Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kommer dragandes....

Tror Kimmen lärt oss att denna modell kallas "porterdragare" om han nu inte dragit mig vid näsan..........

Comment

• Nja, jag tror mer på Kvick korkdragare nr 730 + länk http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page73

Comment

• 5050

Vi kallar in överdomaren.........

Comment

• Dom i målet om korkskruvarnas Knoppis.

Ursprungligen postat av jorra Visa inlägg
          Bidrar med en sliten skruv märkt P.H. samt rostfri. Det senare båda ovanför skruven och ovanför knopen. Pontus Holmberg Eskilstuna kanske?[ATTACH]160449[/ATTACH]
          Härmed meddelas att
          det är Pontus Holmberg som smitt skruven (därmed inte sagt att han svarvat vredet). Typen kallas rätt allmänt för porterdragare och är ganska vanlig på marknaden. Vred i svärtad ek är sällsynta. Ibland blev dragarna reklambärare som Lars M:s med ett rederi för ankar.
          So long
          Kim, Humle och Dumle.

Comment

• Jag har fjorton såna där fullständigt konstlösa och i det närmaste även penningmässigt värdelösa knoppskruvar. Men man kan ha ganska kul även med dessa om man ständigt räknar dem, undersöker dem, inventerar dem och reviderar dem.

Alltså enligt följande: sju är i rostfritt (kromstål) och sju i kolstål. Tre av de rf:a har tunnor som handtag, alla dessa av P.H. Flera av de rf:a har ordet "Rostfritt" stämplat dels på själva skruven, dels på skruvens överhalva. P.H. - stavar denna stålbeteckning "Rostfri". Tre av kolstålarna har ordet "Patent" stansat på skruvens överhalva, dessa har också fina masurknoppar.

Alla skruvar är märkta med stansade tillverkarbeteckningar: C.V.D., C.V.H., HELJESTRAND, C.V.H (inskrivet i oval), P.H., C.W.D. samt "C.W. Dahlgren * Eskilstuna" (i klartext på skruvöverhalvans undersida). En av "C.W.D."-skruvarna har den bredare knoppen, utdragen till ca 8,5 cm för bättre grepp och moment. På en "C.V.H i oval" är knoppen stämplad med bläck i klartext: "C.V. Heljestrand/Eskilstuna". En (nu utlånad) har: "Tre kronor" - svenska krigsmaktens ägarmärkning - kraftigt inbränd i knoppen. Den har också några siffror instämplade på motsatta sidan - som jag nu har fått översatta till att betyda - ett dubbleringsregemente som sattes upp under beredskapstiden.
            Last edited by HgF; 2017-01-05, 12:45.

Comment

• Tack och bock...

....för alla svar och klargörande. alltid roligt att veta vad de saker man har/får/köper har för ursprung.

Comment

• Herman Bergmans gjuteri!

Den här skönheten hittade jag på en secondhand för 60 spänn! Herman Bergmans gjuteri 20/30-tal!
                Fick en skaplig penning för den Click image for larger version

Name:	239305505_b36c68ab-50f5-4ed4-bbe2-4494579f2e8c.jpg
Views:	1
Size:	26,3 KB
ID:	564689

Comment

• Kolla inlägg 31 här så har Du samma "gubar".

Comment

• Ursprungligen postat av anna110 Visa inlägg
                    Den här skönheten hittade jag på en secondhand för 60 spänn! Herman Bergmans gjuteri 20/30-tal!
                    Fick en skaplig penning för den [ATTACH]161072[/ATTACH]
                    Hallå Anna,
                    Jo, jag känner igen den där, det var duktig dragkamp på Tradera. Tappade greppet i slutminuten, men vad gör det om 1000 år. Nu är kämpen här på PES, det får räcka.

Undrar vad den lilla skulpturen föreställer eller är det en fantasifigur? Vem är konstnären/formgivaren? Vi sätter Spårsnubben på jakt..
                    Tack för ditt bidrag...
                    So long
                    Kim

Comment

• Knivskarpt...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Kolla inlägg 31 här så har Du samma "gubar".
                      http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=knivl%E4gg
                      Hallon,
                      Vilken observationsförmåga. Bravo. Nu har jag tilldelat dig uppdraget som spårare.... för det vore kul att veta vem står bakom och är pappa till nykomlingen. Och vem kan pappan vara?
                      So long
                      Kim

Comment

• Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                        Har just hittat den här tråden om korkskruvar. Samlar själv på skandinaviska korkskruvar och fickknivar med korkskruv. Kan bidra med en bild med dom nio modellerna som finns i en priskurant från Herman Bergmans Konstgjuteri från 1930. Samt en bild med en korkskruv som också är märkt med H. Bergman Fud.

[ATTACH]124558[/ATTACH][ATTACH]124559[/ATTACH]
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Undrar om inte 5-an är samma "gube" som på min knivlägg från Herman Bergman ?
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Snubben,
                        Samma konstnär, likartat formspråk? Men olika bilder. Skruven föreställer en gubbe i arbete med att korka upp en flarra. Gissar på CAP.
                        So long...
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallon,
                        Vilken observationsförmåga. Bravo. Nu har jag tilldelat dig uppdraget som spårare.... för det vore kul att veta vem står bakom och är pappa till nykomlingen. Och vem kan pappan vara?
                        So long
                        Kim
                        Ja Du Kimmen, visst är det härligt med ett gott glömme ibland, nu gäller det att hitta vem som suttit modell också, ha ha.......,
                        en ledtråd är ju att han tycks ha en tvillingbror som han inte drar jämt med, eller så drar dom jämt, jämt. Jämtlänningar kanske ?

Förresten, hade Yngve Gamlin någon tvillingbror, i så fall skulle det kunna vara han.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2017-02-03, 15:32.

Comment

• Korkskruv som nyckel finns det flera exempel på och Calmare Nyckel är väl kanske mest känd här i Sverige http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page27
                          Här är ett annat exemplar som kanske visats tidigare. Druvklase och en otydlig vapensköld men inget ursprung.
                          Bifogade filer

Comment

• Hallå Lars,
                            Den där tysken känner jag igen. Finns i en låda någonstans. Nyckelskruvar är oftast från Tyskland, patinerad mässing, och tillverkas kanske fortfarande. De flesta har samma form, det är vapenskölden som skiljer A från B. Turistminnen, alltså.
                            Tack... fasen jag glömde vinprovningen...
                            So long
                            Kim

Comment

• Bra skär.....

Som Du vet Kimmen så är jag och Heljestrand lika intresserade av skruven,
                              vi vill ju kunna komma åt innehållet i pavan. Så, jag tycker alltså att skruven
                              är för BRA för att bara vara turistsouvenir, den ser ut att fungera som
                              korköppnare till skillnad från de flesta turistkorkskruvar.

Comment

• Guzzini finns säkert på tråden men kanske inte den här modellen som ingår i ett kit tillsammans med en nötknäppare och en kapsylöppnare - Domino. Forme del nostro tempo och design D. Tanfoglio by Tema Progetti.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2017-04-11, 20:45.

Comment

Working...
                                X