bygelskruvar. Dessa är köpta i Sverige, mest på Stadsmissionen och Myrorna etc.
                                Det gick en multibygel (6 verktyg tror jag det var) på Tradera nyligen, under verktyg, det kliade i budfingret, men jag lyckades hålla emot.
                                Last edited by HgF; 2011-10-04, 04:15.

Comment

Working...
                                X