Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gitarr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gitarr.

Hade för ett tag sedan en tråd om ett fodral till en gitarr.
    Till fodralet hörde en gitarr som jag inte studerat närmare. Lade tillbaka den i fodralet utan att bry mig så mycket. Fick i morse för mig att söka lite på den text och namn som fanns skrivet i fodralet.
    Tittade samtidigt in i gitarren och upptäckte att det satt en etikett längst in i gitarren. Blev lite överraskad när jag sökte på den text som fanns där. Texten lyder;Pet. Kraft Kungl. Instrumentmakare Stockholm. Ett nummer, 671 och årtalet 1800. Om nu den klistrade lappen far med sanning så är det en glad överraskning. Kan inget om instrument så om lappen är äkta eller fejk får framtiden utvisa. Får efter helgen ta kontakt med någon sakkunnig. Kanske någon här på Pes vet något.
    Bifogade filer

Tyckte du att fodralet var mer intressant än gitarren?, det var kul!
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Fodralet av trä var det mest intressanta när jag köpte det och gitarren. Finns en del namn skrivna ipå insidan av fodralet. Gitarren bedömde jag som inget att ha. Just då. Lite förtydligande till den klistrade lappen på gitarren. Texten lyder Pet. Kraft Kongl Hof. Instrumentmakare No 671 A 1800.
      Om lappen är riktig vilket jag inte vet så skulle det vara Mathias Petter Kraft. 1753-1807. Men sån tur har jag väl inte. Skall ta några bilder på gitarren när kameran är fulladdad.

Comment

Spännande! Varför skulle du inte ha sån tur, klart du har! Hoppas det är en sådan gitarr som du önskar, jag håller tummarna.

Comment

För att fullt ut förstå denna tråd bör min tråd under övrigt och kuriosa som heter Dagens baklucka läsas. Tråden är från maj månad. Vete f-n hur man länkar. Har studerat gitarrer hela dagen utan att bli mycket klokare. Lägger in några bilder på gitarren. Den avvkiker en hel del från dagens. Både vad gäller utseende och storlek. Hittade på nätet en person som jag skall försöka få kontakt med. Studerade gitarren lite mer noggrant. På det nedersta greppet, nedre svarta fältet finns ett namn svagt skrivet. Wallenberg. Om ni läser tråden Dagens baklucka nämns namnet Hagdahl. Hagdahl och Wallenbergarna var släkt. Får se var det hela slutar. Roligt är det i alla fall att luska även om det blir pannkaka av allt.
          Bifogade filer

Comment

Hua, olidligt spännande gitarr inkl fodral!

Jösses!
            Scenkonstmuseet är ett statligt museum för musik, teater och dans. Vi finns på Sibyllegatan 2 i centrala Stockholm.

Du måste berätta hur denna spännande historia fortlöper!
            Här har du en länk som du kan ha nytta av.

Comment

Hej Ulferic...

signaturen Pet. Kraft Kongl Hof är nog den du antog, inte för att jag är någon expert alls, tycker bara att din " gitarr är intressant " Om jag vore dig skulle jag kanske kontakta museet för att få lite mer information.

Det jag undrar över är antalet sk bandstavar din "gitarr har färre än 12 st " vilket borde rimligtvis vara det minsta antalet man eftersträvar att ha för att få en kromatisk skala på en oktav, visserligen kan man spela de resterande tonerna på sträng 2 den näst tjockaste om den är stämd på det traditionella viset med e,a,d,g,b,e ( i sverige brukar vi även förvirra oss i den lite mera ologiska e,a,d,g,h,e stämningen är den samma men sträng 5 har då fått namnet H ). vilket är mera ologiskt rent alfabetiskt.

Vad jag försöker säga är att om man utgår från ton 1 i skalan till den sista ton 12 innan man har så att säga gott varvet runt och kommer till nästa vi kan kalla det för grundton fast i en annan oktav, då har man spelat en sk kromatisk skala, den låter inte alls särskilt vacker, men om man i stället hoppas över vissa toner och spelar tonerna med mera urskiljning så brukar man ha 8 toner enligt dessa namn prim, sekund, ters, kvart,kvint sext, septima och oktav och sedan modulera med dem t ex höja sänka för att förändra skalan så att den anpassas till bakrunden ( läs ackorden som spelas ). t ex G7, Asus4 ( sus = suspended alltså uteslut ton 4 ).
              Jaja jag skall inte förvirra men tycker att ditt instrument bjuder även på utmaningar till den som spelar den, kan även vara något annat än en gitarr, hmm kanske en ukelele, inte för att jag kan något om ukelelen, men desto mer om gitarren ( i alla fall moderna ).

Nuför tiden brukar elgitarrer t ex ha 21 alt 22 band eller ännu mer.

jag googlade på Pet. Kraft Kongl Hof och fann att han har gjort en hel del instrument och kikade på andra äldre instrument t ex lutor mm och de har vad jag fann mer än eller minst 12 sk band.

intressant tingest du har funnit. hör av dig när du vet mer..

mvh mrmagic
              The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

skulle nog placera den i början av 1800 talet formmässigt sett. kan juh vara så att den "customiserats" åt en kund och därför har mindre antal band eller att det på annat vis ansågs onödigt (sk. snik modell)
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

enligt uppgifterna ovan kan den vara

tillverkad år 1800..
                  japp ibland vill man bara ha en customiserad gitarr : )

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=A9qyeUOoAZU"]YouTube - Steve Vai's Triple Guitar Solo (Live at G3)[/ame]

mvh mrmagic
                  The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Har nu läst det mesta som går att finna på nätet om gamla gitarrer. Har kontaktat några personer.En uppgift på nätet är att det finns en känd gitarr av Kraft. Enligt sidan har den gitarren No 671 och Ao 1800. Fick den uppfattningen att ingen visste var gitarren finns. Kraft var noga med att märka sina instrument med årtal och nummer. Han förde även bok över vad han tillverkade om jag förstått saken rätt. Lite spännande är det. Vi fär se vart det landar. Återkommer.

Comment

Hej, prova mejla kenneth.sparr@bredband.net , som driver sidan tabulatura.com. Han kanske kan ge mer info. Där fanns en pdf som nämnde just denna gitarr, kanske var där du läste det?

Comment

Det finns ju några gitarrsamlare på AP, undrar om man inte kan få en av dem att bli medlem här? Att gitarren har samma nr som den enda kända gör ju att det blir extra spännande, hur hamnade den på en bakluckeloppis?
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Status...

Hej, hur går det med gitarren, har du fått någon intressant info?
                          Hoppas, hoppas

Comment

Jodå Viol. Utan att gå händelserna i förväg så är det just nu mer än spännande. Har fått svar från de jag tllfrågat. Vad som händer framöver återkommer jag till.

Comment

Nu är gitarren snart på Musikmuseet i Stockholm. Gitarren är i dagsläget den tidigaste kända svenstillverkade gitarren. Toppen är nådd, skall resten av mitt liv ägna mig åt att mata fiskmåsar i den närbelägna sjön.

Comment

Working...
                              X