Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bosättningsaffär

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bosättningsaffär

C.J. Svenssons Bosättningsaffär Karlstad står det på ett konserv glasburks lock
    som jag sparat rätt länge. Jag har inte forskat något alls om när denna butiken var igång eller vad de igentligen sålde men idag har jag samtalat med en äldre kvinna som har haft en släkting som var gift med denne Svensson. Affären hade tydligen haft det mesta som tänkas kan när man skall inreda ett hem. Hon var inte helt hundra procentig säker på när exakt firman startade men den skall ha varit i fullt bruk runt 1920 och legat på östra torg gatan i Karlstad. Anledningen till att jag besökte henne var för att titta på en liten flasksamling som inte var så mycket för mig men jag köpte den av henne ändå och fick då med på köpet 3 st gamla emalj skyltar från just denna affären. De är ca 1.40 i längd och ganska tunga. Lite slitna i hörnen men ingen större fara tycker jag. Hur länge fanns igentligen dessa bosättningsaffärer ? Är de föregångare till några av de stora butikerna vi har idag ? Köptes de upp eller lades de ner ? Kom gärna med lite info om ni kommer på något ! Mvh Björn
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Bosättningsaffärer fann när jag var ung på 60-70-talet. Min mamma handlade mycket av varor från vår lokala bosättningsaffär som sålde en hel del av det som var populärt på 60-talet, keramik av våra folkkära keramiker, textilier, möbler, glas etc etc. d.v.s just vad namnet angav; sätta bo. Var det blev av dem sedan, det vet jag faktiskt inte.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Vi har en livs levande i Nora, Sandbergs bosättningsaffär.

Comment

De flesta har nog antingen gått upp i DUKA-kedjan eller liknande eller konkurrerats ut av motsvarande. De flesta fria handlarna är numera knutna till GP eller "glasochporslin". www.glasochporslin.se

Det verkar inte som om det finns någon nyetablering eller vidarelämning till barnen av denna typ av affär. De har kämpat i motvind i många år eftersom svenskarna har ändrat konsumtionsbeteende. Det ska vara billigaste billiga från IKEA, eller motsvarande, så att man kan byta ofta när man tröttnar, eller när någon tallrik går sönder. Därför finns varken ägande eller tillverkning i Sverige längre.

Comment

Minns vårt lilla samhälle som hade
          två möbelaffärer en bosättning
          två radio åtta livsmedel mejeri
          två pappershandel med leksaker
          två fotoaffärer fyra dam och herr
          två Adamsson ett antal hotell och
          resanderum två mjölkbarer BB två foto
          tre korvkiosker systemets utlämningställe
          tre skomakare två bagerier fyra kondis
          med jukebox plus mycket annat som
          jag inte räknar upp. Allt köptes lokalt
          och allt fungerade bra.
          På 50-60talet blev bilen var mans egendom
          vilket vidgade vyerna och förändrade vanorna.
          En efter en försvann dessa trevliga lokala butiker.
          Kvar blev till sist bara Konsum och Ica och pizzerian.
          Nu är det veckohandel i stan och övernattning
          på Ikeas kundparkering i husvagn som gäller.
          Allt har inte gått bakåt, vi har faktiskt fått buss
          till Ullared som går varje Torsdag kl.7 från torget.

Comment

I vårt lilla samhälle hade vi bara 15st utskänkningsställe det var det enda och int tusan var där någon som ville köra En till Ullared.

Comment

Det finns en ort som heter Flerohopp i Småland. (Ett gammal järnbruk och senare glasbruk) Det sägs att orten hade 2 affärer 1 cafe och 6 dansband.
              Enligt de uppgifter jag fått så skall det stämma.
              mvh DG

Comment

Då jag inte har kommit på vad jag skulle ha dessa till igentligen så har jag ikväll lagt ut dom till försäljning istället. Om någon här skulle vara intresserad och undrar över något så går det bra att skicka ett privat meddelande. /B.L.
                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Petterssons Bosättning är fortfarande i drift i Stenungsund och är visst hyggligt lönsam för ägaren, som även driver Presenthörnan i samma byggnad.

Bosättningsaffären tillhandahåller allt från bestick och porslin till allmänna husgeråd och trivselelement såsom ljus och soffkuddar. Här kan man köpa AndersPetter till en tredjedel av priset i DUKA och CERVERA-butikerna och får betydligt bättre kvalitet och service än på IKEA.

Comment

Working...
                  X