Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryamatta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det har jag svårt att tänka mig, är nog bara en lätt bris från Kalahariöknen.
    Hur man skiljer på hel och halv ylle vet jag inte, såvida det inte står på någon varuförtecknings lapp och någon sådan har Vi väl inte här.
    Om man har ett jämförelsematerial där man vet vilka delar ylle som ingår borde man kunna göra en smakjämförelse.
    Tänker vi oss vilka smaker "folk" kan analysera vid provning av vin så borde det inte vara några som helst problen med en matta. Jag skulle förmoda att en duktig "mattsmakare" efter endast en slick kan säga hur många bara fötter där framskridit på den. Och då ter det sig som en baggatell för denne person att uttala sig om det är hel eller halv ylle.

Comment

Ursprungligen postat av 766
      Det har jag svårt att tänka mig, är nog bara en lätt bris från Kalahariöknen.
      Hur man skiljer på hel och halv ylle vet jag inte, såvida det inte står på någon varuförtecknings lapp och någon sådan har Vi väl inte här.
      Om man har ett jämförelsematerial där man vet vilka delar ylle som ingår borde man kunna göra en smakjämförelse.
      Tänker vi oss vilka smaker "folk" kan analysera vid provning av vin så borde det inte vara några som helst problen med en matta. Jag skulle förmoda att en duktig "mattsmakare" efter endast en slick kan säga hur många bara fötter där framskridit på den. Och då ter det sig som en baggatell för denne person att uttala sig om det är hel eller halv ylle.
      Var lite snäll mot våra nykomlingar, 766! Alla vet inte riktigt om vilken humor du har... och dessutom så verkar du ju lite ensam om att inte ha smak för mattor här

Comment

Ursprungligen postat av EvaN
        Du verkar verkligen vara på gång. Brainstorming kanske.
        EvaN: 766 menar inget illa, han är bara en anings illa vaggad och har därför känslig mage som säger ifrån när något inte faller honom i smaken. Inget att oroa sig för dock, det är mycket lite som faller honom i smaken men han spyr aldrig galla i alla fall så mattan klarar sig alltid!
        *obs! läs detta med glimten i ögat och ett flak salt!*

Välkommen hit förresten!

Comment

Får också hälsa Ewa välkommen, om jag hade haft en röd ryamatta skulle jag rullat ut den som en välkommnande gest.
          Ewa passa dig för Kee, kan vara en ulf i fårakäder, om StenBockar hade haft ull så hade han varit en sådan.

Comment

Tack för de. Där ser man vad en ryamatta kan ställa till med.

Comment

Räkna med att det är ylle i både nock (lugg) och inslag. Varpen (och fransarna) är troligast linne. En gammal (50-tal) mattbok jag har hemma föreslår nöthår som inslag.

En maskingjord matta hade troligen haft en fåll i kortändorna och påsydda fransar (om det funnits några).

Comment

Working...
              X