Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventskalender Lucka 13

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Ulferic, det där med måttstocken hade jag inte tänkt på, nu måste jag kika på mina trämått.

Ett föremål som man äger blir mer personlig om man vet mer om det så jag kikade i den omnämna boken och fann att det fanns en FG.

GIROLLA,Frans,född i stockholm den 21 september 1737.Avlade lantmäteeriexamen 1760 och utnämndes den 8 jul 1776 till ordinarie lantmätare i Kronobergs län, varvid han samtidigt vann behörighet att justera. Att han utövat sin rätt framgår av hans skrivelse till Generallantmäterikontoret av den 13 augusti 1784, i vilket han rapporterar att han ensamt har haft hand om den viktigaste justringen i länet "wid alle Bruckswärken och KronoBränneriet" samt att han innehade av inspektör Platin "öfwersedde och krönte instrumenter". Han föreslog i samma skrivelse, att länet skulle indelas i fyra justeringsområden med varsin justerare, men överdirektör Wetterstedt i Stockholm utsåg den 11 januari1785 Girolla till ensam justerare i länet.Girolla erhöll 1792 lantmäteridirektörs titel och fungerade som justerare i länet till 1796, då han den 14 januari erhöll transport till Jönköpings län. Han efterträddes bådesom lantmätare och justerare av P.G. Colliander. Girolla avled den 13 december 1816 i Västerhaninge socken i Stockholms län.Kort bara från hans period i Jönköpings län- övertog J.P:son Duker justeringsuppdrag i Eksjö stad 1796 men ersattes 1798.

Allt ur "Svensk mått-, mål- och vikthistoria 1605-1889" Birger Bruzelli och Håkan Carlestam
    Det står inte varför han hamnade i Västerhaninge
    Lasse

Comment

Stort grattis till fyndet, en härlig sak.
      Måste också passa på att tacka både Dej och Ulferic för spännande och lärorik lucköppning, en höjdare - varje dag .

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Det står inte varför han hamnade i Västerhaninge
        Lasse
        Nej,men det finns säkert någon större gård/hus som det går att spåra honom till.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Tack för luckorna Tingeling och Ulferic!

Kan Ni fylla min kunskapskapslucka vad gäller detta "vikthölje"?
          Bifogade filer

Comment

Ser ut att vara en insatsvikt som förlorat lock och innehåll. Tyvärr går det inte att komma längre med vem, var och när.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Tack, jo, den har förlorat både lock och innehåll, men har fått en ny funktion eftersom den rymmer exakt 2 msk.

Jag uppfattade först det som 16 och tänkte år 1816, men när jag såg FG Frans Girolla så började fundera på om det var IG.

Comment

Har för mig att 16 är viktangivelsen, utan att ha boken här tror jag det är ett halvt skålpund.

Allt info om tillverkare och kröningsår stog på locket.

Comment

Du har helt rätt, 16 lod = halvt skålpund. Så med lock väger denna del hälften av hela viktsatsen.

I Sverige indelades skålpundet i 32 lod ā 13,283 gram.

Comment

Working...
                  X