Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att dricka ur men inte glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Att dricka ur men inte glas

För det mesta så visas det mest dricksglas i alla de former men de finns ju i andra material. Här är 2 i mässing och ett i horn.Har några i koppar också men de hittar jag inte, spårlöst försvunna i någon kartong.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Trompet formet - 1700tallet.
    Tumlara - første fjerdedel af 1800.
    Eller hvad vurderer du selv?

Comment

Jo. jag är inne på samma linje som du Hose. Såg för ett par år sedan att det stora i mässing såldes på något av de stora auktionshusen som karolinerbägare men tycker att den är för trumpetformad för att vara så tidig.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Snygger bild Tingan. Gillar att titta på glas men detta är nog snäppet bättre. Tycker jag i alla fall. Får leta fram något liknande i olika material. Lars H. har ett antal vad jag vet.

Comment

Jeg har et messing bæger. 1700 tals fortinnet indvendig.
          Se bort fra kalken - som er 1800 tals.
          Bifogade filer

Comment

Även om du ville att man skulle bortse från kalken så tyckte jag om den!
            När började man förtenna saker som användes till mat och dryck? Koppar har väl alltid blivit förtennat men mässing?

Comment

For at være ærlig. Dateringen er foretaget af Lauritz.com og her er deres billeder.
              Glad for at nogen kan lide kalken.
              Bifogade filer

Comment

og ja den har smukke former. Det er en rejse-kalk den kan skildes af i 2 stykker.
                Jeg er måske lidt irriteret på den eftersom Lauritz påstod at begge var 1700tals. Hvilket selvfølgelig er uretfærdigt.

Comment

Några bilder
                  Bifogade filer
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Några till
                    Bifogade filer
                    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Ska leta reda på några till som finns någonstans, roligt att få se dryckeskärl i andra material än glas även om de också är vackra.

Comment

Trevlig tråd, här ett par oädla av senare tillverkning
                        Bifogade filer

Comment

De i horn är trevliga, har en liknande som har visats på Pes förut men ser ut att ha samma ursprung som dina. Får ta ett kort imorgon.

I en artikel från A&A för några år sedan skrev de att om hornglasen hade en bukig nederdel så var de äldre(hoppas minnet stämmer), är det något du känner till?

Comment

De här har jag visat tidigare. Har inte använt dem.
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              De i horn är trevliga, har en liknande som har visats på Pes förut men ser ut att ha samma ursprung som dina. Får ta ett kort imorgon.

I en artikel från A&A för några år sedan skrev de att om hornglasen hade en bukig nederdel så var de äldre(hoppas minnet stämmer), är det något du känner till?
                              Tyvärr inget jag känner till, jag har nog missat både tidigare inlägg och artikeln i A&A . Visa gärna bild på den liknande.

Comment

Working...
                              X