Ulferic, det där med måttstocken hade jag inte tänkt på, nu måste jag kika på mina trämått.
Ett föremål som man äger blir mer personlig om man vet mer om det så jag kikade i den omnämna boken och fann att det fanns en FG.
GIROLLA,Frans,född i stockholm den 21 september 1737.Avlade lantmäteeriexamen 1760 och utnämndes den 8 jul 1776 till ordinarie lantmätare i Kronobergs län, varvid han samtidigt vann behörighet att justera. Att han utövat sin rätt framgår av hans skrivelse till Generallantmäterikontoret av den 13 augusti 1784, i vilket han rapporterar att han ensamt har haft hand om den viktigaste justringen i länet "wid alle Bruckswärken och KronoBränneriet" samt att han innehade av inspektör Platin "öfwersedde och krönte instrumenter". Han föreslog i samma skrivelse, att länet skulle indelas i fyra justeringsområden med varsin justerare, men överdirektör Wetterstedt i Stockholm utsåg den 11 januari1785 Girolla till ensam justerare i länet.Girolla erhöll 1792 lantmäteridirektörs titel och fungerade som justerare i länet till 1796, då han den 14 januari erhöll transport till Jönköpings län. Han efterträddes bådesom lantmätare och justerare av P.G. Colliander. Girolla avled den 13 december 1816 i Västerhaninge socken i Stockholms län.Kort bara från hans period i Jönköpings län- övertog J.P:son Duker justeringsuppdrag i Eksjö stad 1796 men ersattes 1798.
Allt ur "Svensk mått-, mål- och vikthistoria 1605-1889" Birger Bruzelli och Håkan Carlestam
Det står inte varför han hamnade i Västerhaninge
Lasse
Stort grattis till fyndet, en härlig sak.
Måste också passa på att tacka både Dej och Ulferic för spännande och lärorik lucköppning, en höjdare - varje dag .
Comment