Just det, på 60-talet nån gång. Dåvarande statsminister Tage Erlander var med i Hylands Hörna och drog följande historia. Min version är nog inte ordagrant vad Tage berättade: Prästen i en Värmlandsocknen var hängiven jägare. Ute i skogen glömde han bort att han hade en predikan och när han kom ihåg blev det så brottom att han fick slänga på sig prästkappan och fara upp i prädikstolen. Väl uppe märker han att geväret är med så det lägger han mellan fötterna. Han kom igång med predikan och dundrade på om domedag och helveteseld. När han var som mest i gasen råkade geväret gå av. Prästen blev förskräkt, böjde sig ner för att plocka undan geväret då reser sig en äldre herre i bänken och skrek "Huk er i bänkera kärringar o gubber för nu ladder han öm".
Då ansågs den nog både rolig och lite vågad.
Jag vill minnas att prästen var pistolskytt och kom sent till kyrkan och tog prästkappan utan på pistolhölstret och gick upp i predikstolen. Då han försökte att ta av sig pistolhölstret brann ett skott av och han dök ner i predikstolen varvid en rådig herre fann sig föranledd att fälla den omtalade kommentaren.
Jag tror jag vet vem du syftar på Greven.,,,bom ngnting!? Hade rödsvartrandiga byxor, stormhatten i nacken....hm va fasen hette han. Alltid en cigarr i munnen.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Skulle vara en superslump att den är daterad -46, samma år som Erlander blev statsminister första gången
Men visst är det väl "konstnären" som bestämmer vem det är.....kan ju vara vem som helst egentligen.
Comment