Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svenskt Tenn/Svensk Tenn

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Några skruvar till:
    1. Svenskt Tenn. 1932.
    2. Lax. GEJ. Just Andersen, tenn, ca 1930.
    3. Örn. Skandinavien, tenn, ca 1920.
    4. Puma. CV heljestrand. Förnicklat järn. Ca 1920.
    Hej och hå!
    Har en (oputsad) korkskruv enligt ovan beskrivna bild nr 1 men - med den skillnaden att det står SVENSK TENN. Således finns alltså inte bokstaven "T" med i ordet "SVENSK".
    Undrar därför om detta då syftar på materialet och inte på företaget?

Därutöver är själva skruven angripet av lite rost - borde betyda att den är gjord av kolstål?

Med vänlig hälsning
    Victoria
    Bifogade filer
    Last edited by Victoria; 2014-11-10, 14:08.

Comment

• Hallå Victoria,

Fasen vet. Den här skruven se ut att vara stavat både med och utan "T". Så mycket lär vara klart att F:a Svenskt Tenn skulle vara noga med märkningen. Tror därför att skruven ursprungligen är gjord i tenn för firman under tidigt 30-tal och lite senare återuppstånden i oputsad version och utan "T".
      Men säg mig, vad berättar den fyrkantiga stämpeln?
      Kolstål är det inte. Vanligt järn med legering, sannolikt nickel...
      Tack för ditt intresse och so long...
      Last edited by Kim von Platen; 2014-11-10, 19:10.

Comment

• Grundregeln när det gäller F:a Svenskt tenn är alltid änglamärket. Märkningen som skymtar bredvid texten kan vara årtalsmärkning för tenn (bokstav + siffra). Stållegeringen i själva skruven är sannolikt "sk rostfritt" kromstål. (detta stål är egentligen endast rostresistent).

Kromstålet kan man härda och fixa lite med, men det kan fånga upp korrosionsangrepp. Egentligt rostfritt stål (t ex krom, nickelstål) är ganska mjukt och duger inte att härda.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Bengt,
          Tack, visst är det John Runer:

En känd Gälvesläkt. Invandrare så klart.
          Han är formgivaren, men frågan är vem som gjutit? Jag skulle gissa på Otto Meyers efterträdare i Stockholm (som bl a förevigat" Bältesspännarna") och förevigat några av Runers verk. Har skickat ett mejl med förfrågan. Å andra sidan är det ytterst ovanligt att formgivaren "skyltar" med sitt namn på korkskruvar. Så en teori kan vara att skulptören gjöt i egen regi.

Därav de förhållandevis höga priserna. På Bukowskis Market såldes nyligen en signerad "herre" för 1300:-, vitmetall (vad fasen det nu är?) enligt beskrivningen.
          So long...
          Hej!
          John Runer gjorde mycket riktigt ett antal statyer och dessutom ett par gravvårdar, en i Botkyrka och en i Gävle. Han har även graverat ett antal medaljer och minnesmynt åt Sporrong. Däremot hade jag ingen aning om att han hade gjort figurerna på era korkskruvar!
          Jag bor i Uttran i det hus han byggde tillsammans med sin fru och över tiden har vi lyckats samla på oss en del medaljer, statyer och aktiebrev med hans signatur. Vi håller alltid utkik efter mer kuriosa relaterat till honom och skulle ni få syn på någon mer korkskruv vore jag mycket glad om ni hojtade till!

Mvh; Olle Lindgren

Comment

• Spännade....

Ursprungligen postat av ollin35566 Visa inlägg
            Hej!
            John Runer gjorde mycket riktigt ett antal statyer och dessutom ett par gravvårdar, en i Botkyrka och en i Gävle. Han har även graverat ett antal medaljer och minnesmynt åt Sporrong. Däremot hade jag ingen aning om att han hade gjort figurerna på era korkskruvar!
            Jag bor i Uttran i det hus han byggde tillsammans med sin fru och över tiden har vi lyckats samla på oss en del medaljer, statyer och aktiebrev med hans signatur. Vi håller alltid utkik efter mer kuriosa relaterat till honom och skulle ni få syn på någon mer korkskruv vore jag mycket glad om ni hojtade till!

Mvh; Olle Lindgren
            Hallå Olle,
            Varmt välkommen. Spännande med din berättelse om John Runar, vill gärna veta lite mer. Här i Pesanien samlar vi på
            kunskaper och kanske var det förklaringen till att du hittade hit.
            Om Runars korkskruvar vet jag inte så mycket mer än att dom är präktigt märkta (ovanligt), tunga och gedigna med mytologiska motiv. Gillar Runar. So lomg...
            PS. Kul med kopplingen till Sporrong som var min första uppdragsgivare som ung reklamman i början av 60-talet.

Comment

• Ursprungligen postat av Victoria Visa inlägg
              Hej och hå!
              Har en (oputsad) korkskruv enligt ovan beskrivna bild nr 1 men - med den skillnaden att det står SVENSK TENN. Således finns alltså inte bokstaven "T" med i ordet "SVENSK".
              Undrar därför om detta då syftar på materialet och inte på företaget?

Därutöver är själva skruven angripet av lite rost - borde betyda att den är gjord av kolstål?

Med vänlig hälsning
              Victoria
              Här är en liknande skruv med samma text och årtal som din om jag ser rätt, E8 = 1931. "SVENSK TENN" är felstavat. Medvetet eller omedvetet? Svenskt tenn heter det. Det ser ut att vara samma tillverkare av båda skruvarna. Fast detta vet nog Kim bäst.
              Bifogade filer

Comment

• Hallå Lasse,
                Nja, nej det kan jag nog inte reda ut. Skruven ingår i min blygsamma samling och har nog visats tidigare, märkt också den SVENSK TENN.
                En hypotes kan vara att F:a Svenskt Tenn var ett registrerat varumärke medan andra tillverkare/beställare ville ange
                ursprung och material utan intrång i varumärket, bara försöka snyta lite. Tror HgF kan mer.. Tack för ditt bidra
                So long...
                PS. Nästan alla skruvar i tenn kommer från Danmark eller Sverige (några från Norge). Ingen är märkt DANSK TENN.

Comment

• Korkskrufskrats till korkskruv

Hej alla besökare på PES !!

När jag som vanligt börjar rota bland all bråte och prylar som finns i vårt hem kom denna lilla ask fram. Den inköptes en dag i somras på en loppis, där det fanns en del saker från en äldre järnaffär som rensat.
                  Korkskrufskratsar för den som gjorde egna korkskruvar eller till byte om den gamla blev sliten. Kolla den fina skrivstilen på askens kortsida och även texten på asken med lite äldre stavning. Tyckte detta lilla inlägg kunde passa bland "Herrarnas "
                  diskussion om olika korkskruvar, eller flytta den dit där den hör hemma, kanske papperskorgen?
                  God afton ingbi
                  Bifogade filer

Comment

• Kul med tjejer på tråden....

Hallå ingbi,
                    Tack för att vi fick se orignalförpackningen, spännande. Kratsar har varit på tapeten tidigare (sid 57 och 69) så jag hänvisar dit om du vill veta lite mer. Pontus Holmberg i Eskilstuna har väl också skymtats på någon sida, hans fabrik är välkänd i samlarkretsar, kanske mest för sina vackra knivar. Visst gjorde han även korkskruvar, s.k. porterdragare, och har vi lärt oss att fabriken även tillverkade kratsar i part och minut. Hur gammal kan förpackningen vara? Pontus startade som ensam fabrikör i början av 1850-talet, kanske vågar man gissa på sent 1800-tal. So long..

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Olle,
                      Varmt välkommen. Spännande med din berättelse om John Runar, vill gärna veta lite mer. Här i Pesanien samlar vi på
                      kunskaper och kanske var det förklaringen till att du hittade hit.
                      Om Runars korkskruvar vet jag inte så mycket mer än att dom är präktigt märkta (ovanligt), tunga och gedigna med mytologiska motiv. Gillar Runar. So lomg...
                      PS. Kul med kopplingen till Sporrong som var min första uppdragsgivare som ung reklamman i början av 60-talet.
                      Hej!
                      Mer om Runer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Runer
                      John Runer byggde sitt hus (med fruns pengar kan man anta) i Uttran, grödinge församling, numera Botkyrka kommun, år 1912.
                      Sedan dess har det bl. a. varit konvalescenshem till Uttrans sjukhus, café och lärarkollektiv till 1991 då vi köpte det. Det är numera en tvåfamiljsfastighet och vi har varsamt renoverat delar av huset till originalskick.
                      Om man Googlar bilder på John Runer så får man fram en del av det han gjorde, bl.a. hans kanske mest kända staty "grubbel".
                      Finns intresse så kan jag fota några av det föremål som ingår i min lilla samling (dock ingen korkskruv).

Comment

• Det är skillnad på Runar och Runer...

Hallollin....
                        Är gravt ordblind men kan inte undvika att leka med ord. Tack för att du inte tappade tråden,
                        intressant och lite spännande. Visa oss gärna några bilder och jag ska forska lite bland andra
                        välkända gävlefamiljer som betytt mycket för Öregrund. Goda vänner.

Upprepar Runers skruvar som utstrålar makt och härlighet:

PS. Hur uttalas namnet: Rúner eller Runér?
                        So long....
                        Bifogade filer

Comment

• Hej!

Här kommer lite "Runerablia".
                          Så vitt jag vet skall namnet uttalas som det ser ut, d.v.s. utan apostrof eller liknande. Med betoningen på U.
                          Jag verkar inte få ladda upp bilder ännu så jag skapade ett album på nedanstående länk istället.
                          Jag hade bara min mobilkamera att fota med så kvaliten är väl kanske lite så där.
                          Lägger in en bild på huset i vinterskrud också...

Det är minnesmynt för bl.a Ragnar Österberg och Carl Von Scheele. Dessutom två bronsmedaljer och en staty.
                          Statyn avviker lite från hans ordinarie verk och jag undrar om den kan ha varit ett beställningsverk.

Runer var annars fascinerad av den manliga kroppen, något som syns i många av de skulpturer han gjorde.
                          Man kan anta att medaljer och minnesmynt mer var "brödföda" och ett sätt att sprida sitt namn i konstnärskretsar.

Uppdaterad länk. Säg till om den inte funkar!

Bilder
                          Last edited by ollin35566; 2014-12-16, 10:41.

Comment

• Nilsjohan! ?

På den här korkskruven står det Nilsjohan med ett utropstecken efter. Vad kan förklaringen till det vara? Att det inte är en Nilsjohan?
                            Bifogade filer

Comment

• Jodå - det är visst en Nilsjohan!, men med en logga som infördes i sortimentet sent företagets historia. Man hade ju sedan länge sålt en schweizisk modell, minns inte namnet just nu, men den är i orange plast och överlägsen ovanstående. I stället för att ta ett steg framåt på korkskruvarnas område ta man ett tillbaka med denna modell. Men detta hände då Nilsjohan hade tappat styrfart och var på väg bort från marknaden.

Comment

• Verkligen intressant! Då får man hålla utkik efter den orange på loppisarna.

Tack HgF

Comment

Working...
                                X