Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dags för inventering av min minisamling knoppskuvar:

13 stycken totalt (plus en utlånad).

9 st C.V.H, varav 5 kolstål, 4 rostfritt. Av kolstålarna är 3 "Patent" och 2 utan. Alla 3 "Patent" har fina masurknoppar.

Av de 4 rostfria har alla stämpeln "Rostfritt" på såväl skruven som på skaftet. 3 är stämplade C.V.H i en oval på skruven, en är stämplad "Heljestrand" på skruven. På en av knopparna finns stämpel i bläck: "C.V. HELJESTRAND/ESKILSTUNA.

2 är stämplade C.W.D., en knopp och en bredknopp.

2 är märkta P.H. (Pontus Holmberg) Bägge märkta "Rostfri". Bägge knoppar som tunnor, en mindre, en större.

(En utlånad, troligen Heljestrand, har en stor brännstämpel på knoppen i form av "tre kronor", d v s dåvarande krigsmaktens ägarmärke).

Alla är av samma , sannolikt av C.V.H patenterade, skaft/skruv-konstruktion.
    Last edited by HgF; 2014-03-04, 22:19.

Comment

• Sent ska syndaren vakna...

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Dags för inventering av min minisamling knoppskuvar:

13 stycken totalt (plus en utlånad).

9 st C.V.H, varav 5 kolstål, 4 rostfritt. Av kolstålarna är 3 "Patent" och 2 utan. Alla 3 "Patent" har fina masurknoppar.

Av de 4 rostfria har alla stämpeln "Rostfritt" på såväl skruven som på skaftet. 3 är stämplade C.V.H i en oval på skruven, en är stämplad "Heljestrand" på skruven. På en av knopparna finns stämpel i bläck: "C.V. HELJESTRAND/ESKILSTUNA.

2 är stämplade C.W.D., en knopp och en bredknopp.

2 är märkta P.H. (Pontus Holmberg) Bägge märkta "Rostfri". Bägge knoppar som tunnor, en mindre, en större.

(En utlånad, troligen Heljestrand, har en stor brännstämpel på knoppen i form av "tre kronor", d v s dåvarande krigsmaktens ägarmärke).

Alla är av samma , sannolikt av C.V.H patenterade, skaft/skruv-konstruktion.

Hallå där....
      Efter ca 600 inlägg och ca 70 000 visningar på den här tråden berättar du att har en skattgömma. Det är väldigt roligt för tråden har mest handlat figurativa och dekorativa skruvar. Vi ägnar ett kapitel åt Eskilstuna, som jag slarvigt kallat allmogeskruvar men var storsäljare världen över. Dessutom vackra, i sin geniala enkelhet.
      Så fram med kameran, broder HgF, fler än jag är nog nyfikna... So long...

Comment

• Tack till Kim, HgF och prylsnubben för en lektion i skruvar från Eskilstuna och i patentkunskap. Jag trodde att "patent" på min skruv nästan var ett skämt men det var ju den tidens "high-tech"!
        En spansk souvenir i "oliv-art" får balansera.........
        Bifogade filer

Comment

• Kratta...?

Hallå Lars,
          Den där spanska krattan har jag aldrig njutit av. Rolig. Känns 60-70-tal. Räcker den till för att klia ryggen? So long...

PS. Den där patenterade CVH-skruven har jag inte lyckats få isär. Den får stå med rostlösande spray över natten.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Lars,
            Den där spanska krattan har jag aldrig njutit av. Rolig. Känns 60-70-tal. Räcker den till för att klia ryggen? So long...

PS. Den där patenterade CVH-skruven har jag inte lyckats få isär. Den får stå med rostlösande spray över natten.
            Tack Kim - nej inte ryggen, man får klia på andra ställen..........

Den här skruven är inte märkt, så om den kommer från slottets souvenirshop, republikanska klubben eller rojalistiska föreningen vet jag inte. Någon tillverkare vill i alla fall att vi skruvar på HKM eller en Château Bernadotte! (11 cm).
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2014-03-13, 22:20.

Comment

• Hallå Lars,
              Har träffat den här skruven även på tradera och frågat mig, vem fasen vågar göra ett porträtt av kungen? Ingen i Sverige, för skyddet av namn och bild är stenhårt, speciellt vad gäller levande kungar. (Har själv uppvaktat kungen för medverkan i boken Svenska Samlare, men det blev kalla handen). Över huvud är det sällsynt med porträttfigurer i vår nordiska skruvade värld, vanligare i USA.
              Handtaget är väl någon hårdplast och figuren måttlig väl formad. (Färgen för tanken till Kecke.) Gissar därför på Asien. Inget större värde, men vem vet om 100 år?
              Tack för ditt kungliga bidrag och so long....

Comment

• Hej!

Köpte denna söta korkskruv på en auktion i helgen, nån som vet vem som tillverkat den?

Frida

Click image for larger version

Name:	bild 4.JPG
Views:	2
Size:	102,8 KB
ID:	554493Click image for larger version

Name:	bild 5.JPG
Views:	2
Size:	104,0 KB
ID:	554494

Comment

• Ursprungligen postat av Fridagun Visa inlägg
                  Hej!

Köpte denna söta korkskruv på en auktion i helgen, nån som vet vem som tillverkat den?

Frida

[ATTACH]141790[/ATTACH][ATTACH]141791[/ATTACH]

Att den är dansk är helt klart, men om det inte finns någon stämpel i botten kan det vara svårt att veta tillverkaren.
                  /Roland

Comment

• Hallå Fridagun,
                    Tack, nu har din fina skruv fått trevligt sällskap. Jo, dansk förvisso och 60-tal gissar jag. Ovanlig, har aldrig sett den figuren tidigare och kan inte finna den nätet, men den poppar nog upp förr eller senare... so long...

Comment

• Två (1?) korkskruvar till dokumentationen.

Den första har jag ingen aning om vart den kan komma ifrån, har ej sett den i tråden tidigare.
                      Den andra är jag dock mer konfundersam över. Har googlat mig ej hittat den här typen av skruv innan. Kanske inte är någon korkskruv men frågan är vad det är då? Jag tycker helt klart att den har lite ålder över sig iallafall.

Name:	Korkskruv a.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	555071

Name:	Korkskruv a1.jpg
Size:	35,2 KB
ID:	555072

Name:	Korkskruv.jpg
Size:	49,7 KB
ID:	555073

Name:	Korkskruv1.jpg
Size:	45,0 KB
ID:	555074

Name:	Korkskruv2.jpg
Size:	44,4 KB
ID:	555075

Name:	Korkskruv3.jpg
Size:	39,2 KB
ID:	555076
                      Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Två (1?) korkskruvar till dokumentationen.

Den första har jag ingen aning om vart den kan komma ifrån, har ej sett den i tråden tidigare.
                        Den andra är jag dock mer konfundersam över. Har googlat mig ej hittat den här typen av skruv innan. Kanske inte är någon korkskruv men frågan är vad det är då? Jag tycker helt klart att den har lite ålder över sig i alla fall.
                        Kan det vara ett vrickborr precis som det här? Viss likhet tycker jag.

Vrickborr från Armémuseums samlingar
                        Bifogade filer
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                          Kan det vara ett vrickborr precis som det här? Viss likhet tycker jag.

Vrickborr från Armémuseums samlingar
                          Ja det måste det ju vara. Hittade en med stora likheter med min skruv.

Det var ett helt nytt verktyg för mig. Stort tack Lars F
                          Pes är mitt google.

Comment

• Nummer 2 är som du föreslår inte någon korkskruv utan ett verktyg som brukar kallas vrickborr. Namnet vickborr behöver inte vara allena rådande utan kan kanske variera över landet. Jag har hört handborr bl a. Man borrar hål i trä med verktyget och det är mycket vanligt förekommande i lite äldre verktygslådor och dito uppsättningar.

Oj - såg inte inläggen ovan.
                            Last edited by HgF; 2014-07-04, 07:11.

Comment

• En stiliserad grip?

Hallå Wasse,
                              Vet inte dass. Mässing eller brons? Ger mig norska vibbar och lejonet förstärker intrycket,
                              men lejon med vingar är ju vanligast i Östergötland har jag nyligen lärt mig. Tack för ditt
                              bidrag till samlingen... so long...

Comment

• Här kommer Golden Hind som korkskruv. Golden Hind sjösattes 1577. Sponsrades av Elizabeth 1.
                                Mässing och 15cm från skruv till ring.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X