Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Telegramkalender 2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Lucka 18

Stiltje eller bleke kan beteckna detta telegram = Lx 18 = med sju segelbåtar och alla med flaggor. Arvid Adele skall ha gjort verket.
    Bifogade filer

Comment

Försök slå en 7:a...

Hallå i stiltjen,
      Ser ut som inför starten av Gotland runt 1955. Ganska tråkig bild, i mitt tycke. Men hängde upp mig på siffran sju:
      "De sju världshaven"
      Sju världsdelar
      Sju världens underverk
      Sju sinnen
      Sju dödssynder
      Sju vackra flickor...
      Sjunde inseglet
      Sju båtar på blankett

So long.... segla vidare... efter stiltje kommer alltid storm...

Comment

Näää

Koss va´ de´ vimlar av segel i da´
        Ä´det kappsegling ? ne de´ä.... hrmpf....torsdag.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Koss va´ de´ vimlar av segel i da´
          Ä´det kappsegling ? ne de´ä.... hrmpf....torsdag.
          En liten NOTIS angående Gotland Runt.

Segeltävlingen ”Gotland Runt” kommer att slås ihop med Cykelloppet ”Vätternrundan”
          under beteckningen ”SKEPP & HOJ”
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Tack Lars F! Du menar kanske något sådant här? http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...-vind-i-seglen

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg

En liten NOTIS angående Gotland Runt.

Segeltävlingen ”Gotland Runt” kommer att slås ihop med Cykelloppet ”Vätternrundan”
              under beteckningen ”SKEPP & HOJ”
              Det är inte hä hä och häpp häpp

men nog är det SKOJ & HEPP.......

Comment

Skepp & Skoj...

Telegram från från Skeppet 1971;http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...82001339,d.bGQ

Comment

Lucka 19

Kai Bäling med sin Gerda fanns med på lucka 9 och här återkommer han med ett blomsterfång på = Lx 19 =.
                  Bifogade filer

Comment

Sippa i Blått....

Hallå alla blomstervänner,
                    Blommor som inte vissnar är nog de folkkäraste motiven bland alla blanketter.
                    Dagens sippa tillhör långkörarna (1931-1977) och med noteringen 12.800 000 ex
                    (1963) hamnar den på 3:e plats i ligan 10-i-topp efter Svenska flaggan och den
                    anskrämliga buketten Röda rosor.
                    Interflora var förresten en tuff konkurrent till Lyxtelegrammen och en av deras favoriter
                    med namnet Kärlek ser ut så här:
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Kai Bäling med sin Gerda fanns med på lucka 9 och här återkommer han med ett blomsterfång på = Lx 19 =.
                      Passande med julrosor som förgrund.

Comment

Lucka 20

Inte bara ros och julros utan också näckros på ett telegram. Här = Lx 20 = av W. Solenberg, som jag inte vet så mycket om men jag vet att som barn kunde man trassla in årorna i näckrosorna, när man rodde i insjöviken.....
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Inte bara ros och julros utan också näckros på ett telegram. Här = Lx 20 = av W. Solenberg, som jag inte vet så mycket om men jag vet att som barn kunde man trassla in årorna i näckrosorna, när man rodde i insjöviken.....
                          Påminner mig om Sjön Fagertärn i mina gamla hemtrakter i Tiveden med sina röda (rosa) näckrosor.(vilda)
                          Minns att jag som yngling (sent -50-tal) passerade till fots sjön flera gånger sommartid
                          och tog uppfriskande bad och simturer bland de röda och vita näckrosorna.
                          Lite utmanande eftersom man lätt fastnade i blommornas och bladens långa stjälkar med benen.
                          Då var de ”röda” blommorna mest rosafärgade. De fanns/finns också i närliggande Kroksjöarna.

Röda näckrosor i Fagertärn
                          foto:Gareth Morgan

Bifogade filer
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Lucka 21

Tack Lars F för din beskrivning som tjänstgörande Näcken!

Blåröda fåglar (ÖIS-are?) får något uppläst av en klok uggla på = Lx 21 =. Ardy Strüver (f. -39) som gjort telegrammet har under åren varit mycket produktiv men bildgooglar man på honom kan jag inte hitta detta verk.
                            Bifogade filer

Comment

...men ja då....??

Hallå alla fågelskådare,

Fint val och kul idé. Blanketten kom redan 1959 då Ardy bara var 20 år och nykläckt invandrare. Han nådde snabbt en bred publik, telegrammet gick ut till över en halv miljon svenskar på några år.
                              Mångsidig artist, jag kan inte finna någonting av hans hand som påminner om dagens mästerverk. Däremot fanns blanketten ute på Tradera, 0 bud.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kim von Platen; 2014-12-22, 09:06.

Comment

Lucka 22

= Lx 22 = är ett i raden av alla bröllopstelegram. Här har Robert Högfeldt (1894 - 1986) gjort en seglats där brudgummen med vänster hand styr skutan i förlig medvind och med hjälp av ett par amoriner.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X