Tittar på Lucia på TV, Wilma försöker bidra till skönsången och jag funderar på vad jag ska visa idag. Vill gärna visa det som ligger mig varmt om hjärtat och det gör den här prylen. Smalt samlarområde då det bara ska finnas 200 i sverige, den här hittades i en kartong under ett loppisbord och den kostade inte ens en guldpeng. Insatsvikt troligtvis från Nürnberg och 1600tal, har inte hittat någon stämpel. Visst är det hantverk!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Adventskalender Lucka 13
Collapse
X
-
En sån däringa viktsats har jag jagat i många år. Priset skall vara rätt och komplett. Är alla småttingar med i din Tingan. Oftast felas de minsta. Men är fodralet bra så får man kanske stå ut med att de saknas.
För oss som är intresserade av gamla vikter och mått finns en utmärkt bok skriven av Bruzelli-Carlestam. Tar upp svenska mått och vikter men även ett långt stycke om Nurnbergervikter.
Det bästa i boken är tycker jag avsnittet som handlar om svenska justerare. Har man gamla mått som är justerade så kan man få reda av vem och var det är justerat. Ska kanske slänga in en bild på mitt mått mätt ett antal gånger.
Comment
-
Är 9,5 för migUrsprungligen postat av Surmasen Visa inläggDet var en goding!
De brukar ju inte vara sådana man springer på utan dels nyare och enklare.
Villhakänsla stark 9....
Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...
Comment
-
Äjth, den är ca 7 cm hög bara, det finns riktigt stora ex men de är på museum.
Vid inköpet fanns det 2 vikter i och endast ett av dem kan tillhöra originalet. Har flera insatsvikter från ca 1750 och framåt men inte lyckats hitta en komplett. Boken du hänvisar till är väl bibeln för alla som tycker om mål,mått och vikt. Är ingen samlare i ordets bemärkelse men upptäckte att en del mindre balansvågar bor här, kan inte låta bli dem för de små detaljerna skull som visar att hantverkaren brydde sig om vad de gjorde.
Surmasen o Lars H, den står högt på min lista också.
Vill se ditt mått, Ulferic! Och andras förstås, är sjuk och behöver något roligt att titta på.
Fick se ditt inlägg, Lasse och ja, de är skålpundsvikter.Last edited by Tingeling; 2010-12-13, 12:07.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Mitt mått har väl inte direkt någon köppling till ditt Tingan.
Vill bara visa hur noga det var med kröning av mått som användes kommersiellt. Måttet är krönt ett antal gånger som synes. Det roliga är att de flesta justerarna är Skaraborgare och framförallt Vadsbo Härad.
Syns nog på bilden hur noga det var med kronstämplarna så att måttet inte kunde ändras. Fuskades en hel del med både besman och andra mått.
Finns kronor vid botten och toppen. Även hörnen vid botten och överkanten är krönta. Här gick det inte att fuska. Måttet är på 3 kannor.
Har visat det förut men tål att ses igen.
Comment
-
Hej Tingeling.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggVikterna som låg i vid inköpet, den vänstra med svarvspår skulle kunna vara original.
Lucköppning lika spännande varje dag. Tack för det.
Jag har två vikter, som ser ut som dina. Fick dem när jag var barn. Konstigt att de finns kvar förresten?
Mina kunskaper om gamla vikter är mycket begränsade.
I alla fall så är de märkta inuti enligt bild. Den lilla har ett märke som jag inte kan tyda?
I botten tre kronor.
Den lilla väger 13 gram och den stora väger 106 gram.
Vad kallas viktsorten?
Ha det gott!
/Lars- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Även "måttstocken" vet inte dess rätta namn skulle krönas. Måttet satte fast på måttet och visade måttets höjd från inre botten till överkanten. Bilden visar kröningen vid botten. Den övre kröningen sitter dels på överkanten och på måttsocken. Måste nog ha varit så att den som tillverkade måttet hade ett antal måttbitar som säkerligen levererades av en som var godkänd att göra dessa. Längden varierade med storleken på måttet. En teori. Eller också var det så att den som gjorde måttet även tillverkade måttbiten och fick den godkänd vid första justeringen.
Comment
-
106 gram torde vara 1/4 skålpundUrsprungligen postat av Lars F Visa inläggHej Tingeling.
Lucköppning lika spännande varje dag. Tack för det.
Jag har två vikter, som ser ut som dina. Fick dem när jag var barn. Konstigt att de finns kvar förresten?
Mina kunskaper om gamla vikter är mycket begränsade.
I alla fall så är de märkta inuti enligt bild. Den lilla har ett märke som jag inte kan tyda?
I botten tre kronor.
Den lilla väger 13 gram och den stora väger 106 gram.
Vad kallas viktsorten?
Ha det gott!
/Lars
13 gram torde vara 1 lod = 4 qvintin = 13,28 gramAtt man får va som man är,när man inte blev som man skulle...
Comment
-
"Snabba ryck" Lars!Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg106 gram torde vara 1/4 skålpund
13 gram torde vara 1 lod = 4 qvintin = 13,28 gram
En får tacke så mycké!
/Lars- - - - - - - - - -
Comment
-
Ulferic, det där med måttstocken hade jag inte tänkt på, nu måste jag kika på mina trämått.
Ett föremål som man äger blir mer personlig om man vet mer om det så jag kikade i den omnämna boken och fann att det fanns en FG.
GIROLLA,Frans,född i stockholm den 21 september 1737.Avlade lantmäteeriexamen 1760 och utnämndes den 8 jul 1776 till ordinarie lantmätare i Kronobergs län, varvid han samtidigt vann behörighet att justera. Att han utövat sin rätt framgår av hans skrivelse till Generallantmäterikontoret av den 13 augusti 1784, i vilket han rapporterar att han ensamt har haft hand om den viktigaste justringen i länet "wid alle Bruckswärken och KronoBränneriet" samt att han innehade av inspektör Platin "öfwersedde och krönte instrumenter". Han föreslog i samma skrivelse, att länet skulle indelas i fyra justeringsområden med varsin justerare, men överdirektör Wetterstedt i Stockholm utsåg den 11 januari1785 Girolla till ensam justerare i länet.Girolla erhöll 1792 lantmäteridirektörs titel och fungerade som justerare i länet till 1796, då han den 14 januari erhöll transport till Jönköpings län. Han efterträddes bådesom lantmätare och justerare av P.G. Colliander. Girolla avled den 13 december 1816 i Västerhaninge socken i Stockholms län.
Kort bara från hans period i Jönköpings län- övertog J.P:son Duker justeringsuppdrag i Eksjö stad 1796 men ersattes 1798.
Allt ur "Svensk mått-, mål- och vikthistoria 1605-1889" Birger Bruzelli och Håkan CarlestamJu mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Delar helt dina tankar om föremål som finns i ens ägo.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggUlferic, det där med måttstocken hade jag inte tänkt på, nu måste jag kika på mina trämått.
Ett föremål som man äger blir mer personlig om man vet mer om det så jag kikade i den omnämna boken och fann att det fanns en FG.
GIROLLA,Frans,född i stockholm den 21 september 1737.Avlade lantmäteeriexamen 1760 och utnämndes den 8 jul 1776 till ordinarie lantmätare i Kronobergs län, varvid han samtidigt vann behörighet att justera. Att han utövat sin rätt framgår av hans skrivelse till Generallantmäterikontoret av den 13 augusti 1784, i vilket han rapporterar att han ensamt har haft hand om den viktigaste justringen i länet "wid alle Bruckswärken och KronoBränneriet" samt att han innehade av inspektör Platin "öfwersedde och krönte instrumenter". Han föreslog i samma skrivelse, att länet skulle indelas i fyra justeringsområden med varsin justerare, men överdirektör Wetterstedt i Stockholm utsåg den 11 januari1785 Girolla till ensam justerare i länet.Girolla erhöll 1792 lantmäteridirektörs titel och fungerade som justerare i länet till 1796, då han den 14 januari erhöll transport till Jönköpings län. Han efterträddes bådesom lantmätare och justerare av P.G. Colliander. Girolla avled den 13 december 1816 i Västerhaninge socken i Stockholms län.
Kort bara från hans period i Jönköpings län- övertog J.P:son Duker justeringsuppdrag i Eksjö stad 1796 men ersattes 1798.
Allt ur "Svensk mått-, mål- och vikthistoria 1605-1889" Birger Bruzelli och Håkan Carlestam
Om dessa visste jag inget mer än att min min farfar ägde dem en gång.
Tack för informationen Tingeling.
/Lars- - - - - - - - - -
Comment
Comment