Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskemål från Jung Kee

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Önskemål från Jung Kee

Du ville ha en bild från min friggebod över lite sten. (dammig sten) Mycket egenplockat, en del bytt och en del köpt. Man får inte glömma gåvor också.
    Håll till godo med mina bilder. De är inte så bra. Min kamera börjar liksom jag bli lite trött.
    mvh
    Bifogade filer

Man tackar så hjärtligt för tillmötesgåendet!

Fina bilder på en vackert presenterad samling! Kan du skriva lite om ditt samlarområde och hur du håller ordning på den? Katalogiserar du den? Hur i så fall?

Comment

Jag samlar systematiskt alltså försöker att få tag i så många mineral som möjligt. Jag är dock mest intresserad av svenskt materiel. Katlogiseringen sker enligt Struntz gamla system. Jag för helt enkelt ett löpande register över samlingen. Tyvärr har jag de senaste åren varit slarvig med att registrera och det har blivit en del dålig ordning på det hela. Har haft lite många järn i elden. Sen finns en eftertanke. Vem vill ta hand om en samling. Mycket svår att sälja idag även om jag aldrig har haft en tanke på att sälja den. Men barn och barnbarn har inte sådana intressen idag. Mina barn tröttnade väl under den perioden då hela familjen åkte till Långban på semester
      Ja det finns mycket man kan skriva om samlandet på sten. Numer är vi fyra gubbar som fördjupar oss i gruvor och bergsbruk. När vi är klara med ett område så skriver vi en rapport om detta. Den sista (nr4) kom förra veckan.
      Den har titeln "En studie över bergsbruket runt Åmmelången och Vena koboltgruvor" en A4-skrift på ca 60 sidor. Trycks i en mycket liten upplaga mest för vår egen skull. Vi är pensionärer alla 4 fast några har inte uppnått den rätta åldern än .
      Mineralhobbyn har ju gett mig en hel del Jag har också hållt på med stenslipning till och från. En period ritade jag maskiner till en god vän som hade en maskinfirma i Jämtland. Vi byggde åtskilliga olika maskiner på den tiden och visade upp oss på mässor. Tyvärr var det svårt att konkurera med svensk kvalitet mot amerikanska billigare maskiner.
      Fortsättningen på stenhobbyn har också gjort att jag började med en mineral och smyckestensmässa i Madesjö (Nybro) Det var jobbigt i början där det inte fanns någon tradition med rent bergsbruk. Men mässan har växt och har de senaste åren haft ganska stort besöksantal även om den inte kan jämföras med Göteborg och Västerås. Intresset har vuxit så att vi nästa år har 10:årsjubileum Det tycker vi är otroligt kul.
      Det här blev ett längre inlägg än jag tänkt mig men det finns väl ingen begränsning uppåt.
      mvh Lasse

Comment

Mineraler är intressant, men svårt. Har plöjt igenom en del av Lundegårds skrifter men ju mer jag läste desto omöjligare blev det.

Höll på med guldletning mellan 1992-95 och låg över natt i småländska Ädelfors några gånger, men där fanns enbart "planterat" guld och det var inget roligt. Däremot klev vid ett tillfälle en man in till Guldström Senior och dängde en sten i disken med frågan; finns det något guld i den här? Senior fick en rödaktig ton i ansiktet och fick flåsande sätta sig ned. Det fanns massor i den ur berget lossknackade stenen, men vid närmare undersökning därifrån stenen kom visade det sig att det enda guld som fanns var det som var i den förevisade stenen.

Denna lilla berättelse riktar sig främst till Lasse C som ju är Småland trogen. Skaffa en slägghammare och gå loss på det av Landskapet som Gudrun lämnade kvar.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Mycket intressanta, båda de föregående inläggen!

Var ligger det Vena och Åmmelången som du gör din studie på, Lasse? Det finns ett Vena inte så långt ifrån min hemort nämligen. Och vad heter mässan som du ordnar? Vad har den för karaktär? Är det mest samlare eller handlare?

Inte visste jag att du har vaskat guld LS! Om din klimp är densamma som det fortfarande går skrönor om på Guldströms jubileum så måste det ha varit en sjudundrandes klimp du fann!
          Vill du hitta naturguld så får du ta dig en tur upp hit till myggrike, här finns det rätt bra med naturguld på sina håll att finna för den som törs utmana myggsvärmarna.

Comment

Den lilla pinnemoåsen jag bor på innehåller guld, men man får ha lupp för att se de små-små kornen. Epidoter och granater skulle jag med rännans hjälp kunna fylla en hink med på ett par dagar, men det är ju det ovanliga som hägrar. Vad man än samlar på.

Nix filibabba, nu ska jag fira helgen med en, eller två, CAOL ILA och kika lite på "dumburken"

Comment

Epidoter och granater är inte fy skam! Massiv epidot har jag mängder av på vägarna här, men kristaller är sällsynta. Vanligt hemmavid kan vara ovanligt bortavid!
              Last edited by Jung_Kee; 2005-11-27, 19:44.

Comment

Bidrager med bild

Kan ej på något vis bidraga med någon kunnande i detta område. Väljer därför att bidraga med en bild på Musolles mineralsamling.
                Bifogade filer

Comment

Apropå samling av sten

Här finns en riktig samling av sten.

http://www.gullaskruv.se/forr/stenstrangar.htm
                  knappast meningslöst.

Comment

Lite svar.
                    LS
                    Att leta guld i Ädelfors har jag inte gjort men en kompis påstår att det var orörd jord/grus som man grävde upp ur och vaskade fram guld ur. Det skulle inte varit planterat. Att hitta en bit från gruvan med synligt guld skulle vara toppen. Guldström junior hade efter Gudrun hittat en guldstuff i en rotvälta. Han visade upp den på mässan i Göteborg. Jag har guld från en närbelägen gruva som heter Kleva. Men det är sällsyntheter där.

Jung Kee
                    Vena och Åmmelången ligger i AF:s tassemarker Åmmebergstrakten Det är ett mycket stort område med gruvor som bearbetats där både på järn, zink, koppar och kobolt. Det är främst kobolten som har intresserat oss.
                    Mineralmässan heter Mineral och smyckestensmässan i Madesjö Kyrkby (Ligger nära Nybro 2km)
                    Finns upptagen på geonords hemsida under mässor. Den är i mitten av augusti varje år Nästa år är det den 19-20. Det är som de flesta mässor idag mest smycken och en del råsten lite halvfabrikat och så Torsten från Skåne med sina klingor och slipskivor. Jag själv brukar ha en del mineral.

Lars Kallin
                    Musolles samlingar har jag inte sett. Han samlade väl på allting? Kan man kalla stenhögen för en mineralsamling.

Raoul Karlsson
                    Jag såg de där stensträngarna på gullaskruvs hemsida Jag måste gå och leta reda på dessa nästa sommar.

Comment

Jo, och hade inte Musolle en fin samling bruksglas?

LC: Trevligt, finns det några ovanliga koboltmineral att finna däromkring?

Comment

Där finns flera koboltmineral som är väldigt svåra att skilja åt. Det är inga stora kristaller. Kobbellit är en där Vena är typlokalitet Så finns också koboltglans i små kristaller. Vena är också typlokalitet för ett mineral till nämligen jaskolskiit. Det kan skrivas mycket om Vena. Vi får snacka mer om detta vid annat tillfälle. Kan tyckas att detta inte har med antikviteter att göra. Men mineralen är väl de äldsta antikviteter som vi har.
                        Lasse

Comment

Nej, sluta inte! Kobolt är ju en mineral med stor anknytning till antikt! I keramiklitteraturen står det att det inte finns några fyndigheter i Sverige. Kanske menar de fyndigheter som är ekonomiskt försvarbart att utvinna. Det närmaste vi har ska vara blaafarveverket i Norge.

En liten aning om betydelsen för keramikindustrin kan följande anekdot vara: När kunskapen om porslintillverkning började sippra ut från laboratoriet i Meissen spred sig detta genom värsta sortens industrispionage. Det var hyperintressant att "köpa över" arbetare med rätt kunskap. Från Köpenhamns porslinsfabrik kom till Rörstrand under 1700-talet en arbetare som förutom kunskapen även hade med sig en liten påse Kobolt (vet inte om det var värt sin vikt i guld, men det var nog inte långt ifrån). Till ett jubileum på 1900-talet lämnades en påse kobolt under högtidliga former tillbaka till den danska porslinstillverkaren.

Sorry att jag inte har bättre grepp om detaljerna.

Comment

Smältwärket är år 1743 om hösten wordet påbegynt, och 1745 om våren färdigt bygdt samt om hösten samma år then första smältning ther förrättad. Är beläget 1/2 mil ifrån Loosgård och 3/4 mil ifrån grufvorna i vädersdtreck s.s.o. och ligger vid början af en vacker slätt med vatn mäst omfluten, och har öfverflödigt vatn utur den ifrån Loos sidan fallande elfven.

Hur det gick till när Loos koboltgruvor kom igång, koboltfärgen var högblå och tillverkades i tre kvalitéer. Efter, i runda slängar, 20 år upphörde gruvdriften och man anlade i stället ett glasbruk.

Comment

Jag kommer igen med lite om kobolt och koboltblått.
                              En anekdot. Orrefors tillverkade blå Stomatolflaskor till munvatten. När jag var barn hörde jag att man benämnde blått glas där som Stomatolblått.

Comment

Working...
                              X