Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag tror att ni är korkskuvade allihop

Comment

• Måste bara berätta för Kimmen vad jag såg idag i Stadmissionens butik på Hantverkargatan, i glasmontern. Jo, en korkskruv i tenn stämplad svenskt tenn (antagligen inte firman) med samma gubbe som på min brännvinskaraffspropp. Men min gubbe är gjuten av någon legering, den är mycket tyngre och mörkare.
      Dessutom hade tennkorkskruvsgubben armarna utsträckta.
      Men klädseln, glasögonen ALLT annat var som på min gubbe. Det enda som skilde var alltså, skruven, materialet och armarna. Priset:750kr. På bilden "min gubbe".
      Bifogade filer

Comment

• Hallå Snubben,
        Gör mig en tjänst, köp tyngdlyftaren (?) för min räkning. Jag kanske kan ringa och säga att jag skickar ett bud. Tack och so long...
        Last edited by Kim von Platen; 2011-01-27, 18:07.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Snubben,
          Gör mig en tjänst, köp tyngdlyftaren (?) för min räkning. Jag kanske kan ringa och säga att jag skickar ett bud. Tack och so long...
          För att undvika missförstånd vill jag Du ska veta att det är någon sorts
          kypare eller dylikt som slår ut med båda armarna i en sorts skål. I ena handen har han en butelj och i andra ett glas, gutår mina herrar.
          Jag har svårt att hinna med imorgon, men kanske på lördag. Den kostar alltså 750 riksdaler men Du är ju "collector of fine corkscrews" so what.
          Vill dock besiktiga den ytterligare innan jag/vi eventuellt slår till.

Comment

• Hallå och tack,
            Nej, den där tyngdlyftaren jag kom att tänka på är dansk (jfr svenskt tenn). Om den är OK, köp. På förhand... so long...

Nu har jag hittat "fyllegubben" och bör vara årsstämplad Svensk Tenn ca 1930.
            Last edited by Kim von Platen; 2011-01-27, 19:21.

Comment

• Hallå,
              Bingo. Tänk dig att du samlar både på skruvar och franska bestick (Merlon från 50-talet) och så bägar du en skruv från Frankrike, en som du inte visste fanns. Delad glädje är dubbel glädje, var så god och so long..

PS. Om någon tittare råkar ha för många franska bestick, speciellt gula eller blå, flagga för det.
              Bifogade filer

Comment

• Mine teakdyr med korkskrue (og et par andre);
                Bifogade filer

Comment

• Karl-Alfred i tenn

Karl-Alfred ville vara med här.
                  Info om K-A från Kim:

Karl-Alfred är välkommen trots sin höga ålder. Han föddes 1937 och hade Bulls Presstjänst som föräldrar (patent 821440). Tenn.
                  Bifogade filer
                  Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

• Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
                    Mine teakdyr med korkskrue (og et par andre);
                    Vilken häftig samling, Banden! Stiligt!
                    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

• Hallå Banden,
                      Kul att se en samling, en och en har jag sett på nätet och även på denna tråd. Men vi är ju ala flockdjur och när vi blir många blir det spännade...tack för ditt fina bidrag..
                      och so long..

Comment

• Fann denna kombinerade korkskruv och kapsylöppnare från Müller & Schmidt PFEILRINGWERK GmbH & Co. KG i Solingen igår i en låda med rostfritt. Stämplad 925 och med svensk importstämpel. Har förmodligen levererats med ett läderetui. (9,2 cm)

En länk till Kim och alla andra korkskruvsintresserade...

Bifogade filer

Comment

• Hallå Kapten,
                          Picknickskruv brukar man kalla den här typen av kombiverkyg att ha i fickan. Georg Jensen gjorde en snarlik i fem versioner, ca 1933, om det nu kan vara till hjälp för att tidsbestämma din skruv? So long...

Comment

• Tack Kim!

Un lien mon ami!

"Collection privée Tire-bouchons"

Comment

• Hallå Kapten,
                              Tack för länken, den kände jag inte till. Upptäcker att min franska inte är vad den en gång varit, svag redan då.

Har lagt in två nytillskott jag gillar:

1. Nakna damen som äter vindruvor (doppade i vin?) under gymnastisk övning. Märkt CWH (Heljestrand), tenn och järn, gissar från 1920-talet.

2. Cocker Spaniel, tenn/järn, massiv och tung, ingen stäpel, gissar Skandinavien, sent 1800-tal.

Saknas: Delfin, Just Andersen, Danmark.

So long, kom gärna med kommentarer och tillrättalägganden.
                              Bifogade filer

Comment

• Kim, den vällustiga är en kvinnlig satyr

Comment

Working...
                                X