Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Kan inte låta bli att visa upp min kanske värdefullaste korkskruv som landade idag, en massiv och gedigen fredsduva i mässing och kolstål. 1800-tal. Ingen stämpel, så jag vet faktiskt inte varifrån den kommer. Någon susning eller gissning? So long.....
    Inte en aning, men här har du en annan fågel, en örn, som uppges vara tysk eller österrikisk. Jag hade gissat på fransk.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Inte en aning, men här har du en annan fågel, en örn, som uppges vara tysk eller österrikisk. Jag hade gissat på fransk.
      http://www.collection-privee-tire-bo...hons/tb451.htm
      Hallå Kapten,
      Tack för svar och länk. Det var en höjdare. Jag ska forska lie vidare på egen hand. So long..

      Comment


      • Hadars skruv

        Kimmen får Hadar Hallströms skruv på begäran. Hadar Hallströms Kniffabrik AB, Eskilstuna 1882-1917, sedermera EKA.
        Bifogade filer

        Comment


        • Hallå Snubben,
          Bra, tack för det. Men jag hävdar fortfarande att kniven med skruv är gjord av C.O. Ryd (1876 - 1920) på Gränsgatan i Eskilstuna, du vet. So long...

          Comment


          • Vafför, vafför....

            Men vafför ä Du på detta viset Kimmen, vafför.....http://www.cultur.nu/knivar/fallkniv...ivmapp2010.htm
            Last edited by prylsnubben; 2011-10-03, 23:19.

            Comment


            • Hallå,
              Vafför? Jo jag har en bok om det här, Scandinavian Corksrews och där beskrivs din lilla skuv. Men för att undanröja alla tvivel, är kniven stämplad eller märkt? So long...

              Comment


              • Har Du kollat min länk i förra inlägget, gör det snälla.........och så scrollar Du. Det är bara roligt, finns mycket kul att titta på. Apropå dekoren med runor och drakslingor så är den ju typiskt fornnordisk och säkert så är det flera tillverkare som har använt den. Min kniv är f.ö helt omärkt på själva bladet, likaså på korkskruven. Allt man behöver av information står på ytterhöljet.
                PS Såg att det stod Hallström Eskilstuna även på bladet högst upp, lite svårt att se då kolbladsstålet är svårt anfrätt av rost.
                Bifogade filer
                Last edited by prylsnubben; 2011-10-04, 11:06.

                Comment


                • Click image for larger version

Name:	Korkskruvar miniS.jpg
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	522725

                  På begäran av Kim bifogar jag min minisamling av bygelskruvar med tillägg av en liten inventering av kombinationsöppnare från kökslådan, samt en trogen gammal korkhund.

                  Den stora tungdragaren till höger är inte alls märkvärdig, utom på det sättet att jag köpte den helt ny i en vinaffär i Frankfurt a M i början av 1960-talet för 3:50 tyska mark. (Dm då ca 1:30 sv kr). Orsaken var att vinhandlaren reade några mycket avancerade tyska ausleseviner för Dm 9:90 styck - även reapriset var alltså högt. Vissa viner glömmer man aldrig någonsin - t ex dessa reaviner.
                  Last edited by HgF; 2011-10-04, 17:27.

                  Comment


                  • Hallå och tack, HgF,

                    Jycken känner jag igen, det finns några varianter. Trevliga. Har du vägarna förbi bjuder jag på ett glas vin. Medtag korkskruv. So long...

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Har Du kollat min länk i förra inlägget, gör det snälla.........och så scrollar Du. Det är bara roligt, finns mycket kul att titta på. Apropå dekoren med runor och drakslingor så är den ju typiskt fornnordisk och säkert så är det flera tillverkare som har använt den. Min kniv är f.ö helt omärkt på själva bladet, likaså på korkskruven. Allt man behöver av information står på ytterhöljet.
                      PS Såg att det stod Hallström Eskilstuna även på bladet högst upp, lite svårt att se då kolbladsstålet är svårt anfrätt av rost.

                      Hallå Snubben,
                      Har scrollat och visst har du rätt. EKA för bira. So long...

                      Här din kniv, bättre begagnad, upptäckt på Tradera. Utrop 1:-.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kim von Platen; 2011-10-05, 08:47.

                      Comment


                      • Click image for larger version

Name:	knoppskruvar.jpg
Views:	1
Size:	83,0 KB
ID:	522828
                        Ytterligare en rest från min nu avvecklade korkskruvssamling. Jag gillar de här för att de är så primitiva, och jag vill gärna se dessa knoppdragare som en slags urtidsdsvarelser som var bland de första som kravlade sig upp ur korkskruvarnas urtidssoppa. Här finns flera tunga Eskilstunafabrikat representerade: P Holmberg, C V Heljestrand och C W Dahlgren. De tidigaste i kolstål med masurknoppar som under 1930-talet trängs undan av en nya tidens underverk - rostfritt stål.

                        Comment


                        • Vacker bukett...

                          Hallå HgF,
                          Trevlig och intressant samling, som skulle platsa på minitråden. Själv har jag inte så mycket att komma med inom den genren, har specialiserat mig på dekorativa och figurativa skruvar, men några har jag. Plåtar kanske, men dom tillför nog inte så mycket.

                          Du visar upp en karta av olika träslag som jag tror både jag och andra har mycket att lära av. Får man be om en anvisning vad som är vad? För trä gäller ju inte bara korkskruvar.
                          Vet du vad den här typen av skruvar med ovala handtag kallas? Porterdragare. So long och tack för ditt bidrag...
                          Last edited by Kim von Platen; 2011-10-07, 20:20.

                          Comment


                          • Fortsättning..

                            Eller varför inte starta en gissning? Står över i första ronden...so long..

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Snubben,
                              Har scrollat och visst har du rätt. EKA för bira. So long...

                              Här din kniv, bättre begagnad, upptäckt på Tradera. Utrop 1:-.
                              Hallå Kimmen, jag har sett den också. Vid en summarisk betraktelse verkar den samma som min, men när man tittar ordentligt så ser man att den är av senare datum.

                              Comment


                              • Vilket regemente?

                                Nu behövs hjälp av vår försvarsexpert Lars F. Denne "krigare" måste väl bara vara skotte.
                                Bär han månne något speciellt regementes mundering, baskern kanske är nyckeln precis som på en annan aktuell tråd. Metallen verkar vara någon sorts legering och den skotske hedersmannen är tillverkad i England.http://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_regiment. PS Hittade honom här.http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html
                                Bifogade filer
                                Last edited by prylsnubben; 2011-10-10, 19:32.

                                Comment

                                Working...
                                X