Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Telegramkalender 2014 - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Telegramkalender 2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Lucka 4

= Lx 4 = Ett telegram från 1958 till en direktör Carl Andersson där en annan Carl, nämligen Carl Larsson gjort motivet: Gustav Vasas intåg i Stockholm. "Västmanland-Dala Nation Uppsala". Det är alltså inte exemplaret från Nationalmuseum utan från Uppsala och som jag tror numera finns i universitetsbiblioteket.
    Texten i telegrammet lyder: En ljus och glad fanfar vi idag för Calle tar. Grattis.
    Bifogade filer

Comment

Lyxtelegrammets uppgång, nedgång och fall.

Hallå Telegramvänner,
      Jo, Lx 4 är en ståtlig skapelse som introducerades 1954 men levde bara sex år, till 1960. Ingen storsäljare, bara
      lite över 330 000 ex. Ändå var 50-talet telegrammens storhetstid, guldålder, med säljrekord runt 4 miljoner per år.
      Några minns kanske Gustav Vasa från telefonkatalogernas baksidor. Vilken annonsplats! Miljonupplagor och annonserna
      levde ett helt år, år efter år. Men så kom Telerverkets ledning på att man kunde ta betalt för annonsutrymmet och en
      enda annons skulle kosta flera gånger den klena reklambudget vi hade att spela med. Beslutet blev början till slutet.

En sorgemarsch:http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...80642063,d.bGQ

So long

Comment

Lucka 5

Tack Kim för värdefull information om både urna och "Gurra I".
        Nu kommer vi till det mer folkliga med ett telegram = Lx 5 = som i detta fall är avsänt 1951 och där Sven Ljungberg (1913 - 2010) visar hur det såg ut på en dansbana.
        Sven Ljungbergs konst kan man med fördel se i Ljungby på Ljungbergmuseet. För de som (ännu) inte fått ett nobelpris kan man där studera exempel på diplom som tilldelats en del pristagare. Ljungberg gjorde några sådana och som konstnär hade han givetvis en kopia och de kan beskådas i museet.
        Bifogade filer

Comment

Nu ska vi dansa...

Hallå igen,
          Den där dansbanan är en minneslucka. Kul att ha mött den, blanketten alltså. Den levde inte heller mer sex år (1949- 1955) och beställdes i 330 000 ex. Konstigt, jag tycker den är lantligt trevlig.
          Det finns åtminstone tre blanketter märkta Lx5, vilket kan tyckas förvillande, men dom levde nog inte samtidigt. Min gissning att man skrotade blanketter som inte sålde så bra och när man tog fram nya fick dom ta över lediga nummer. Begränsningen av antal blanketter samtidigt utgjordes av telefonkatalogens format.
          Dans utan musik är inte vidare roligt. Här en länk till Smålands bästa lag, klicka på kusen:

Tack för dansen...och so long...

Comment

Ursäkta inhoppet!
            Sven Ljungberg var en enastående konstnär. Hans miljöer från ”sitt” Ljungby är tidsdokument över stadens förändring.
            Oavsett väderlek så satt han och målade i sin mobila blå målarkur som han drog runt i staden.

Sven Ljungberg självporträtt och hans lilla blå målarkur.
            Bifogade filer
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Välkommet inhopp Lars F, tack!
              Sedan tycker jag att Åke Grönberg också skall vara med - men det är ju nästan som att skjuta mot öppet mål......

Comment

Lucka 6

Jag har ingen sexa så jag får låna en sjua och det blir Ossian Elgström (1883-1950) som 1946 gjorde de här stångande renarna.
                Och så ett exempel hur man kunde skriva på ett telegram.
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Jag har ingen sexa så jag får låna en sjua och det blir Ossian Elgström (1883-1950) som 1946 gjorde de här stångande renarna.
                  Och så ett exempel hur man kunde skriva på ett telegram.
                  Hallon,
                  Det fanns faktiskt fyra 6r som avlöste varandra under åren 1918-1960. Överlägset populär blev den första med vita liljor i en blå vas med nästan en miljon beställningar.

7:an med renar, blev ganska populär och levde till 1955 med en halvmiljonupplaga men bäst i klassen var en blankett med rorkokofigurer och söta keruber, 4.200 000 ex.

Djur, barn och jul är en svårslagen kombination vilket intygas av sången om den figuren som nästan är årsbarn med blanketten (1949) och Rudolf sålde mer än 2 miljoner plattor ren första året. God Jul förresten och so long....
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallon,
                    ...

Djur, barn och jul är en svårslagen kombination vilket intygas av sången om den figuren som nästan är årsbarn med blanketten (1949) och Rudolf sålde mer än 2 miljoner plattor ren första året. God Jul förresten och so long....
                    Inte Rudolf men …
                    Caribou heter den nordamerikanska vildrenen som i stora hjordar strövar fritt i Kanada, Alaska och på västra Grönland. Den är betydligt större och kraftigare än ”våra” skandinaviska renar.

Caribou hette också det transportplan som Flygvapnet hyrde in (1 ex) för prov 1962-65 från tillverkaren De Havilland Canada. I Sverige fick planet beteckningen Tp55. Det ansågs dock för litet varför man köpte in( totalt 8 stycken) det större C-130 Hercules (Tp84) från USA istället (1965).

Bifogade filer
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Lucka 7

Rent bra kommentarer, tack!

Telegram till brudpar var väldigt vanligt och det finns mängder av varianter. Här kommer =Lx 7 =. Vem som står bakom signaturen E. Johansson vet jag inte.
                      På landsbygden, i alla fall i Västergötland, var det vanligt att "skåda brud", dvs besöka bröllopsgården och ropa "Brudparet ut!" Och när det var överståndet ropade man "Telegrampojken ut!" Och då kom det ofta en i frack klädd herre och läste upp de telegram som anlänt till brudparet.
                      Bifogade filer

Comment

Erik Ragnar Johansson är namnet..

Hallå alla konstkännare,
                        Brudparet skapades av Erik Ragnar Johansson som tag hem tävlingen 1956. Kan inte finna info om honom, men bilden är fin.
                        Han vann f.ö. tävlingen året innan med den har bilden, en 6:a,....so long...
                        Bifogade filer

Comment

Lucka 8

Dubbelåtta får det bli idag.
                          Först Tor Hörlin (1899 - 1985) där det visserligen inte finns någon balkong men nog är det lite Romeo och Julia över det hela?
                          Sedan en linnéa som ju är landskapsblomma i Småland men signaturen S.B. vet jag inget om.
                          Bifogade filer

Comment

Hallå,
                            SB står för Stig Borglind (1892-1965), en ganska så känd falugrafiker som skapade även Lx 30. Blanketten med Linea var faktiskt uppskattad och beställdes vid 930 000 tillfällen.
                            Återkommer kanske med en höjdare som jag hittade i en skrivbordslåda.... so long..
                            .https://www.google.se/search?q=stig+...H&ved=0CDgQsAQ
                            Last edited by Kim von Platen; 2014-12-08, 09:14.

Comment

Lucka 9

= Lx 9 = Ett skepp kommer lastat på ett telegram från 1946. Kai Bäling (1898 - 1976) var en stor telegrammakare och jag återkommer .
                              Bifogade filer

Comment

Vilken fana...

Hallå,
                                Den där gillas. Det är sista seglande handelsbriggen Gerda byggd 1868 i Gälve. Här en annan bild av henne, av hofmålaren och smeden S.J. Carlsson, också han från Gävle....so long...
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X