Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Corgi, Dinky, Tekno

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

den här bärgaren är ju i en större skala men ttycker ändå att den platsar här
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
      Din Teknobil är en polisbil och den har artikelnummer 427, och tillverkades
      ca. 1946-1959. Förebilden så vitt jag vet skall vara ett danskt bilmärke som
      hette Triangel.

Under 1950-1960-talet bestod faktiskt fabriksnamnet Tekno av två helt
      separata tillverkare. Den ursprungliga Teknofabriken, som grundades 1928,
      samt samarbetspartnern Langes Legetöj/Kirk. Genom samarbetet kunde Tekno
      fördubbla sitt sortiment samtidigt som Langes Legetöj/Kirk fick tillgång
      till det internationellt kända Teknonamnet.
      Jag kan nämna att Teknobilar under en kort period, ca. 1956-1960,
      även tillverkats i Norge. Dom såldes då under namn som Minicars, Nikrom
      eller Mecline.
      Stort tack för informationen och bilden! Ja, då kan det väl kanske stämma att det skulle se ut som galler i fönstrerna. Fortfarande har jag pga den diskreta förgsättningen nära olivgrönt svårt tänka på bilen än annat än som militär, men alla fordon som polis använder har väl inte iögonfallande färgsättning. Ang att förebilden skulle varit av fabrikatet Triangel, kan stora trianglar anas på navtallrikarna även på bilderna.

Comment

Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
        den här bärgaren är ju i en större skala men ttycker ändå att den platsar här
        Visst platsar den! Här kommer en version från Corgi.
        Bifogade filer

Comment

Under årens lopp har inte bara bilar och lastbilar gjorts i modell utan även lite mera udda fordon. Vad sägs om en svävarfarkost? Under åren 1960-62 tillverkade Corgi en modell av H.D.L. HOVERCRAFT SR-N1. Upplagan var blygsamma 76000 exemplar.
          Något som kanske är okänt för många i Sverige är ångdrivna lastbilar. I England var de en relativt vanlig syn på vägarna under mellankrigstiden och är i dag ett stående inslag på veteranbilsevenemangen. Bland de mest kända tillverkarna kan nämnas Foden och Sentinel. Under de senaste 10 åren har Corgi gjort ett flertal modeller, ett par exempel är en Foden från Great Western Railway samt en Sentinel från Tate & Lyle (sockerbolag).
          Bifogade filer

Comment

Visst platsar den! Här kommer en version från Corgi.
            sååå härlig, känner mej nästan som när man var liten o stod vil leksakshyllan på dåvarande tempo i min gamla hemby o kikade o kände på bilarna

Comment

Den här ca ett halvsekel gamla GAMA-modellen av en Opel Rekord är som mest 93 millimeter lång. Jag tycker den klarat sig förvånansvärt bra med tanke på hur den behandlats genom åren.

Som ny skjutsades den ett antal gånger iväg på egen hand nerför en envånings trätrapp. Men så pass robust som den verkar tror jag knappt taket trycktes in redan då. Det har kanske istället inträffat i ett långt senare skede när någon jätte råkat trampa på den vid en sandhög eller så; ty numer är den endast något ytrostiga bottenplattan av plåt uppkrökt där hjulaxlarna är fästa, så markfrigången är nästan obefintlig.

Vet någon vilken årsmodell modellen föreställer så berätta gärna!
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                Den här ca ett halvsekel gamla GAMA-modellen av en Opel Rekord är som mest 93 millimeter lång. Jag tycker den klarat sig förvånansvärt bra med tanke på hur den behandlats genom åren.

Som ny skjutsades den ett antal gånger iväg på egen hand nerför en envånings trätrapp. Men så pass robust som den verkar tror jag knappt taket trycktes in redan då. Det har kanske istället inträffat i ett långt senare skede när någon jätte råkat trampa på den vid en sandhög eller så; ty numer är den endast något ytrostiga bottenplattan av plåt uppkrökt där hjulaxlarna är fästa, så markfrigången är nästan obefintlig.

Vet någon vilken årsmodell modellen föreställer så berätta gärna!
                Hej Curious!

En underbar patina på din Rekord.
                Leksaker skall lekas med.

Jag tror att den är av årsmodell 1958-60. Det var den första Opelmodellen med s.k. panoramaframruta.Jag kommer ihåg att dom ofta var tvåfärgade, en färg "runtom" och en annan färg på taket. Dom var "amerika-inspirerade", såg ut som GMs stora vagnar, Chevrolet, Pontiac m.fl. fast i mindre skala.

Rekorden fick ett dåligt rykte av att den rostade allt för lätt.
                Blev kallad Opel "Gevalia" (lättrostad).
                Här är en enfärgad utan rost.

Lars F
                Bifogade filer
                Last edited by Lars F; 2010-01-24, 13:08.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Ja precis, Chevrolet Corvette, bilmärke och modell
                  Corvetten var väl General Motors svar på Fords framgångar med Thunderbird och Mustang i mitten på 50-talet.
                  Eller kanske var det tvärtom.

Lars F
                  Last edited by Lars F; 2010-01-24, 11:54.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                    Hej Curious!

En underbar patina på din Rekord.
                    Leksaker skall lekas med.

Jag tror att den är av årsmodell 1958-60. Det var den första Opelmodellen med s.k. panoramaframruta.Jag kommer ihåg att dom ofta var tvåfärgade, en färg "runtom" och en annan färg på taket. Dom var "amerika-inspirerade", såg ut som GMs stora vagnar, Chevrolet, Pontiac m.fl. fast i mindre skala.

Rekorden fick ett dåligt rykte av att den rostade allt för lätt.
                    Blev kallad Opel "Gevalia" (lättrostad).
                    Här är en enfärgad utan rost.

Lars F
                    Tack för svaret!

Apropå färgsättningen undrar jag om den på min bil faktiskt har en verklig förebild...?

Hoppas att fler vill "parkera" bilder här i tråden av sina modellbilar!

Comment

Det är alldeles för lite leksaksbilar här på PES men det ska vi snart råda
                      bot på. För många är kanske leksakssamlande liktydigt med gamla plåtbilar,
                      dockor, nallar, ångmaskiner och märklinlok.
                      Internationellt är dock samlandet av leksaksbilar som Corgi, Dinky, Tekno,
                      Solido med flera enormt stort. Som en illustration ett par Corgibilar. 1966
                      års Monte Carlo hundkoja med Timo Mäkinen och Paul Easters påtryckta
                      autografer på taket samt James Bonds Aston Martin DB5.

Har ni andra några leksaksbilar i era gömmor?
                      Fin samling nyfyr!

Jag försökte att börja samla en gång i tiden, men jag kunde inte bestämma mig för vilket märke, fabrikat osv. Har några få favoriter kvar dock mest för skojs skull. Bild 1: Ford Thunderbird - Corgi, Bild 2: Ferrari - Frankrike , Bild 3: Sliten välanvänd Volvo lastbil - Galanite, Bild 4: Snobben samlarbilar - UFS (Hongkong)

Men som sagt, det bidde inte så mycket av mitt samlande
                      Bifogade filer
                      Last edited by Run-Örjan; 2010-02-25, 19:35.

Comment

Working...
                      X