Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryska teglashållare - text?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ryska teglashållare - text?

Har 6 st. ryska teglashållare men kan inte tyda alla tecknen på undersidan . Trots att jag hjälpligt klarar det ryska språket går jag NU bet!!!!! Kanske kan någon bokstav tillhöra ett annat slaviskt alfabet??? MYCKET tacksam om någon kan och vill översätta de två orden eller läsligt skriva ner tecknen.
    Brunelle
    Bifogade filer

Hmm... Det är lite svårt att tyda tecknen. Jag får det till något liknande "ЗПСНХОПЬЧУГ ЗДМНЦ", alternativt "ЭПСНХОПЬЧУГ ЭДМНЦ", vilket inte verkar betyda något vettigt. Är det några bokstäver som du direkt kan se att jag har tolkat fel?

Comment

Hej, PeppigaPia!

Jag begriper ju inte VAR jag ska skriva mitt inlägg, mitt svar till dig!!? Har scrollat upp och ner för att finna den rätta "klickpunkten".

Tack för ditt svar. Jag har kommit till samma resultat som du men det blir ju inga uttalbara ord! Mellan Х och O i det första ordet finns också ett H, tycker jag. Kanske kan det näst sista tecknet i det andra ordet vara ett И ? Men - du har nog ändå rätt i att det är ett H
      Har försökt mumla litet hit och dit, medan jag betraktat de lustiga bokstavskombinationerna. Inget resultat.

Undrar just var denna MIN text kommer att hamna. Det är mitt första inlägg på forumet!
      Last edited by Maria; 2015-09-28, 21:08.

Comment

Hej!
        Du fick ditt inlägg alldeles rätt!
        "Mellan Х och O i det första ordet finns också ett H, tycker jag." Den bokstaven föll visst bort för mig...

Har testat lite varianter på Google översätt. Även om jag finner deras översättningar ganska tvivelaktiga, så brukar de kunna översätta bokstäver bra och man brukar kunna klura ut vad ord betyder och hur de stavas. Oavsett blir det i detta fall inte något riktigt vettigt, tycker jag.

ЗПСНХНОПЬЧУГ ЗДМНЦ = ZPSNHNOPCHUG ZDMNTS

ЭПСНХНОПЬЧУГ ЭДМНЦ = EPSNHNOPCHUG EDMNTS

ЗПСНХНОПЬЧУГ ЗДМИЦ = ZPSNHNOPCHUG ZDMITS

ЭПСНХНОПЬЧУГ ЭДМИЦ = EPSNHNOPCHUG EDMITS

ЭЛСНХНОЛЬЧУГ ЭДМИЦ = ELSNHNOLCHUG EDMITS

ЭЛСМХНОЛЬЧУГ ЭДМИЦ = ELSMHNOLCHUG EDMITS

ЭЛСИХНОЛЬЧУГ ЭДМИЦ = ELSIHNOLCHUG EDMITS

Comment

Hej!
          Oj, vilket arbete du lagt ner! Jag har också provat med Google översätt utan begripliga resultat. Dessutom har jag tagit fram mitt gamla RIKTIGA rysk-svenska lexikon för att ev. finna någon idégivande tanke. Nix.

Problemet är på intet sätt för mig nödvändigt att lösa men intressant. Språk ÄR intressant.
          Jag har en känsla av att jag sett ditt trevliga användarnamn i Antikprat forum, där du skämtsamt begärde EN krona per översatt ord - svart! Mycket käckt!!
          Last edited by Maria; 2015-09-28, 21:09.

Comment

Haha, nej, det måste vara någon annan med samma namn det. Jag tar inte betalt
            Tycker ryska språket är intressant, då jag intresserar mig lite för ryska ting samt att jag har släktdkao dit och försöker tyda lite gamla handlingar m.m. Kan inte språket, men klarar alfabetet skapligt. Jag skulle tro att det är ett namn på tillverkaren eller en fabrik dom åsyftas och då kan vi kanske inte hitta svaret i en ordbok, men det borde ändå bli något mer uttalbart...
            Kan eventuellt se om jag kan höra med någon som bor i landet.

Comment

Hej igen!

Nej, jag uppfattade heller inte ”betalning per ord – svart” som annat än ett förträffligt skämt! Allt på Antikprat ligger ju kvar men jag iddes/ids inte söka efter humoristen jag mindes. Humor skadar väl aldrig, om den inte missuppfattas, förstås!

Det finns nog möjligheter att på t.ex. de finare auktionshusen hitta experter, som skulle kunna stilla både din och min uppkomna nyfikenhet. Men – ett sådant bemödande vore mig fjärran! Om DU däremot vid något passande tillfälle – och utan större besvär – genom någon släkting kan lösa ”gåtan”, så tackar jag verkligen inte nej. Du kan ju kanske kopiera mitt foto här ovan och förvara detta som en liten lapp i plånboken. Haha! Vem vet?

Betr. mina kunskaper i ryska ligger dessa rätt långt tillbaka i tiden. Jag studerade slaviska språk i Uppsala på 50-talet!!!!!! Det var rätt ovanligt på den tiden. Fem studenter! Jag undervisade några år i ryska, gjorde många studeieresor till gamla Sovjet, enbart för att få MUNTLIG träning i språket. Nu är jag ju ”jätte”-gammal och har glömt det mesta. Bokstäverna + kanske något litet mer sitter i alla fall kvar i något litet undangömt skrymsle av hjärnan!!

Den närmaste tiden kommer jag väl att kolla om någon lägger sig i vår konversation. Om INTE – så blir det väl allt längre mellan inloggningarna på PES men jag ska inte helt glömma min TRÅD!!
              Än en gång – stort tack för intresset!
              Last edited by Maria; 2015-09-28, 21:09.

Comment

Hej igen! Jag har inte haft möjlighet att höra efter med någon ännu, men jag återkommer här om jag får reda på något!

Comment

Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                  Hej igen! Jag har inte haft möjlighet att höra efter med någon ännu, men jag återkommer här om jag får reda på något!
                  Hej PeppigaPia! Tydligen kan inte heller du släppa problemet med de märkliga "orden"!! I eftermiddags kom jag på idén att göra ett inlägg på ALLMÄNT för att ev. hitta någon som skulle kunna ge en förklaring. Rubriken blev "Tyda två ord med kyrillisk text på teglashållare". Jag hänvisade till den här tråden och nämnde dig såsom PES-medlem och diskussionspartner! OK, eller hur? Märkligt, att vissa, egentligen helt oviktiga saker, fastnar i hjärnan och man bara VILL VETA, VILL VETA !!!!!!

Comment

Det är helt OK
                    De jag har kontakt med som bor i Ryssland är endast ytligt bekanta, men jag skall se om jag får ett lämpligt tillfälle att höra med någon av dem om de kan tyda det. Det vore ju intressant att veta vad det står. Det känns som för långa ord för att vara en förkortning, så det troliga är väl att det är ett namn eller möjligen ett ord, även om vi inte lyckas klura ut vad det betyder.

Comment

Ja, språk är spännande. För två timmar sedan kunde jag kanske fem ord ryska, nu kan jag ett par till. Men jag tror att jag har kommit en bit på vägen i alla fall.

Det står förmodligen "влснх кольчуг зд мнц". кольчуг står för staden Kolchugino (Кольчу́гино) i Ryssland, känd för t ex tillverkning av teglashållare. мнц betyder förmodligen (här är jag lite osäker) att det är en legering av ngn sort, koppar, silver, zink... eventuellt också silver eller guldpläterat. Det är inte vanligt att göra teglashållare i rent silver eftersom silver leder värme ganska bra.

Sidor som kan vara av intresse: https://en.wikipedia.org/wiki/Kolchu...ladimir_Oblast https://en.wikipedia.org/wiki/Kolchug-Mizar

Vill du leta vidare på egen hand så pröva att söka på "влснх кольчуг зд мнц" eller kanske Подстаканник, som verkar vara det ryska ordet för teglashållare. Språkmässigt blir det lite enklare om du söker på t ex "kolchugino tea glass holder", det finns mängder av bilder så du kan kanske hitta din hållare.

Skicka gärna in ett foto på din teglashållare, det vore roligt att få se hur den ser ut. Sedan får du väldigt gärna berätta om du kommer vidare och får veta något mer.

Comment

Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                        Det är helt OK
                        De jag har kontakt med som bor i Ryssland är endast ytligt bekanta, men jag skall se om jag får ett lämpligt tillfälle att höra med någon av dem om de kan tyda det. Det vore ju intressant att veta vad det står. Det känns som för långa ord för att vara en förkortning, så det troliga är väl att det är ett namn eller möjligen ett ord, även om vi inte lyckas klura ut vad det betyder.
                        Hej igen,
                        Jag (vi, haha!) har fått ett mycket intressant svar av Hugo?. Jag vill svara honom och dessutom visa en bild på glashållarna. Det verkar som om 10 inlägg är max?? Undersöker nu hur jag ska göra.

Comment

Hittade detta också: Медь+Никель+Цинк = Copper + Nickel + Zinc

Comment

Ursprungligen postat av Brunelle Visa inlägg
                            Hej igen,
                            Jag (vi, haha!) har fått ett mycket intressant svar av Hugo?. Jag vill svara honom och dessutom visa en bild på glashållarna. Det verkar som om 10 inlägg är max?? Undersöker nu hur jag ska göra.
                            Nej, det är bara att fortsätta göra inlägg precis som du gjort tidigare.

Comment

Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
                              Ja, språk är spännande. För två timmar sedan kunde jag kanske fem ord ryska, nu kan jag ett par till. Men jag tror att jag har kommit en bit på vägen i alla fall.

Det står förmodligen "влснх кольчуг зд мнц". кольчуг står för staden Kolchugino (Кольчу́гино) i Ryssland, känd för t ex tillverkning av teglashållare. мнц betyder förmodligen (här är jag lite osäker) att det är en legering av ngn sort, koppar, silver, zink... eventuellt också silver eller guldpläterat. Det är inte vanligt att göra teglashållare i rent silver eftersom silver leder värme ganska bra.

Sidor som kan vara av intresse: https://en.wikipedia.org/wiki/Kolchu...ladimir_Oblast https://en.wikipedia.org/wiki/Kolchug-Mizar

Vill du leta vidare på egen hand så pröva att söka på "влснх кольчуг зд мнц" eller kanske Подстаканник, som verkar vara det ryska ordet för teglashållare. Språkmässigt blir det lite enklare om du söker på t ex "kolchugino tea glass holder", det finns mängder av bilder så du kan kanske hitta din hållare.

Skicka gärna in ett foto på din teglashållare, det vore roligt att få se hur den ser ut. Sedan får du väldigt gärna berätta om du kommer vidare och får veta något mer.
                              O, så intressant! Nu ska jag studera ditt inlägg litet noggrannare och göra ”nya” sökningar. När jag hade skickat i väg det första inlägget, insåg jag att jag borde ha laddat upp ett foto (som redan var taget) – men då var det för sent. Nu ska jag i alla fall försöka att infoga mina två bilder.
                              Återkommer – men förmodligen inte i dag.
                              Till dess – ett stort tack
                              Click image for larger version

Name:	P9271945.JPG
Views:	1
Size:	111,9 KB
ID:	559150Click image for larger version

Name:	P9271946.JPG
Views:	1
Size:	94,1 KB
ID:	559151

Comment

Working...