Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kockums emalj - två frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kockums emalj - två frågor

Fråga 1:
    Är denna lilla assietts dekor formgiven av Einar Nerman(det står "Nerman" under märkningen)? Tidsperiod 1930-tal?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Fråga 2: Denna lilla hink med lock har den rätta färgen och kvaliteten men är märkt "Carl Lunds, Malmö". Är det någon legotillverkning för någon butik eller är det en tillverkare som konkurrerade med Kockums?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Har själv haft gods från Carl Lunds och förvånade mig oxå över likheten med Kockums, det är inte många siffror som är olika där. Nermantallriken är ju i fantastiskt fint skick, har sett den, betydligt mer åtgången. Jag utgick från att schablonen var efter Einar Nerman, där finns även en mugg med en tupp, samma konstnärsstil.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Carl Lunds var en konkurrerande tillverkare i Malmö. Vet inte mycket mera än så.

Comment

Jag har inte sett den röda kanten innan. Vad jag har hört så ska den gula och gröna vara för hushållen, den blåa och vita för sjukhus. Är den röda och vita för barnserviser? Har hört att det ska finnas en färg för militären också, eller är det den blå ovh vita?

Comment

Den här muggen med röd kant tillhör väl den tallrik Ballonggreven visar i början av tråden. Kockums 7 cm och Nerman samt loggan för KER dvs emalj från Ronneby. Ett betydligt vanligare alster av Nerman är Solstickan https://www.google.se/search?q=nerma...FzN1Qi2r_7nwM: Här på PES finns en annan tråd med Kockums http://precisensan.com/antikforum/sh...-Kockum-nerman
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2018-09-12, 11:45.

Comment

Har för mig att även hunden fanns på tallrik. Min mor fick den här som sin första servis på 1940-talet, muggen står här hemma men minns inte var tallrik och skål hamnat, skall se efter.
              Last edited by FBQ; 2018-09-12, 14:07.

Comment

Nej mindes uppenbar fel, det var tupp på skålen och fisk på tallriken.

Comment

Ja, det måste väl vara ett tema på "fågel, fisk och mittemellan" där hunden är i mitten.
                  Last edited by Lars M; 2018-09-13, 14:45.

Comment

Working...
                  X