Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Johnny Mattsson Trätäljaren
Collapse
X
-
Som jag tidigare nämnt valde han oftast mycket gammalt trä ofta från 16-1700-tals hus i rivningshystering under 50-70-talen i de gamla delarna av Gävle. Annat, som ädelträ köpte han enligt boken av Lidman i London och Stockholm. Materialet var tvunget vara helt genomtorkat. Annars sprack de tunna skålarna, ölgäss mm när de var klara.
Men just det här med den här sjödränkta eken är rätt kul för den kan direkt kopplas till händelse och plats. Under en utställning av sina alster, som var i Vinslöv, Skåne, fick han nys om en bit sjödränkt ek i en mosse i närheten. Mycket riktigt hittade han det sjödränkta ekstycket från vikingatid som med hyffsat stor sannolikhet "båtskålen" här ovan är tillverkad av.
Det ger en skön känsla, kontrasten mellan modern design och det "antika" trä som mycket tillverkades av.Last edited by Jonny Mårtes; 2011-06-01, 23:17.
Comment
-
Var på genomresa via Gävle idag. Fick vänta en timme på tåget. Sådan tid måste utnyttjas. Gick på museet och kollade in JM's Kobra som finns i rettigrummens andra våning (av fem) efter den "nyhängning" som skett. Frågade om jag fick fota den (tyvärr hade jag bara mobilkamera idag). Det gick bra för eget bruk men de ville inte att jag ska lägga ut den på Internet vilket jag då måste respektera.
Sedan förbi skulpturen "Två människor" som ligger på andra sidan gatan vid Johnny Mattsson gården.
Den har flyttats en bit upp efter vägen precis på motstående sida mot ingången till JM's verkstad. Tidigare (som man kan se på bild sidan 79 i boken av Lidman) stod den framför den gamla röda byggnaden längre ned (riktning ån). Så här står den med Museet i Gävle i bakgrunden och omgiven av blommande syrener.
När jag tittat vid porten till Johnny Mattsson gården ser jag en lapp uppsatt vid dörren.
Närsynt som jag är måste detta studeras närmare. När jag kommer hem senare tittar jag i Lidmans bok på sidan 89. Mycket riktigt, på det gamla fotot av huset och ingången kan man se namnskylten på samma plats. Kul.
Går förbi fönstret på gaveln. Gillar utformingen med lyktan mitt i fönstret.
Har inte observerat den självväxta figuren i fönstret tidigare. Ser ut som en liten hustomte.
Färden går vidare till Gävle Stadsbibliotek och Gästrike- Hälsinge-rummet. Trots att jag bara har kameran i mobilen ska jag drista mig till att fota skulpturen "Rörelse" från 1962.
Ingen vidare bild men ändå. En mörk skultur med gamla Gävle i bakgrunden. Hade faktiskt en bättre bild på "Rörelse" med persienerna neddragna för att slippa motljuset men det blev så himla tråkig bild.
Nåväl, så kan man slå ihjäl en timme i Gävle
Last edited by Jonny Mårtes; 2011-06-02, 22:45.
Comment
-
Men jag hittade en annan bild på Kobra än den jag tog den dagen på museet i Gävle. Den är ju helt magnifik. Bara den är värt ett besök på museet i Gävle.
Annars kan jag rekommendera alla att göra ett besök där. De har en bl a helt fantastisk samling konst + ett mycket vänligt bemötande och hjälpsamhet från personalen. De har naturligtvis en fast utställning av Cyrén. Just nu är den speciell och extra häftig eftersom de har ställt i stort sett det de har av Cyrén under en begränsad tid. Gunnar Cyrén 80 år fram till den 4 sept.
Gångavstånd från centralstationen om ni som jag får lite extra tid över.
Last edited by Jonny Mårtes; 2011-06-04, 21:41.
Comment
-
Fråga
Jag hittade den här auktionen på nätet där ett kryddset påstås vara formgivet av Johnny Mattson och tillverkat av Uppsala Slöjd på 60-talet, kan detta stämma? Är det någon som vet om det förhåller sig så?
Enligt säljaren så har de varit med i fler antiktidningar och något nummer av Form från tidigt 60-tal.
Det hade varit kul att veta om det stämmer eftersom jag har ett likadant set
http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Johnny Mattsson startade först Gefleslöjd på Södra Kungsgatan 21 i Gävle med ett lån på 500 kr som han fått av Hantverksföreningen 1941. Där såldes mer vanliga och "serietillverkade" saker (om nu något han gjorde kan sägas vara serietillverkade för egentligen blev ju inte något den andra lik eftersom allt var handgjort). Denna affär lades senare ner eftersom JM tyckte det tog för mycket tid att hantera den.
Han var också konstnärlig ledare på Upsala slöjd under en tid. Man kan ibland hitta saker brännstämplade med Upsala Slöjd och Johnny Mattssons etikett (som ofta även finns på hans egen senare produktion). Kryddset och teakskålar formgivna av JM på Upsala Slöjd är vanliga.
Han gjorde även kryddset i sin egen verkstad. Båda tillverkade i hans egen verkstad (med tanke på ovanstående inlägg) och signerade "JM", som allt det andra jag lagt in bilder på under åren.Last edited by Jonny Mårtes; 2011-07-08, 11:21.
Comment
-
Här två skålar. En mycket tidig i teak och en sen i furu.
Tidig teakskål, bredd 22 cm och höjd 7 cm.
Sen skål i furu. 38 cm bred och 28 cm hög. Betydligt mer extrem, minst sagt.
Kul att jämföra två skålar med minst 15 år mellan tillverkade. Båda dessa tillverkade i hans egen verkstad (med tanke på ovanstående inlägg) och signerade "JM", som allt det andra jag lagt in bilder på under åren.Last edited by Jonny Mårtes; 2011-07-08, 11:22.
Comment
-
Om det är det här kryddsetet som avses:
så kan man vara 99% säker på att det är Mattsson som designat och att de troligtvis är gjorda på Upsala Slöjd. Har haft liknande kryddset, bl a ett grönbetsat, vaxat i furu och ett annat i teak (ungefär som det här) med Johnny Mattssons etikett.
Själv sparar jag inte på JM's pryttlar på Upsala Slöjd. Tycker de är för slätstrukna eftersom de är avsedda att göras i serieproduktion. Dessa produkter har inte alls det konstnärliga utförande och tillverkning med den kvalitet som gjordes i JM's egen verkstad, inte ens när det jämförs med JM's egna sk dussingrejer.Last edited by Jonny Mårtes; 2011-07-08, 14:27.
Comment
-
Ja, det var det jag menade, vet inte varför länken blev fel, jag kollade aldrig vad jag klistrade in :-) Kul att det sannolikt är formgivet av honom, även om det är serieproduktion, jag är ju ingen Mattson-samlare, men jag gillar setet!Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inläggOm det är det här kryddsetet som avses:
så kan man vara 99% säker på att det är Mattsson som designat och att de troligtvis är gjorda på Upsala Slöjd. Har haft liknande kryddset, bl a ett grönbetsat, vaxat i furu och ett annat i teak (ungefär som det här) med Johnny Mattssons etikett.
Själv sparar jag inte på JM's pryttlar på Upsala Slöjd. Tycker de är för slätstrukna eftersom de är avsedda att göras i serieproduktion. Dessa produkter har inte alls det konstnärliga utförande och tillverkning med den kvalitet som gjordes i JM's egen verkstad, inte ens när det jämförs med JM's egna sk dussingrejer.http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Det är absolut riktigt bra designmässigt Tallen. Riktigt snygga kryddset. För min del är det bara att man kan ju inte samla på sig allt. Kul också med den på Tradera att fatet är kvar.
För er som undrar vilket kryddset vi pratar om så är det här:
Observera svängningen horisontellt på fatets kant. Matchar formen på "kryddburkarnas" böjar.Last edited by Jonny Mårtes; 2011-07-08, 23:30.
Comment
-
Snyggt! Det såg jag inte vid en första anblick, ska nog försöka få tag på ett om det gårUrsprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inläggDet är absolut riktigt bra designmässigt Tallen. Riktigt snygga kryddset. För min del är det bara att man kan ju inte samla på sig allt. Kul också med den på Tradera att fatet är kvar.
För er som undrar vilket kryddset vi pratar om så är det här:
[ATTACH]95435[/ATTACH]
Observera svängningen horisontellt på fatets kant. Matchar formen på "kryddburkarnas" böjar.
http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Här är en annan variant av kryddset av hans design. Betsad och vaxad furu.
Ytbehandlingen av JM's alster gjordes typiskt med en carnaubavax/candelillavax/parafin blandning med oljor och lösningsmedel blandat med sickativ (för torkningens skull). Blandningen var naturligtvis en yrkeshemlighet (allt detta enligt Rolf Mannqvist). Det var alltså inte lacker som användes utan rena naturprodukter. Efter torkning var ytbehandlingen helt giftfri och i princip "ätbar".
Last edited by Jonny Mårtes; 2011-07-10, 09:29.
Comment
-
Johnny Mattsson blev enligt Lidman en gång tillfrågad av en journalist vilket av sina arbeten han värdesatte mest. Jag citerar Lidmans bok om JM på sidan 74:
"Johnny dyker omedelbart ner i en papperspåse under bordet, rotar i den en stund och halar fram en pytteliten skål, gjord av syrén. Den är halvannan centimeter i omkrets och nära nog försvinner mellan hans stora träskärarfingrar."
Längre ned i texten:
"- Det här, det är det bästa jag någonsin gjort!
Johnny Mattssons intresse för de små tingen är dokumenterat i större delen i hans produktion"
Själv tycker jag det är intressant med miniatyrerna som JM gjort. Lika stor omsorg om detaljer och finnish finns i dessa som hans riktigt stora alster. Titta på den lilla skålen på sidan 15, inlägg 145, i den här tråden. Bara 2 cm hög, absolut lövtunn och troligtvis gjord i just syrén.
Jag vill också visa en miniatyr av ölgåsen. 7,5 cm hög, 3 cm som bredast och gjord i teak. Som vanligt signerad JM.
Last edited by Jonny Mårtes; 2011-07-25, 11:39.
Comment
Comment