C.J. Svenssons Bosättningsaffär Karlstad står det på ett konserv glasburks lock
som jag sparat rätt länge. Jag har inte forskat något alls om när denna butiken var igång eller vad de igentligen sålde men idag har jag samtalat med en äldre kvinna som har haft en släkting som var gift med denne Svensson. Affären hade tydligen haft det mesta som tänkas kan när man skall inreda ett hem. Hon var inte helt hundra procentig säker på när exakt firman startade men den skall ha varit i fullt bruk runt 1920 och legat på östra torg gatan i Karlstad. Anledningen till att jag besökte henne var för att titta på en liten flasksamling som inte var så mycket för mig men jag köpte den av henne ändå och fick då med på köpet 3 st gamla emalj skyltar från just denna affären. De är ca 1.40 i längd och ganska tunga. Lite slitna i hörnen men ingen större fara tycker jag. Hur länge fanns igentligen dessa bosättningsaffärer ? Är de föregångare till några av de stora butikerna vi har idag ? Köptes de upp eller lades de ner ? Kom gärna med lite info om ni kommer på något ! Mvh Björn
som jag sparat rätt länge. Jag har inte forskat något alls om när denna butiken var igång eller vad de igentligen sålde men idag har jag samtalat med en äldre kvinna som har haft en släkting som var gift med denne Svensson. Affären hade tydligen haft det mesta som tänkas kan när man skall inreda ett hem. Hon var inte helt hundra procentig säker på när exakt firman startade men den skall ha varit i fullt bruk runt 1920 och legat på östra torg gatan i Karlstad. Anledningen till att jag besökte henne var för att titta på en liten flasksamling som inte var så mycket för mig men jag köpte den av henne ändå och fick då med på köpet 3 st gamla emalj skyltar från just denna affären. De är ca 1.40 i längd och ganska tunga. Lite slitna i hörnen men ingen större fara tycker jag. Hur länge fanns igentligen dessa bosättningsaffärer ? Är de föregångare till några av de stora butikerna vi har idag ? Köptes de upp eller lades de ner ? Kom gärna med lite info om ni kommer på något ! Mvh Björn
Comment