Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Corgi, Dinky, Tekno

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Corgi, Dinky, Tekno

Det är alldeles för lite leksaksbilar här på PES men det ska vi snart råda
    bot på. För många är kanske leksakssamlande liktydigt med gamla plåtbilar,
    dockor, nallar, ångmaskiner och märklinlok.
    Internationellt är dock samlandet av leksaksbilar som Corgi, Dinky, Tekno,
    Solido med flera enormt stort. Som en illustration ett par Corgibilar. 1966
    års Monte Carlo hundkoja med Timo Mäkinen och Paul Easters påtryckta
    autografer på taket samt James Bonds Aston Martin DB5.

Har ni andra några leksaksbilar i era gömmor?
    Bifogade filer

Jag har haft massor med Corgi och Dinky men dom rostade sönder i sandlådan för många år sedan. Men det är ju vi slarviga barn som håller uppe samlarpriserna på leksaker.
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
      Jag har haft massor med Corgi och Dinky men dom rostade sönder i sandlådan för många år sedan. Men det är ju vi slarviga barn som håller uppe samlarpriserna på leksaker.
      Det är samma sak här o en del av bilarna försvann säker till nån förbipasserande liten kille eller tjej

Comment

Denna står här hemma och leks med när syskonbarnbarnen kommer. Vet inget om den alls.
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

härlig gammal corvette

Comment

Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
            härlig gammal corvette
            Corvette? det står Chevrolet på den, men jag är inte uppdaterad på bilmärken.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Corvette? det står Chevrolet på den, men jag är inte uppdaterad på bilmärken.
              Ja precis, Chevrolet Corvette, bilmärke och modell

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                Ja precis, Chevrolet Corvette, bilmärke och modell
                Aha, jag trodde Corvette var ett märke. Tack för upplysningen. Vilket årsmodell ska den representera tro? -60-talet?

Comment

det är nog nån av de tidigaste modellerna mitten 50-talet

Comment

Tillverkningen startade 1953.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Det är många som köper och samlar på nytillverkade leksaksbilar idag, och nuförtiden vänder sig produktionen till största delen till vuxna. Många modeller görs idag i begränsade upplagor och specialserier. Det är nog vanligare utomlands med bilsamlare än vad det är i Sverige. Här följer 3st nytillverkade modeller.

1 - Corgi classics collector club 10th anniversary 1984-1994
                      2 - Corgi 50 år (1956-2006)
                      3 - Schuco reklambil
                      Bifogade filer

Comment

Jag bidrar med en bild av vad jag tror ska förställa en militär ambulans, det är nog iallafall vad jag har betraktat den som, sedan jag som barn fick "ärva" den efter en kusin. Troligen skulle varken jag eller mina föräldrar valt en sådan bil till mig, jag har alltid tyckt den känns så dyster. Först försöker militärerna döda, sedan körs folk bort i en ambulans.

Men numer när jag tittar på bilen är jag inte längre så säker på att den verkligen är ämnad föreställa en ambulans, det syns ju inte något Röda Korset-märke e.dyl. på den. Dessutom är "fönstren" på sidorna lite rutiga, liksom det inne i mellanväggen, nästan som det ska föreställa galler. Och de är ju påfallande låga. Den endast antydda bakdörren har inget "fönster" alls.

Det står inget om bilmärke, årtal eller så inunder, endast "Tekno Danmark". Om någon vet om bilen har en verklig förebild och för vilket användningsområde, så berätta gärna.
                        Bifogade filer

Comment

Guuuud så många fina bilar... det är ju tack vare att de flesta verkligen lekte med sina bilar i sandlådan som gör att bilar i en sådan här kvalitet verkligen får ett bra pris :=)

Comment

vilken fin Bondbil. Har en själv men den är flitigt lekt med...kan man kanske kalla det patina?

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                              Det står inget om bilmärke, årtal eller så inunder, endast "Tekno Danmark". Om någon vet om bilen har en verklig förebild och för vilket användningsområde, så berätta gärna.
                              Din Teknobil är en polisbil och den har artikelnummer 427, och tillverkades
                              ca. 1946-1959. Förebilden så vitt jag vet skall vara ett danskt bilmärke som
                              hette Triangel.

Under 1950-1960-talet bestod faktiskt fabriksnamnet Tekno av två helt
                              separata tillverkare. Den ursprungliga Teknofabriken, som grundades 1928,
                              samt samarbetspartnern Langes Legetöj/Kirk. Genom samarbetet kunde Tekno
                              fördubbla sitt sortiment samtidigt som Langes Legetöj/Kirk fick tillgång
                              till det internationellt kända Teknonamnet.
                              Jag kan nämna att Teknobilar under en kort period, ca. 1956-1960,
                              även tillverkats i Norge. Dom såldes då under namn som Minicars, Nikrom
                              eller Mecline.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X