Ja, Svenska slöjdföreningen. Vet inte riktigt hur man ska tolka att deras stämpel också sitter där, men det är väl dåtidens motsvarighet till "Utmärkt Svensk Form"-utnämningen som föreningen Svensk Form (f.d. slöjdföreningen) sysslar(/de) med igår. Den heter numera "Swedish Design Award" om jag fattat det rätt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Arthur Percy
Collapse
X
-
-
Björkfrön i min flint också idag på auktionUrsprungligen postat av söffe Visa inläggDen här modellen har väl Percys designstämpel?
Söffe
Björkfrön dyker upp överallt!
--eller hur det nu va.
Comment
-
Percy var även en av förgrundfigurerna vad gäller modernismens genombrott i Sverige i och med att han efter en Parisvistelse debuterade med "De Unga" år 1909 (kallas även "1909 års män"). Här ingick även en viss Gabriel Burmeister.
Här kommer ett lito från 1931. Är inte speciellt förtjust i det men det är det enda jag har i konstväg av denne man.
Comment
-
Wow, den hade jag inte ens sett tidigare! Kul, tack!Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inläggFyller på ur CJFs serie... 40 cm i diameter.
Comment
-
Hallå cjf.
Bra idé och det skall bli kul att följa din tråd. Kan som intro kopiera några rader jag skrev till min son för många år sedan och som ligger kvar i min dator, det handlade då om Blått Band, en servis vi båda samlar på. Om servisen kanske jag återkommer.
Arthur Percy
Det låg i tiden att konstnärer knöts till industrin. Gunnar Wennerberg och Alf Wallander arbetade för Rörstrand och glasbruken la beslag på mer kända konstnärer som Hald och Lindstrand. Arthur Percy blev Gefles svar på tal och han anställdes som konstnärlig ledare vid fabriken 1923. Genombrottet fick han redan två år senare vid konstindustriutställningen i Paris. Mest känd är han kanske för sina rokokoinspirerade alster före tiden för världsutställningen och idag är Percy landets mest efterfrågade industridesigners.
Han var oerhört produktiv. 1931 hade inte mindre än 115 modeller Percy som upphovsman, vilket motsvarar 30% av fabrikens modeller och 21 dekorer bär Percys signatur (40%).
Född 1886 på Öland. Pappan var sjöman. Mamman mamma. Enkla förhållanden. Ursprungligen var Arthur fritt skapande konstnär och debuterade 1909 tillsammans med ”De Unga” (Grünewald, Sandels, Engström, Hald, Nerman m.fl. De flesta hade gått i lära hos Matisse i Paris).
Percy arbetade även med stengods och glas, det senare vid Gullaskruvs bruk 1950, men blev fabriken Gefle trogen ända till sin pension 1959.
Blått Band markerar inträdet i funktionalismen och servisen är formgiven av Arthur Percy inför Stockholmsutställningen 1930 då ”billigt vardagsporslin” introducerades på bred front.
”En homogen satsning på varor med enklare och renare formspråk” var tidens paroll. Tillverkningen varade 26 år, 1931-1957. Servisen lär vara en av landets mest sålda och finns representerad på Nordiska Museet i Stockholm. Nog var satsningen homogen.
När Percy accepterade uppdraget att skapa ”vardagsservisen” var det mot sin vilja. Han var konstnär med ett svulstigt och färgstarkt formspråk, som nu tvingades göra tvåfärgade koloriter för populasen (red anm). Det är inte alltid kul att vara konstnär, min son.
Comment
-
Jag gillade denna, känns mer som 1960-tal i sina färger konstigt nog. Percy var lite tidig där!Ursprungligen postat av luchur Visa inläggHittade denna vas på en loppis som enligt Gefle boken skall vara av Percy 1955-59. Troligtvis 2.a sorterad då den har glasyrmissar och är osignerad. Lite kul då jag aldrig sett en liknande.
Visst kan den vara 2:a sortering, men jag har kunnat konstatera att även saker med glasyrmissar mm kan vara stämplade. Skulle gissa att det kan vara så att stämpeln blivit bortdiskad, det är vanligt på Gefle-porslin, i alla fall vissa stämplar från 50-talet... jag hittade två stycken vasen från Gefle förra veckan, om du kollar in bloggen, ingen av dem är stämplade, bara godsmärkta med den karakteristiska Gefle-märkningen med en eller två bokstäver, ibland kombinerat med en siffra. Mina tillhör serierna IP respektive IQ 1 (dålig godsstämpel, är inte säker på bokstäverna.
Last edited by tallen; 2010-03-01, 17:36.http://www.porslinsbloggen.se/
Comment

inspirerade mig till att lägga in på rätt ställe
Comment