Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryamatta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ryamatta

Jag har kommit över en ryamatta som är jättefin. Storleken är 2.55x1.47. Är det någon som känner igen denna matta? Vem som har gjort den?
    Bifogade filer

Känner inte igen den. Är den handknuten eller vävd (dvs knuten vartefter vävningen fortgår)? Det finns också helt maskingjorda ryor. Om den är handknuten kan den vara helt unik och omöjlig att spåra.

Comment

Snygg är den hursomhelst.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Jag tror att den är fabriksgjord. Tycker det ser ut så på undersidan. Se bild. Jag tycker också den är jättefin. Köpte den i veckan för 50:-. Ett riktigt fynd. Det skulle vara roligt om någon visste var den är gjord. Färgerna tycker jag tyder på att den är 60 eller 70-tal. Gjorde själv en ryakudde när jag var liten som hade liknande färger.
        Bifogade filer

Comment

Är den någorlunda ren så är 50 spänn ett riktigt fynd. En nolla efter den prislappen och vi närmar oss ett hyfsat marknadspris.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Ett klart fynd! Ser ut att vara handknuten, avstånden mellan raderna är oftast längre. Bästa sättet att känna igen en handknuten rya är att ruska den, maskinknutna är stela, handknutna mjuka.
            Snyggt mönster, härliga färger. Härlig storlek. Ballonggrevens estimering av priset ligger nog i underkant vid en auktionsbjudning. Grattis!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det ser ut som handvävt och handknutet. Troligen såld via någon hemslöjdsförening. Kolla med den på orten om de kanske kan veta. Grattis till ett bra fynd!

Comment

Begriper inte själv varför jag är så salig över den här ryamattan. Så fort jag kommer in i rummet så måste jag fram och känna på den. Konstigt.

Comment

Otroligt vacker matta EvaN.
                  Ett riktigt fynd. Om man som Ballonggreven säger lägger på en nolla på priset så kommer man knappt upp i materialpriset.
                  Om man dessutom tänker på alla arbetstimmar för att knyta denna rya
                  Har själv knutit en (enbart pga att jag fick material och mönster av min svärmor).
                  Det tog låååååååååååång tid.

Comment

Är det helylle eller den är bara halv?

Comment

På tal om lång tid så var det väl ett kärt besvär och vem tusan skall har betalt för det.
                      I dag är man på gång på riktigt... Är det inte en Martta????
                      Fy faro var Roligt!

Comment

Hur ser jag om det är hel eller halv ylle?

Comment

Ursprungligen postat av EvaN
                          Hur ser jag om det är hel eller halv ylle?
                          Det är bara 766 som är "rolig" igen.
                          Konfucius

Comment

Min uppsluppenhet gick över gränsen för att varda eller icke
                            varda, man kan också säga karda eller icke karda.
                            Räck mig din sladdiga voffla!
                            Ni får ursäkta men i dag har jag gått igång på alla cylindrarna, kan det vara att det snart är måndag?

Comment

Ursprungligen postat av 766
                              Min uppsluppenhet gick över gränsen för att varda eller icke
                              varda, man kan också säga karda eller icke karda.
                              Räck mig din sladdiga voffla!
                              Ni får ursäkta men i dag har jag gått igång på alla cylindrarna, kan det vara att det snart är måndag?
                              Du verkar verkligen vara på gång. Brainstorming kanske.

Comment

Working...
                              X