Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huka er gubbar och kärringar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Huka er gubbar och kärringar...

....lär någon ropat....eller var det bara en bra story
    Bifogade filer

Vad i hela friden är det för gubbe? Går hakan att fälla ut?
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Häftig nötknäppare! Det vara väl i Hylands hörna som historien berättades eller....?

Comment

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=xMbhtWlZ2Ow"]YouTube - Tage Erlander "Göbber och kärringer!"[/ame]
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Just det, på 60-talet nån gång. Dåvarande statsminister Tage Erlander var med i Hylands Hörna och drog följande historia. Min version är nog inte ordagrant vad Tage berättade: Prästen i en Värmlandsocknen var hängiven jägare. Ute i skogen glömde han bort att han hade en predikan och när han kom ihåg blev det så brottom att han fick slänga på sig prästkappan och fara upp i prädikstolen. Väl uppe märker han att geväret är med så det lägger han mellan fötterna. Han kom igång med predikan och dundrade på om domedag och helveteseld. När han var som mest i gasen råkade geväret gå av. Prästen blev förskräkt, böjde sig ner för att plocka undan geväret då reser sig en äldre herre i bänken och skrek "Huk er i bänkera kärringar o gubber för nu ladder han öm".
          Då ansågs den nog både rolig och lite vågad.

Comment

Jaha Greven hann först.

Comment

Din version var faktiskt bättre än Erlanders, Kolmårdstrollet.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Jag vill minnas att prästen var pistolskytt och kom sent till kyrkan och tog prästkappan utan på pistolhölstret och gick upp i predikstolen. Då han försökte att ta av sig pistolhölstret brann ett skott av och han dök ner i predikstolen varvid en rådig herre fann sig föranledd att fälla den omtalade kommentaren.

Comment

Kul att historien finns där i ryggmärgen hos PESarna Skoj att versionerna inte är exakt lika heller....

Mycket rolig nötknäppare är det
                  (kunde haft bättre ljus...)
                  Bifogade filer

Comment

Men är det där verkligen Erlander? Påminner mer om den där seriefiguren som alltid hade en cigarr i mungipan. Kan inte komma på namnet nu.
                    Konfucius

Comment

Jag tror jag vet vem du syftar på Greven.,,,bom ngnting!? Hade rödsvartrandiga byxor, stormhatten i nacken....hm va fasen hette han. Alltid en cigarr i munnen.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kan det vara den du menar?
                        Den du menar Äjht kan vara gyllenbom?
                        Last edited by Tingeling; 2008-07-29, 14:15.
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Adamson var det ja. Inte särskilt likt.
                          Konfucius

Comment

Skulle vara en superslump att den är daterad -46, samma år som Erlander blev statsminister första gången
                            Men visst är det väl "konstnären" som bestämmer vem det är.....kan ju vara vem som helst egentligen.

Comment

Nötknäppare

Kan någon knäcka denna nöt? Vem föreställer den om den nu ska föreställa någon.
                              Bifogade filer
                              Last edited by The Ocarinas; 2010-01-03, 19:48.

Comment

Working...
                              X