Fråga 2: Denna lilla hink med lock har den rätta färgen och kvaliteten men är märkt "Carl Lunds, Malmö". Är det någon legotillverkning för någon butik eller är det en tillverkare som konkurrerade med Kockums?
Bifogade filer
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Har själv haft gods från Carl Lunds och förvånade mig oxå över likheten med Kockums, det är inte många siffror som är olika där. Nermantallriken är ju i fantastiskt fint skick, har sett den, betydligt mer åtgången. Jag utgick från att schablonen var efter Einar Nerman, där finns även en mugg med en tupp, samma konstnärsstil.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Jag har inte sett den röda kanten innan. Vad jag har hört så ska den gula och gröna vara för hushållen, den blåa och vita för sjukhus. Är den röda och vita för barnserviser? Har hört att det ska finnas en färg för militären också, eller är det den blå ovh vita?
Har för mig att även hunden fanns på tallrik. Min mor fick den här som sin första servis på 1940-talet, muggen står här hemma men minns inte var tallrik och skål hamnat, skall se efter.
Comment