Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dubbel bubbel...

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Nils-Bertil Philipson har satt sitt namn på denna korkskruv. Deposé S.F.G. Made in France. Och nästan 20 namn på drycker av varierande slag. Själva skruven är "dubbel" av ett slag som jag inte sett tidigare.
    Hallå och skål, hovet
    Kul. Dubbelt kul. Triss i kulor. Hovmästarskruv naturligtvis, nära vän till kungliga hovet. Funktionerna är triss: Rensa, skära bort det där höljet som ska hålla korken tät. Skruva upp korken. Eller att kapsyl för en kall pilsner.
    Ganska vanlig, men kul..
    So long
    Kim

Comment

• Jag jobbade några år på Systembolaget på 1970-talet. Då var det status att man dels på de formella, dels på de mer informella privata vinprovningarna, hade med sig en smart "hovmästar-korkskruv". Men hur jag än letade i Sthlm city, på Pub och på "Gamla NK" - och allt där emellan - så kunde jag inte hitta en dylik korkdragare. Den jag slutligen fick tag på köpte jag ca 1971-72 i London för (dyrt) ca 3,5 pund. Den har jag fortfarande kvar här ("Made in France" - och rand på skruven förstås).

De övriga i samlingen har jag plockat upp i modern tid på alla möjliga loppisar och i alla tänkbara biståndsbutiker. Ett flertal har jag skänkt bort - "I stället för en blomma får du den här". Detta därför att modellen är så praktisk. Det är förstås korkdragarens hävarmsfunktion som är poängen och att man alltid har t ex flasköppnaren nära till hands. Det var på tal i Systembolaget i mitten på 1970-talet att butikerna skulle saluföra en bra korkdragare - och det var just hovmästarmodellen som då var på tapeten. Men man ansåg slutligen detta skulle skapa en oönskad konkurrens med näringslivet som sysslar med distribution av korkskruvar. Fast i min samling finns en elegant hovmästarkorkskruv märkt: "Systembolaget Restaurangpartner", Pulltap's - (och randlös).

Men när det gäller randens funktion kommer jag inte längre. Den som först träffar på en hovmästare kan ju fråga.

Comment

• Tack Kim och HgF för info och kommentarer!
        Här ser jag framför mig en tavla i köket och bland många andra redskap en korkskruv målad i grönt och gräddvitt. Där finns också kryddhyllan Elit från Rörstrand. Skruven saknar märkning men nog är den väl från Eskilstuna och kanske hörde den hemma i uppbyggnaden av ett folkhem
        Bifogade filer

Comment

• En kall porter, tack...

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Tack Kim och HgF för info och kommentarer!
          Här ser jag framför mig en tavla i köket och bland många andra redskap en korkskruv målad i grönt och gräddvitt. Där finns också kryddhyllan Elit från Rörstrand. Skruven saknar märkning men nog är den väl från Eskilstuna och kanske hörde den hemma i uppbyggnaden av ett folkhem
          Hallå i sommarhettan. Skruven brukar kallas Kockums (Kockums emaljfabrik i Ronneby) och den gröna dekorfärgen introducerades mitten 30-talet. Ingick en en serie köksprylar (tratt, slev, sil etc) och såldes tillsammans med en bräda med krokar att fästa på köksväggen. Skruven saknar dock emaljen.... so long
          Kim

Comment

• Hej,
            Har några korkskruvar och här kommer den absolut största.
            Från topp till vinge längst ner är den 330mm.
            Ha det skönt i värmen
            Jonas
            Bifogade filer

Comment

• Kökstavlan med diverse redskap - bl a en knopp-korkskruv - målad i grönt och gräddfärg, har dock intet med vare sig Kockums emaljeri eller porslinsfabriken att göra. Jag har försökt leta i grosshandelsfirman Nilsson & Johanssons (senare Nilsjohan) tidiga sortiment, men lyckades inte få bekräftelse. Kanske var Grönt och Grädd en allmän kvalitetsmarkör, och de målade träredskapen enkel renomésnyltning.

Comment

• Besserwisser...

Hallå Jonas,
                Icke sa Nicke. Nej, den där skruven har jag aldrig mött tidigare, dock känner jag igen konstruktionen. Tveksamt om den är avsedd för vin och dylika flaskor, du kan väl testa? Tack för bidraget, det största i mannaminne.... so long...

Comment

• Renomésnyltning.....

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                  Kökstavlan med diverse redskap - bl a en knopp-korkskruv - målad i grönt och gräddfärg, har dock intet med vare sig Kockums emaljeri eller porslinsfabriken att göra. Jag har försökt leta i grosshandelsfirman Nilsson & Johanssons (senare Nilsjohan) tidiga sortiment, men lyckades inte få bekräftelse. Kanske var Grönt och Grädd en allmän kvalitetsmarkör, och de målade träredskapen enkel renomésnyltning.
                  ... tveksamt. Hallå HgF, jag menade att skruven kallas Kockums och ingick i en serie produkter som marknadsfördes på en kökstavla. Det var nog som så att en kökstavla utan korkskruv var svårsåld och då köpte man in produkten helt enkelt. Och så fick den namnet Kockums.... so long
                  Kim

Comment

• Här kommer en traditionell skruv, en A.Sarry Thiers.
                    Finns säkert flera i tråden. Men denna använder jag flitigt...
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                      Kökstavlan med diverse redskap - bl a en knopp-korkskruv - målad i grönt och gräddfärg, har dock intet med vare sig Kockums emaljeri eller porslinsfabriken att göra. Jag har försökt leta i grosshandelsfirman Nilsson & Johanssons (senare Nilsjohan) tidiga sortiment, men lyckades inte få bekräftelse. Kanske var Grönt och Grädd en allmän kvalitetsmarkör, och de målade träredskapen enkel renomésnyltning.
                      På 1930-talet var "grönt och grädde" högsta mode, så alla som kunde försökte hänga med. Ett exempel visar prylsnubben i annonsen om Bandarillo från Gustavsberg av Kåge. (inlägg 47 ganska långt ner) http://precisensan.com/antikforum/sh...annonser/page5

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        På 1930-talet var "grönt och grädde" högsta mode, så alla som kunde försökte hänga med. Ett exempel visar prylsnubben i annonsen om Bandarillo från Gustavsberg av Kåge. (inlägg 47 ganska långt ner) http://precisensan.com/antikforum/sh...annonser/page5
                        Ja, och långt utanför köket. Kan väl tilläggas att det handlar om från slutet av 30-talet och att modet hängde med in på 1940-talet. Har ju tidigare visat min Junghansklocka från 1939 som jag inte längre har kvar, min mormors och morfar köpte sin första barnvagn i slutet av 30-talet, givetvis crémefärgad med gröna detaljer på sidor och hjul.

Comment

• Jag tror också på en Grön-Gräddig modefluga som flaxade förbi på 1900-talet - gärna i köksmiljöer men kanske också på andra områden. Jag är en usel googlare och länkare - men alla som är intresserade kan bildgoogla på /Bolinders Luculus/- den hängde med fram till ca 1956 då Bolinders upphörde som enskilt varumärke.

Comment

• Tack HgF för ytterligare exempel om än på ett stickspår långt från korkskruvarna https://www.google.se/search?q=bolin...iw=960&bih=684
                            Last edited by Lars M; 2018-07-30, 21:30.

Comment

• Kärt återseende...

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                              Här kommer en traditionell skruv, en A.Sarry Thiers.
                              Finns säkert flera i tråden. Men denna använder jag flitigt...
                              Hallå,
                              Om man skulle arrangera VM för äldre mekaniska korkskruvar skulle Sarry ta guld. Kallades här hemma för Hovmästarkniv, före den tiden flaskorna fick skruvkork. Liten, smidig och blixtsnabb. Se upp för skavsår i handflatan och tack för ditt intresse.
                              So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Skogsmänniskan Visa inlägg
                                Hittade den på loppis, köpte den bara för att jag blivit lite inspirerad av den här tråden. Vi har testat den och den fungerar riktigt bra.

[ATTACH]124797[/ATTACH][ATTACH]124798[/ATTACH]
                                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå Skogis,
                                Roligt när en tråd bjuder på inspiration. Din fina skruv bjuder på kära gamla minnen för exakt den var morfars älskling
                                som ingen annan fick leka med. Den första jag har en relation till för den kom till daglig användning under sommarloven.
                                Vet inte så mycket om den mer än att den är fransk, väldigt funktionell, ibland dyker den upp med vinreklam på magen.
                                Ålder? Vintage, vad det nu betyder? Prisläge ca 150.- på nätet. So long... och hälsa till gubben.
                                Hallå Kimmen, man måste inte vara korkad i valtider men visst underlättar det..............!
                                Kom att tänka på "knodden" och morfar, kanske det var något liknande denna som morfar
                                höll så kär att det var "knodd"-förbud på den......?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X