Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan informera om att Nordlings antik på Söder i Stockholm hade 5-6 skulpturer av Johnny Mattsson när jag var där för mindre än en vecka sedan. Tyvärr tog jag inga bilder av dessa.

Comment

• De har en stor ölgås och diverse kåsor och skålar också. Den svärtade damen i fönstret till vänster om ingången, som är ungefär i samma storlek som den skulptur jag har i teak, betingar ett pris om cirkus 19 000 kr.

Comment

• Verkar som mina länkar för att lyssna till radioprogrammet inför utställningen på museet i Gävle inte fungerar längre. Här är två länkar för att ladda hem ljudfilerna.

Det är ungefär 15 min uppdelat i två delar. Bra introduktion/presentation till Johnny Mattsson.
        Last edited by Jonny Mårtes; 2011-08-06, 23:11.

Comment

• JM-pipan

Comment

• JM-pipan #2

Comment

• JM-pipan #3

Comment

• Hjärtligt välkommen till forumet Hellscum och tusen tack (eller egentligen ska jag väl säga miljoner) för att du visar upp dessa rariteter och med originallådorna.

Den JM-pipa jag har som man kan se tidigare i den här tråden är identisk med den du visar i inlägg 171 längst ned.

Jag vet att det troligtvis finns tre modeller av den italiensktillverkade JM-pipan och du har två av dem (jag är lite chockad och imponerad, hade svårt att få tag på en i nyskick). Jätteroligt att få se dem. Äntligen.

Kanske detta också gör att fler dristar sig till att lägga ut saker här av Johnny Mattsson.
                Last edited by Jonny Mårtes; 2011-08-11, 09:09.

Comment

• Apropos distributören TREAB som finns på den påklistrade lappen i silver på JM-pipans låda.

TREAB hette innan det bytte namn Tobakshandlarnas Riksförbund Engros. Kom senare att döpas om till TREAB PLUS AB. Swedish match köper i okt 1997 för totalt 16 milj kr och senare tvångsinlösning med 170 kr per aktie.

Comment

• Har nu 2 saker av JM, vet inte om det sista inköpet egentligen var för att prislappen var lite kul.
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Vilket fynd Tingeling, grattis! För vi kan ju vara helt överens om att det inte är den där Jimmy som gjort den Men du kanske ska ta bort prislappen ändå så att inte klistret från maskeringstejpen skapar fläckar.

Vilken bra kåsa. Högt uppdragen och lite speciell i träådringen verkar det. Verkar inte vara furu (på bilden ser det nästan ut som gran)? 8-10 cm hög?

Miniatyren har du ju haft sedan länge. Kommer ihåg att du skickade mig ett pm om den för några år sedan. Men nu har du två och då är det en samling Det kan lätt bli en besatthet att skaffa fler när man väl börjat Tyvärr är det sällan numera att man gör sådana här fynd.
                      Last edited by Jonny Mårtes; 2011-08-21, 07:38.

Comment

• Jag hoppas att det är ok att jag lägger ut en länk till ett annat forum eftersom det inte är ett konkurerande antikforum. Annars får väl admin tillrättavisa mig

Om ni klickar på den här länken hamnar ni i min tråd om JM-pipan i "pipavdelningen" på forumet Cigarrprat.

Comment

• Prislappen är borta, ville bara visa hur det såg ut. Och ändå sitter det en etikett med namnet på och de skurna initialerna! Jag mitt dumma fån stod o stirra på den en stund och frågade om det var någon lokal förmåga innan jag lyfte på den

Är dålig på träslag så det blir vad du säger att det är
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Jag tycker det ser ut som björk. Kruxet är nog att man avlägsnat lacken. Det ser ut att vara en lagning på ena sidan??
                            Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

• En artikel om Johnny Mattsson i första numret 1957 av Såningsmannen.

Click image for larger version

Name:	artikel1.JPG
Views:	1
Size:	27,5 KB
ID:	521319

EN liten bild och text på första sidan också.

Click image for larger version

Name:	artikel2.JPG
Size:	18,8 KB
ID:	521320

Comment

• Click image for larger version

Name:	artikel3.JPG
Size:	54,2 KB
ID:	521321

Artikeln fanns på sidan 6.
                                Last edited by Jonny Mårtes; 2011-09-03, 22:32.

Comment

Working...
                                X