Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Finfina askfat.........här ett från Strömbergshyttan, en STOR maffig sak av
    "jag tror det är jag" Anders Solfors, märkt H 142. Undrar Ni över "jag tror det är jag" får Ni plöja igenom Strömbergstråden
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Finfina askfat.........här ett från Strömbergshyttan, en STOR maffig sak av
      "jag tror det är jag" Anders Solfors, märkt H 142. Undrar Ni över "jag tror det är jag" får Ni plöja igenom Strömbergstråden
      En stadig bit det där.

      Vi lugnar ner oss med en böcklingvariant av fågel från de småländska trakterna.
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        "Född 1920
        Han är den tystlåtne, stilsamma och försynte. Han är också den som mest fått känna på pressen utifrån: turistgrejor - konstkeramik. Han fick fram ett svar på problemet: vackra former i en grågrön fältspatglasyr med dekorativa bårder. Det blev hans signatur och vida känt "och mitt lilla helsike, för vad jag än gjorde för andra saker så ville folk inte ha något annat än det grågröna. Och inte var det någon som studerade dekoren närmre. Den byggde mycket sinnrikt på alfabetets bokstäver" ". Text från boken "På grund av lera" av Olsson och Axelsson.

        Visserligen har jag inte askat i Blixts askfat - var rökfri vid inköpstillfället, men att de sannolikt är ämnade för landets mest förföljda individer, det tror jag på.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2010-05-23, 20:08.
        p-son

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Dammar på med en till askkopp.
          Denna stog på farmors vardagsrumsbord när jag var liten.
          Farmor rökte alltid med munstycke, dock en kortare variant på 70-talet.
          På 40-talet jobbade hon som mannekäng i Paris och då var det de långa elaganta munstyckena som gällde, på nära 40cm:
          Det var tjusigt att röka, men farmor sa de långa munstyckena inte var så praktiska:-"Man lyckades alltid "peta" till någon, och bränna hål på kläderna eller i håret"

          Isbjörn, Ditmar Urbach
          Kul med askfat, Snubben. Kommer med några senare, vill bara kommentera Snövits tjeckiska björn som jag mötte för första gången hemma hos Tommy Körberg (Svenska Samlare). Han är storsamlare. Tjecker är inte att leka med. So long...

          Comment


          • #50
            Lite som Gideons senaste smålänning (varifrån?), men dubbelt så bra.
            TVÅ fåglar istället för EN och klart coolare än "böcklingen".
            P. Ipsens Enke nr 223.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Mitt bästa vet jag inte om det är, men här kommer ett askafat i glas märkt Hellsten Skruf HKE 1-3. 20x20cm och väger säkert två kilo. Jag har trott att bilden var ett vikingahuvud men nu när jag tog bilden ser jag ett tjurhuvud. Visst är det väl så?
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Hallå alla askkungar,
                Den dagen jag skall jordfästas blir det i Öregrundsgrepen, traktens förmodligen största askkopp, en äkta skeppskyrkogård. Några milstolpar på askfaten:
                Regatta i Saltsjöbaden, studier i England, lumpen i Karlskrona, sjöbonde i Roslagen.
                Ja, storrökare, ränderna går aldrig ur. So long...
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                  Mitt bästa vet jag inte om det är, men här kommer ett askafat i glas märkt Hellsten Skruf HKE 1-3. 20x20cm och väger säkert två kilo. Jag har trott att bilden var ett vikingahuvud men nu när jag tog bilden ser jag ett tjurhuvud. Visst är det väl så?
                  En "Tjurskallig Viking" skulle jag säga....

                  Comment


                  • #54
                    Kul med minnen från den rökiga perioden. Själv gammal rökare som slutade för tjugo år sedan. har säkert kvar några askfat från den tiden. Får söka efter röka.

                    Comment


                    • #55
                      De glada fyrarna i "vi som inte kastar fimpar på marken-klubben" är hittills som följer :
                      Prylsnubben
                      Simco
                      Kaptenen
                      Umeubbe
                      Gideon
                      Söffe
                      Surmasen
                      Lars F
                      Bege
                      Polsson
                      Kecke
                      Kolmårdstrollet
                      Kim von Platen

                      Dessutom vilande, eftersom De varit inne på tråden men inte presenterat något askfat:
                      Luchur
                      Ulferic

                      Nu får Vi lägga på en rökare.......

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Nu får Vi lägga på en rökare.......
                        En bild på detta askfat... lägger en rökare...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Slut på vilan. Börjar med tre små askfat. Kommer fler vad det lider. Har varit rökfri ett antal år men snuset fortsätter jag med.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Följer upp med två värstingar. Kan förmodligen få den mest inbitne rökare att sluta.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              Några metallare.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Hade mer askisar än jag trodde. En Österrikare. Brons - Hagenauer.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X