Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arthur Percy

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Lägger in en samling Reffla-vaser.
    De små kallas "violvaser" har jag för mig att jag läst.
    Självklart var det här på PES jag läst det!
    Men violskålar ska det vara.

Comment

Tack för infon Tallen!

Comment

Hallå Percyfans,
        Servis Blått Band, Gefle/UE inför stockholmsutställningen (1931-1957). Även stämplad Blå Handmålad (1931-1938). Omfattar 283 modeller och olika delar. So long...
        Bifogade filer
        Last edited by Kim von Platen; 2010-12-27, 09:53.

Comment

Percyservis, kommer inte ihåg vad den heter, men kaffekannan modell HA är riktigt häftig.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
            Ganska snygga snygga halvmånetallrikar.
            Aldrig sett någonting utav det i verkligheten dock.

Ingen som vet om Reffla gjordes med tjocka väggar?
            Denna serien heter "Indiana" och kom 1956. Modellen är BE och det finns delar i Negro (svart), Turkos och Alba (vit). Det finns även en prydnadsserie med samma svarta och turkosa glasyrer som heter samma. Jag har en sån vas!
            Last edited by tallen; 2011-01-07, 18:06.
            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

En skål som jag har köpt nyligen.
              Bifogade filer

Comment

En svart Lillemor

Jag delar gärna med mig av en av de tre söta Lillemor (den röda fanns med tidigare i tråden) som vi hittade på vägkantsloppis idag, jag hade tänkt sälja dem men de är otroligt fina...får se om de flyttar in här hemma istället.

Click image for larger version

Name:	lillemor.jpg
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	517424

Comment

Verkligen fin kopp med fat!

En intressant historia bakom just denna dekor är att det ska vara en ung Lillemor Mannerheim som, i början av sin karriär på Gefle Porslinsfabrik, ritade dekoren. Dekoren applicerades på Arthur Percys koppar (modell AU) och när servisen sedan lanserades så nämndes endast hans namn. Lillemor Mannerheim lär ha blivit rätt snopen när detta inträffade, men ska ha blivit tröstad med att "Så här fungerar det" och "Din tid kommer". Dock fick dekoren namnet "Lillemor" efter sin egentliga upphovsmakerska.

Comment

Percy Karlskrona

Här en oval vas från Karlskrona. 15 x 12 cm och 11 cm hög. Jag tycker den är läcker i både form och färg.
                    Bifogade filer

Comment

Här är en vas med etikett från Gullaskruf. Inte så upphetsande kan tyckas om det inte vore för storleken. Den är 68 cm hög. Sådana här har man ju sett i en massa varianter från olika glasbruk men jag har aldrig tidigare sett någon så stor. Percy kan man tänka (annars får väl admin ta bort det här inlägget)?

Click image for larger version

Name:	gullaskruf_vas.JPG
Views:	1
Size:	16,0 KB
ID:	538453

Comment

Det är en Percy.
                        För 20 år sedan besökte jag en antikaffär som hette Gula Huset (var i landet den nu låg) och innehavaren hette Månsson, tror jag. Han hade på övervåningen samlat på sig ett trettiotal sådana här stora bulbvaser, alla enfärgade och i olika kulörer.
                        Någon annan som också såg dem?

Comment

Vad kul!
                          Namnet fastnade från början, bara för att jag förknippade honom med Lasse O’Månsson, som var redaktör för tidskriften Svenska MAD.
                          Det mest frapperande var en helt gul vas, som jag inte återsett på mycket länge.
                          En lika stor, fast mörkblå, hade jag i slutet på åttitalet, men var tvungen att göra mig av med för nervernas skull. Då var jag med katt, och en sån går inte ihop med ömtåliga prylar...

Comment

Här ett fat eller skål som jag också sett i svart. 16,5 cm. Jämför med ett liknande guldfärgat som Kaptenen visade på inlägg 60 ovan, men det är stämplat Karlskrona.
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              En lika stor, fast mörkblå, hade jag i slutet på åttitalet, men var tvungen att göra mig av med för nervernas skull. Då var jag med katt, och en sån går inte ihop med ömtåliga prylar...
                              Vår katt har (i ena fallet med benäget bistånd av en insläpad skata) haft sönder två av dessa. Sedan jag satte fast dem i underlaget med kardborretejp har ersättarna dock hittills klarat sig (peppar, peppar)...

Comment

Working...
                              X